جزئیات جلسات دارویی با تولید کنندگان داخلی

اقتصاد ایران: کمبود داروهای آنتی بیوتیک و سرُم در کشور، باعث شد تا وزیر بهداشت علاوه بر واردات ۵۰ تُن داروی هندی، رئیس سازمان غذا و دارو را نیز تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، کمبودهای دارویی از نوع داروهای معمولی و ساده همچون آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو، سفکسیم، سفالکسین و آزیترومایسین، باعث شد رئیس جمهور نیز در جلسات هیأت وزیران، نسبت به بروز کمبودهای دارویی، از مسئولان مربوطه گلایه کند.

به دنبال اجرای طرح دارویاری از ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱ در کشور، قیمت دارو برای تولید کنندگان داخلی، تا حدود زیادی اصلاح شد. اما، در این بین، شرکت های تولید کننده مواد اولیه دارویی، نسبت به نحوه قیمت گذاری برای مواد اولیه تولید دارو گلایه داشتند.

حالا بعد از گذشت نزدیک به ۴ ماه از اجرای طرح دارویاری، شاهد کمبود داروهای آنتی بیوتیک هستیم که همین موضوع سبب شد تا وزارت بهداشت برای رفع کمبودهای دارویی، نسبت به واردات ۵۰ تُن انواع داروهای آنتی بیوتیک از کشور هند اقدام کند.

به دنبال واردات محموله ۵۰ تُنی آنتی بیوتیک از هند، محمود بیگلر سرپرست سازمان غذا و دارو، جلساتی را با دست اندرکاران تولید دارو در داخل برگزار کرده است تا بتواند بحران کمبود دارو را کنترل کند.

بیگلر، ابتدا در جلسه ای با نمایندگان شرکت‌های تولید آنتی بیوتیک ها، با تاکید بر حمایت سازمان غذا و دارو از تولید داخل و صنعت داروسازی کشور، گفت: در این مسیر صنعت نیز باید به تعهدات و مسئولیت خود در تأمین داروی مورد نیاز کشور پایبند باشد، و در این صورت می‌توان امیدوار بود که با تعامل مناسب مشکل کمبود دارو به حداقل برسد.

در ادامه، این نشست های فوریتی، سرپرست سازمان غذا و دارو، با تعدادی از مدیران هلدینگ های دارویی جلسه ای داشت.

بیگلر در این جلسات و نشست ها، بر لزوم دریافت نظرات مشورتی صنعت داروسازی کشور و استمرار آن تاکید کرد و گفت: رفع مشکل کمبود دارو، مستلزم هماهنگی و همراهی دولت و صنعت داروسازی است.

در همین حال، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نسبت به کمبود داروهای آنتی بیوتیک در کشور انتقاد کرده و گفته است که چرا در کشوری که داروهای با فناوری بالا تولید می شود، باید برای دسترسی به داروهای معمولی و ساده، دچار مشکل شود.

سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در خصوص چرایی کمبود آنتی بیوتیک در بازار دارویی کشور، گفت: سهم جزء ماده اولیه در آنتی بیوتیک ها نسبت به سایر اقلام دارویی گرانتر بوده و با تغییر ارز دولتی به ارز نیمایی، اختلاف عددی زیادی در خرید مواد اولیه اتفاق می‌افتد و لذا تولید آنتی بیوتیک کم شده است و به رغم اینکه با قیمت جدید از مهرماه آنتی بیوتیک ها عرضه می شود و واردات از هند هم داشته ایم اما هنوز کمبودهایی وجود دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ