متروی شهری نصف جهان از اجرا تا زیباترین ایستگاه ها

اقتصاد ایران: اصفهان- در این گزارش قصد داریم نگاهی داشته باشیم به اجرای طرح قطار شهری نصف جهان که در سال 1380 کلید زده شد و امروزه علاوه بر انتقال اسان و سریع شهروندان ،ایستگاه های جذاب و زیبایی رو برای عموم و توسعه مبلمان شهری ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،قطار شهری اصفهان یک سامانه حمل و نقل همگانی است که کار ساخت  آن از سال ۱۳۸۰ آغاز شد اما با توجه به بافت تاریخی این شهر به کندی پیش رفت.

برای شهر اصفهان ۳ خط قطار شهری در نظر گرفته شده‌است که  خط 1 مسیر شمال به جنوب، خط 2 شمال شرقی به غرب و خط 3 از جنوب به غرب می‌باشد که برخی از شهرهای اطراف نیز از طریق این سامانه به خطوط مترو اصفهان متصل می‌گردند.

20 ایستگاه فعال مترو در اصفهان وجود دارد که مهترین انها ایستگاه های امام حسین، دکتر شریعتی، تختی، دفاع مقدس و آزادی است.

*ایستگاه امام حسین(ع*)

مهم‌ترین شاخصه ایستگاه متروی  امام حسین استفاده از معماری ایرانی و اسلامی در این خط است  و علاوه بر این، ایستگاه امام حسین بزرگ‌ترین ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان و یک ایستگاه تقاطعی محسوب می‌شود، زیرا در آینده خط دو نیز از این ایستگاه عبور خواهد کرد. مساحت این ایستگاه بالغ بر ۲۰۰۰۰ مترمربع است.

*ایستگاه تختی*

ایستگاه مترو تختی، یازدهمین ایستگاه‌های مترو اصفهان در خط شمال به جنوب اصفهان است که در خیابان چهارباغ روبرو ورزشگاه تختی و در چهارراه تختی قرار دارد.

 ایستگاه تختی با زیربنای ۱۰ هزار مترمربع با هزینه ۴۶۱ میلیارد ریال در محل چهارراه تختی اصفهان احداث‌شده‌است و بیشترین حجم مسافر را دارد.

*ایستگاه آزادی*

شانزدهمین ایستگاه‌ مترو اصفهان در مسیر اتصال شمال به جنوب درخط یک بوده و این ایستگاه با معماری زیبا و مفهومی خود با استفاده از مفاهیم معماری ایرانی در میدان آزادی اصفهان ساخته شده است.

ایستگاه آزادی، یک ایستگاه تقاطعی بوده که در محل تلاقی خطوط یک و سه متروی اصفهان در محل سابق باغ تاریخی هزار جریب و میدان آزادی فعلی قرار می‌گیرد و در طرح معماری به تبع فضاهای شهری تاریخی، راسته حرکتی از چهارسمت میدان به صورت ارگانیک به چهار چهارسوی روباز می‌رسد که مفصل حرکتی به سوی بلیط‌فروشی است. سالن بلیط‌فروشی که با محور خط ۳ به دو نیم‌کره شمالی و جنوبی تقسیم شده، محل اصلی تلاقی حرکت‌هاست. از پیاده‌هایی که از چهارسمت آمده‌اند و به پایین حرکت می‌کنند تا به مقصدشان در چهار سمت شرق و غرب و شمال و جنوب ایستگاه بروند. کل ایستگاه یک مفهوم فضای شهری‌ست که باید محل باکیفیتی برای شهروندان باشد. چهار ورودی در هر سمت میدان با چهار حیاط مربع شکلی هرسمت در مسیر دسترسی، به نشانه چهاربخش باغ تاریخی، آسمان را به داخل ایستگاه آورده و با تغییر رنگ کاشی کتیبه، چهار فصل را در چهار سمت میدان نمایش می‌دهد تا به شناخت حس مکان هریک کمک کند. در طراحی ایستگاه توجه به مفهوم معماری ایرانی و سیر حرکتی از فضای باز بیرون به فضاهای نیمه بازی و فضاهای مکث مدنظر قرار گرفته و با استفاده از ۴ فضای روباز در مسیر حرکت در محل ارتباط به بلیط فروشی، همچون چارسوهای بازار جهت حرکت مسافران تعریف شده‌است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ