بزودی توسط دولت صورت میگیرد؛

تحویل 1000 دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران

اقتصاد ایران: تعدادی اتوبوس وارد خطوط شد. قراردادهایی با خودروسازها از سوی دولت بسته شده است. دولت قرار است هزار دستگاه اتوبوس به پایتخت بدهد. معاون شهردار می گوید، سؤال ما از وزارت کشور این است که این اقدام چه زمان انجام می شود؟

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ، دولت براساس تعهداتی که به شهرداری‌ها داده  قرار است که در سال جاری 2900 دستگاه اتوبوس برای کل شهرداری‌ها تأمین کند و سهم تهران از این تعداد 1200 دستگاه اتوبوس است. 

در حدود ده سال گذشته دولت اتوبوسی به شهرداری‌ تهران نداده است، این در حالی است که براساس قانون، دولت‌ها وظایفی در خصوص توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی دارند.

در سال جاری  دولت به شهرداری تهران تعدادی اتوبوس واگذار کرد اما تعداد آنها کم است. دولت قراردادهایی با چند شرکت خودروسازی برای تأمین اتوبوس بسته شد است اما هنوز به اعتقاد برخی مسوولان کار به سرعت نرسیده است.

خودروسازان به وعده‌های خود به درستی عمل نکرده اند/ شهرداری بخشی از پول قرارداد را داده است/طرفین به تعهدات خود عمل کنند

احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که خودروسازان به وعده‌های خود به درستی عمل نکرده اند و اگر نمی‌توانند به وعده خود عمل کنند اعلام کنند چرا که بخشی از پول قرارداد را شهرداری تهران داده‌ است باید طرفین به تعهدات خود عمل کنند.

وی تأکید می‌کند: شهرداری‌ها نه اجازه ورود اتوبوس خارجی دارند و نه خودروساز داخلی می‌تواند به نیازها پاسخ دهد. همچنین یکی از شرکت‌ها گفته بود که کارهایی انجام می‌دهد ولی این امر صورت نگرفت.

 حمل و نقل عمومی تا پایان سال با کمک دولت به نقطه مطلوبی می‌رسد/زمانی که شهر را تحویل گرفتیم کارهای بر زمین مانده زیاد بود/ دولت باید اجازه دهد مازاد اتوبوس از بیرون از کشور وارد شود

مدتی است که بحث اتوبوس‌های وارداتی مطرح شده است و مسئولین معتقدند که اگر نمی‌توان در داخل اتوبوس موردنیاز را تأمین کرد، بهتر است که دولت به شهرداری اجازه واردات بدهد.

پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران  و رییس شورای عالی استان ها معتقد است که حمل و نقل عمومی تا پایان سال با کمک دولت به نقطه مطلوبی می‌رسد. ما زمانی که شهر را تحویل گرفتیم، کارهای بر زمین مانده زیاد بود. خروجی زیادی از ناوگان حمل و نقل عمومی داشتیم اما ورودی به ناوگان نبود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید دارد که دولت باید اجازه دهد مازاد اتوبوس از بیرون از کشور وارد شود، چرا که حمل و نقل عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک می‌شود و این موضوع مرتبط با جان مردم است. باز هم تأکید دارم ما مدافع تولید داخل هستیم، اما اگر نتوان صددرصد با تولید داخل پاسخ نیازها را داد، بهتر است که دولت‌ها کمک کنند تا واردات اتوبوس داشته باشیم.

 در دولت فعلی 80 درصد منابع مالی اتوبوس‌ها از سوی دولت تأمین می‌شود/اورهال اتوبوس های پایتخت/ورود تعداد زیادی اتوبوس تا پایان سال 

براساس این گزارش، در یک سال گذشته حدود 500 دستگاه اتوبوس که دارای مشکلات فنی بوده و از رده خارج شدند، با تعمیرات اساسی به ناوگان بازگشته‌اند و تعدادی اتوبوس هم خریداری شده است.

در بیش از یک دهه گذشته  کمکی دولت‌ها نکرده بودند و شهرداری‌ها مجبور بودند برای خرید یک اتوبوس پول سه دستگاه اتوبوس را بدهند، اما در حال حاضر در دولت فعلی 80 درصد منابع مالی اتوبوس‌ها از سوی دولت تأمین می‌شود. اگر این روند ادامه پیدا کند، تا پایان سال تعداد زیادی اتوبوس وارد خطوط می‌شود.

 یک‌هزار دستگاه اتوبوس را چه زمانی به ما تحویل می‌دهند؟

فروزنده معاون مالی شهردار تهران در خصوص ساخت تولید اتوبوس در داخل می‌گوید: اقداماتی صورت گرفته است، اما سؤال ما هم از وزارت کشور این است که یک‌هزار دستگاه اتوبوس را چه زمانی به ما تحویل می‌دهند. 

در بحث اتوبوس، مینی‌بوس، میدل‌باس و ون قراردادهایی منعقد شده است

بر اساس این گزارش، بخش خصوصی می‌تواند در توسعه حمل و نقل عمومی نقش بسزایی داشته باشد. در دوره جدید بخش خصوصی ورود کرده و قرار است اقداماتی صورت گیرد. احمد وحیدی وزیر کشور می‌گوید بخش خصوصی مورد حمایت ماست و در بحث اتوبوس، مینی‌بوس، میدل‌باس و ون قراردادهایی منعقد شده است. همچنین  به مقداری که درصد تولید داخل بالا برود،  حمایت‌های ما بیشتر است. 

وی همچنین تأکید دارد: تا جایی که ممکن است به سیستم تحمل و نقل عمومی کمک خواهند کرد.

اتوبوس دست دوم وارد می شود یا خیر؟

در خصوص بحث واردات اتوبوس‌های دست‌دوم بحث‌های متعددی مطرح است. برخی می‌گویند که هزینه واردات اتوبوس‌های دست‌دوم بسیار کمتر از اتوبوس نو است و اتوبوس‌هایی که قرار است وارد شود در حد نو خواهد بود و استانداردهای به روز را دارد. عزت‌الله تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ما با واردات اتوبوس دست‌دوم به کشور مخالف هستیم و اگر قرار است اتوبوسی به کشور وارد شود باید نو باشد تا از کمپانی ذیربط بتوان امتیازاتی گرفت. واردات اتوبوس‌های دست‌دوم، شناسنامه، خدمات پس از فروش، قطعه و... ندارند. متقاضی باید شناسایی شود تا به تناسب نیاز، میزان تقاضای خود را به تولیدکننده اعلام کند.

براساس این گزارش، توسعه حمل و نقل عمومی در دستورکار مدیریت شهری است. قراردادهایی با خودروسازها برای تولید اتوبوس داخل بسته شده، اما برخی از اعضا گله دارند که به موقع این اتوبوس‌ها تزریق نشده است. معاون شهردار تهران هم تقاضا داشت تا اجازه واردات اتوبوس داده شود. حدود 70 درصد تردد روزانه شهروندان توسط خودروهای شخصی انجام می‌شود و با توسعه حمل و نقل عمومی می‌توان این آمار را کاهش داد و به تبع آن ترافیک و آلودگی هوا کم می‌شود. برخی از شهروندان ساعت‌های طولانی در ترافیک می‌مانند و یکی از راهکارهای مهم رفع مشکل ترافیک، توسعه حمل و نقل عمومی است.

دولت وعده‌هایی داده و بعد از 12 سال چراغ پاستورنشینان برای تهرانی‌ها سبز شد و تعدادی اتوبوس وارد شده است. برخی از مسئولین می‌گویند که قرار است تا پایان سال جاری تعداد بیشتری اتوبوس وارد حمل و نقل عمومی شود و همین امر تا حدودی باعث روانی ترافیک می‌شود. البته نباید از این موضوع غافل شد که در دوره قبلی مدیریت شهری بسیاری از کارها بر زمین ماند و شاهد عقب‌ماندگی جدی در حوزه حمل و نقل عمومی بودیم. حال قرار است که عقب‌ماندگی‌ها جبران شود و مشکلات شهروندان مرتفع شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ