انتقاد ضرغامی از نگهداری آثار تاریخی در مخازن

اقتصاد ایران: وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه بخش اعظمی از آثار و اشیای تاریخی ما، امروز در مخازن نگهداری می شود، تصریح کرد: ما یک پدیده نامیمونی به نام مخازن داریم که متاسفانه ارزشمندترین اشیای تاریخی در آن نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سید عزت‌الله ضرغامی  با بیان اینکه یکی از ماموریت های اصلی وزارت خانه ما، حفاظت از میراث فرهنگی است، گفت: البته معرفی، آموزش، تفسیر و تبیین درست و بهره‌برداری صحیح در جامعه از این مزیت جمهوری اسلامی ایران نیز جزو ماموریت‌های ما است ولی اولین نکته حفاظت از میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از آثار و اشیای تاریخی ما، امروز در مخازن نگهداری می شود، تصریح کرد: ما یک پدیده نامیمونی به نام مخازن داریم که متاسفانه ارزشمندترین اشیاء تاریخی ما که هرکدام اگر در دنیا باشد، بسیار تاثیر گذار خواهد بود، داخل کمدهای ما نگهداری می شود؛ البته از روزی که من به عنوان وزیر میراث فرهنگی شروع به کار کردم، حفاظت ویژه‌ای برای آنها طراحی کردم و خود من چند بار از مخازن بازدید کردم و تمام تلاش را انجام می‌دهیم که این‌ها را به نحو مطلوب حفظ کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: ما تلاش می‌کنیم این آثار ارزشمند تاریخی را به نمایش مردم بگذاریم و از طریق موزه های استانی، به صورت دوره ای و به بهانه یک برنامه فرهنگی و فعالیت موزه‌ای، برخی از این اشیای تاریخی ارزشمند را در شهرهای مختلف در معرض دید مردم بگذاریم.

ضرغامی با تاکید بر اهمیت حفاظت از ابنیه تاریخی خاطرنشان کرد: ما تمام تلاشمان را برای حفظ ابنیه تاریخی که به ثبت ملی رسیده انجام می دهیم. ۲۶ اثر ما به ثبت جهانی رسیده که در حد بودجه و اعتبارات وزارتخانه برای حفظ آنها تلاش می کنیم، ولی این سطح از حفاظت قطعا از نظر ما مطلوب نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از محوطه‌ها و حرائم ابنیه تاریخی ما، به دلیل نبودن اعتبارات حفاظت خوبی ندارد؛ اعتبارات تملک نیز یکی از مسائل مهم وزارت خانه ما است، یعنی کسی یک خانه‌ای دارد که آن ثبت شده و یا در عرصه قرار گرفته و دیگر نمی تواند آنجا زندگی می کند که طبیعتاً باید تملک شود و شخص آنجا را تخلیه کند ولی به دلیل اینکه ما چنین اعتباری نداریم، بسیاری از این ها همین‌طور معطل می‌ماند‌.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: ما از طریق صندوق احیا به دنبال این هستیم و پروژه‌های زیادی را اجرا می‌کنیم که این بناهای تاریخی را در اختیار متقاضیان قرار دهیم تا با قراردادی که با ما می‌بندند، مرمت این ابنیه را انجام دهند و با کاربری که برای آن تعریف می شود، ۱۰ یا ۱۵ سال یا کمتر و بیشتر، کاربری مورد تأ‌یید ما را در آنجا انجام دهند، به عنوان مثال آنجا را تبدیل به محیط فرهنگی، آتلیه یا سفره خانه سنتی کنند.

 

 

ضرغامی افزود: اخیراً ما در چالوس با یکی از کاخ های پهلوی اول این کار را انجام دادیم؛ آن بنا تاریخی است که نمی‌شود دست به آن زد یا تخریب کرد ولی می‌شود آن را به بهترین نحو مرمت کرد، به عنوان مثال ساختمان نهاد ریاست جمهوری نیز یک بنای تاریخی است ولی از آن استفاده می شود و این هیچ اشکالی ندارد.

وی تصریح کرد: ما با کاربری که خودمان تعریف می‌کنیم و طبق ضوابط ما است، بعد از مرمت ابنیه این امکان را فراهم کنیم که بخش خصوصی از آن استفاده کند. هنوز تعدادی از این ابنیه وجود دارند که مراحل واگذاری آن هنوز انجام نشده و اعتبارات ما هم محدود است بنابراین بعضی از این ابنیه که دیده می‌شود به صورت مخروبه در آمده و تصمیمی درباره آن گرفته شده، مشمول همین توضیح است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: من در سفرهای استانی که می روم، با شهرداران تفاهمات منطقه ای انجام می‌دهم و بخشی از این ابنیه را در اختیار شهرداری قرار می دهیم، به عنوان نمونه من در سفری که به نیشابور داشتم، تفاهم بسیار خوبی در حضور نمایندگان محترم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با شهردار این شهر داشتیم که یکی از محله های ما را آماده و مرمت کند و یک مقدار امکانات کسب و کار متناسب با شرایط ما که دخالت در بنا محسوب می شود، فراهم کند تا ان‌شاءالله بتوانیم تصمیمات جدی‌تری نسبت به این‌ها بگیریم.

پایان پیام/

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ