همکاری دولت و بخش خصوصی برای حضور در بازار پاکستان

اقتصاد ایران: در دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت با رئیس اتاق بازرگانی تهران بر لزوم توسعه همکاری مشترک جهت حضور پر قدرت تجار در بازار پاکستان تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، در دیدار علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت با مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، دو طرف در خصوص توسعه مراودات تجاری با پاکستان با همکاری این دو نهاد دولتی و خصوصی به گفتگو پرداختند.

در این دیدار که به میزبانی سازمان توسعه تجارت برگزار شد، مدیران اتاق تهران و جمعی از تجار و فعالان بخش تجارت و گردشگری حضور داشتند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در این دیدار با اشاره به مناسبات خوب تجاری و سیاسی میان ایران و پاکستان و اراده مقامات عالی دو کشور برای توسعه این مناسبات، به اهمیت همکاری و هماهنگی بخش های خصوص و دولتی در شناسایی ظرفیت ها، برنامه ریزی و اقدام در راستای به فعلیت رساندن توانمندی های بالقوه اشاره کرد.

وی با ذکر زمینه های متعدد همکاری بین دو طرف، خواهان تحقق این همکاری‌ها شد.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز به توانمندی های بخش خصوصی و امکان خوب مدیریت این توانمندی ها در جهت ارتقای تعاملات اقتصادی و تجاری با پاکستان در مجموعه اتاق تهران تاکید کرد و خواستار ایجاد کارگروهی مشترک برای تبادل نظرات، هماهنگی مطالعات، برنامه ریزی و اجرای طرح های ویژه فیمابین دو نهاد شدند.

در پایان جلسه، تفاهمنامه همکاری فیمابین سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی تهران به امضای پیمان پاک و خوانساری رسید. این تفاهمنامه جنبه های گوناگون از همکاری دو طرف را که شامل برگزاری نمایشگاهها، تقویت ظرفیت حمل و نقل و لجستیک، تبادل هیات‌های تجاری، مطالعات بازار، تقویت ظرفیتهای مالی-بانکی، برگزاری همایشهای معرفی بازار و انجام فعالیتهای تشویقی هستند تحت پوشش قرار می دهد.

پاکستان در سالهای اخیر یکی از 10 بازار اول صادراتی ایران بوده و در 6 ماهه اول 1401 بالغ بر 561 میلیون دلار کالا از ایران به آن کشور صادر شده و در مقابل 494 میلیون دلار کالا از این بازار وارد شده است. بر این اساس در دوره زمانی مورد نظر، تراز تجاری دو کشور به میزان 46 میلیون دلار برای ایران مثبت بوده است.

در زمینه ایجاد زیر ساختهای حقوقی تجاری بین دو کشور، در سال 1385 موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان اجرایی شده است. در چارچوب این موافقتنامه ایران برای 309 کد تعرفه کالاهای وارداتی از پاکستان تخفیف در نرخ تعرفه  ورودی قائل شده و در مقابل پاکستان نیز این تخفیف را برای 338 کد تعرفه اقلام واردات از ایران لحاظ گرده است.

از سال 1394 مذاکره روی موافقتنامه تجارت آزاد بین دو طرف شروع شده و انتظار می رود با همکاری دو جانبه تا پایان سال جاری مذاکرات فیمابین در خصوص این موافقت‌نامه به نتیجه برسد. با توجه به 16 میلیارد دلار پتانسیل استفاده نشده صادراتی ایران به پاکستان، امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور به تقویت روابط تجاری، افزایش صادرات و جذب سرمایه گذاری منجر خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ