وزیر ارشاد در اجلاس اوآنا تاکید کرد:

ضرورت خروج رسانه ها از سلطه قدرت های جهانی

اقتصاد ایران: هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) امروز (دوشنبه) طی مراسمی با سخنان دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و هیون جون کیم مدیر اجرایی خبرگزاری یونهاپ آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را پشتیبان رسانه های مردمی، حق طلب و ازاد اندیش دانست و تاکید کرد: امیدواریم اجلاس تهران سرآغاز دوران جدیدی از فعالیت‌های این مجمع و ایفای نقش فعال‌تر آن در تحولات رسانه‌ای امروز و آینده جهان باشد.

اسماعیلی با ابراز خرسندی از حضور مدیران خبرگزاری‌های عضو اوآنا در این نشست با بیان اینکه جهان توسط رسانه‌ها ساخته، روایت و در اذهان عمومی بازنمایی می‌شود، افزود: در ادوار گذشته از رسانه به عنوان ابزار قدرت یاد می‌شد اما امروز رسانه دیگر ابزار قدرت نیست بلکه عین قدرت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه قدرتی است که همانند سایر اشکال قدرت هم می‌تواند در خدمت عدالت و سعادت برای بشر و هم در خدمت ظلم و بی‌عدالتی باشد.

قدرت رسانه ای عامل صلح و همبستگی 

اسماعیلی با اشاره به این که رسانه قدرتی است که هم می‌تواند عامل صلح، همبستگی و همدلی ملت‌ها و هم می‌تواند عامل کینه، دشمنی و تفرقه میان مردم باشد، ادامه داد: رسانه قدرتی است که هم می‌تواند در خدمت مظلومان و محرومان صدای رسای آنها در برابر زورگویان جهانی و هم در خدمت ظالمان و زورگویان و پنجه‌ای برای فشردن گلوی حق‌طلبان باشد؛ قدرتی که هم می‌تواند خواستار حقیقت و صداقت و هم دستگاه دروغ‌سازی باطل‌نمایی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: هنگامی‌که رسانه با قطب‌های قدرت و ثروت جهانی پیوند می‌خورد دیگر نمی‌توان از آن انتظار بازنمایی حقیقت، راستگویی و حق‌طلبی داشت و دیگر نمی‌توان آن را وسیله‌ای برای آزادی و سعادت بشر دانست.

اسماعیلی افزود: رسانه هنگامی قدرتی رهایی‌بخش است که از انحصار قدرتمندان و ثروتمندان عالم رها شود.

ضرورت خروج رسانه ها از سلطه قدرت های جهانی 

وی با بیان اینکه رسانه هنگامی در خدمت آزادی ملت‌ها خواهد بود که ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های قدرت‌ها سلطه‌گر جهانی نباشد، افزود: رسانه هنگامی برای ما ملت‌های مستقل جهان قابل اعتماد و قابل پذیرش خواهد بود که شریک فریبکاران و دروغگویان جهانی نباشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورهای مستقل جهان قربانی هجوم تروریسم رسانه‌ای قدرت‌های سلطه‌گر هستند، اظهار داشت: این تروریسم رسانه‌ای نه تنها هویت، فرهنگ و استقلال کشورها را هدف قرار داده، بلکه به صورت آشکار به دنبال ترویج خشونت، تفرقه و ناامنی میان ملت‌های مستقل است.

اسماعیلی عنوان کرد: رسانه‌هایی که آشکارا خشونت، کینه و دشمنی را ترویج و تبلیغ می‌کنند و بر آتش اختلافات مذهبی و فرقه‌ای می‌دمند، حق ندارند خود را منادی آزادی و عدالت رسانه‌ای معرفی کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: رسانه‌هایی که آشکارا در جایگاه پیاده‌نظام قدرت‌های سلطه‌گر قرار گرفته‌اند، حق ندارند مدعی حق‌طلبی و بشردوستی باشند.

رسانه قدرتی برای بیان حقیقت و گسترش رفاه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران رسانه را قدرتی برای بیان حقیقت و گسترش رفاه، برابری و آزادی برای همه مردم جهان می‌داند و مفتخر است که همواره پیشتیان رسانه‌های مردمی، حقیقت‌طلب و آزاداندیش بوده و گسترش دانش رسانه‌ای در میان عموم مردم را از جمله سیاست‌های راهبردی خود قرار دهد.

اسماعیلی افزود: امروز ملت ایران با داشتن سطح بالای بلوغ سیاسی و سواد رسانه‌ای در میان ملت‌های منطقه و جهان توانسته است در برابر انواع تهاجم‌های رسانه‌ای مقاومت کرده و از هویت، استقلال و آزادی خود دفاع کند.

وی با ابرار امیدواری از اینکه مجمع اوآنا بتواند توانمندی ملت‌ها برای مقابله با جریان‌سازی یکسویه خبری را افزایش دهد، گفت: بسیار امیدوارم نشست تهران فرصتی برای گسترش و تبادل تجربیات حرفه‌ای و رسانه‌ای میان کشورها و ملت‌های عضو باشد.

اسماعیلی تصریح کرد: امیدوارم کشورهای عضو این مجمع که بیش از نیمی از قدرت اقتصادی جهان را در اختیار دارند، بتوانند قدرت رسانه های خود را نیز به همین میزان افزایش داده و به جهان یک قطبی رسانه‌ای پایان دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: حضور اعضای اوآنا در تهران فرصتی برای بیان و انتقال حقایق جمهوری اسلامی ایران به مردم منطقه و جهان باشد.

وزیر ارشاد تصریح کرد: جمهوری اسلامی حقیقتی به نام ۴۴ سال مقاومت و پایداری در برابر انواع تهاجم‌های نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای همراه با پیشرفت و توسعه همه جانبه در شرایط تحریم‌های ظالمانه اقتصادی است.

علی نادری مدیر عامل ایرنا در افتتاحیه اجلاس اوآنا در تهران هم تاکید کرد، اتحاد رسانه‌های مستقل می تواند روایتگر مظلومیت کشورها در برابر تحریم‌های ظالمانه باشد.

وی ضمن خوشامدگویی به سفرا، نمایندگان و مدیران رسانه‌ای و مهمانان این اجلاس، اظهار داشت: بنده از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی که در سه سال گذشته به خوبی مدیریت این اتحادیه را بر عهده داشت و با وجود همه‌گیری کرونا ارتباطات و تبادلات خوب فرهنگی بین اعضای این اتحادیه ایجاد کرد و آن را به سرانجام رساند، تشکر می‌کنم.

فصل جدید در حوزه ارتباطات و فعالیت های رسانه ای

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان اینکه اکنون که پس از سه سال از دوره خاص فراگیری کرونا عبور کرده‌ایم، فرصت مناسبی است که فصل جدیدی در حوزه ارتباطات و فعالیت رسانه‌ای و تبادل بین رسانه‌های مستقل آغاز شود، تصریح کرد: این‌ مقطع زمانی همزمان با تغییرات دنیا و شکل‌گیری نظم جدید جهان است.

نادری تاکید کرد: در حال حاضر رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد اتحاد قوی، با جریان یکسویه رسانه‌ای که در جهان مشغول فعالیت هستند رقابت کنند و در واقع به منبع رسانه‌ای مستقل برای مردم دنیا تبدیل شوند.

وی با اشاره به نوع بازنمایی رسانه‌ ها از تحولات ایران، گفت: در چند هفته اخیر فضای رسانه‌ای دنیا تلاش کرد چهره متفاوتی از ایران نمایش دهد که از این رو حضور مدیران و مسوولان رسانه‌های خبری در تهران بسیار مهم است چراکه می‌توانند از نزدیک نظاره گر پیشرفت ها و شرایط حاکم بر ایران باشند.

مدیرعامل ایرنا در همین زمینه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و یکسویه رسانه‌ای، باید رسانه‌های مستقل به جای رسانه‌های غالب، درباره رویدادها و اتفاقات روایتگری کنند.

ضرورت روایتگری مظلومیت ملت ایران با اتحاد رسانه های مستقل

نادری با بیان اینکه جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته به دلیل ایستادگی بر باورها و اعتقادات‌ خود تحت تحریم‌های یکسویه بوده است، افزود: با وجود این تحریم‌های ظالمانه مردم تلاش کردند، مقاومت کنند و به پیشرفت ادامه دهند تا کشور به نقطه مطلوبی برسد، بنابراین اتحاد رسانه‌های مستقل می‌تواند روایتگر این مظلومیت و جریان مقابله با تحریم نه فقط برای ایران که برای کشورهای مستقل دنیا باشد.

مدیر عامل ایرنا در پایان ابراز امیدواری کرد خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) در دوره جدید، فصل نوینی از ارتباط بین رسانه‌های آسیایی و اقیانوسیه برای تشکیل یک جریان مستقل رسانه‌ای شکل بگیرد و به جمع بندی مناسبی در این زمینه برای اهداف خود برسیم.

هیون جین کیم معاون مدیر عامل خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز در مراسم افتتاحیه مجمع عمومی هجدهمین اجلاس اوآنا تاکید کرد، اوآنا می تواند فرصت خوبی برای تبادل همکاری ها بین رسانه ها باشد.

وی افزود: هجدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا رخداد بسیار مهمی برای این سازمان است و می‌توانیم در مورد چالش‌های مهم بحث کنیم. اعضا می‌توانند فرصت‌های جدید را مطرح کرده و هر عضو فرصت دارد که تجریبات خودش را مطرح کند.

هیون جین کیم ادامه داد: ما می‌توانیم جلسات بعدی را در سئول برگزار کنیم و همچنین می‌توانیم هر سه سال مشورت کنیم که جلسات در کجا برگزار شود.

وی تصریح کرد: در این رویداد همه گیری کرونا، باید بتوانیم از سازمان خود بخواهیم تا در مورد و چالش ها فرصت ها بحث کنیم.

معاون مدیر عامل خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی افزود : باید در مورد امور سیستم رسانه‌ها که مصرف بالایی دارند، صحبت کنیم و محتوای بسیار غنی داشته و چالش‌های قوی داشته باشیم.

ضرورت شناسایی فرصت ها و چالش ها

وی با بیان اینکه باید بتوانیم چالش‌ها و فرصت را شناسایی کنیم، گفت: باید فرصت و چالش ها را بررسی کرده و در مورد حل و فصل آن‌ها بحث کنیم.

این مقام خبرگزاری یونهاپ تاکید کرد: همچنین می توانیم در مورد مباحثی که در رسانه ها داریم، جلساتی را در خبرگزاری‌ها برگزاری کنیم و پیاده سازی را در دستور کار خود قرار دهیم، چرا که کارشناس‌های خوبی در این زمینه داریم وی می توانیم از آن ها بهره مند شویم.

هیون جین کیم گفت: از سال ۱۹۶۱ اوآنا تلاش کرد تا به تبادل تجربیات و تبادلات در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای تبادل همکاری ها کمک کند و ما باید بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم این جنبش ما به سمت پیشرفت و حرکت مثبت در سال های آینده کمک کند.

توسعه و تقویت بیش از پیش همکاری‌های رسانه ای بین کشورهای عضو مهم ترین محور و دستور کار اجلاس مجمع عمومی اوآنا در تهران است.

در این اجلاس دو روزه ۶۰ نفر از روسا، مدیران و سردبیران ارشد از ۳۵ کشور عضو اوآنا حضور دارند.

«اوآنا» (OANA) نام اختصاری The Organization of Asia-Pacific News Agencies است که در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۶۱ (۱ دی ۱۳۴۰) با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاسیس شد.

در حال حاضر ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور قاره آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند و جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که سه خبرگزاری آن شامل ایرنا، فارس و مهر در اوآنا عضو هستند.

ایرنا در اجلاسیه تهران به مدت ۳ سال ریاست این اتحادیه را برعهده خواهد گرفت.

شکایت از رسانه های معاند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این اجلاس در جمع خبرنگاران نیز با تاکید بر این که از رسانه های معاند فارسی زبان در مجامع بین المللی شکایت می کنیم تصریح کرد:
اجلاس اوآنا می تواند جریان سازی یکسویه امپرتوری رسانه ای غرب را متوقف کند.

وی افزود به منظور پیگرد قانونی رسانه های معاند فارسی زبان، به زودی از طریق وزارت امور خارجه و نهادهای ذیربط، شکایتی علیه این رسانه ها در مراجع حقوقی بین المللی مطرح خواهد شد.

اسماعیلی در خصوص هدف برگزاری اجلاس اوآنا در تهران نیز گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران دولتی فعال و تاثیرگذار است و در مقابل القائات و فضاسازی های رسانه ای دشمن منفعل نیست.

پیام اجلاس اوآنا در تهران برای جهانیان
وی با بیان اینکه برگزاری اجلاس اوآنا در تهران چند پیام مهم برای جهانیان دارد، افزود: نکته اول آن است که بر خلاف برخی فضاسازی ها، در کشور آرامش بالایی وجود دارد و در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت می کند و پیام دیگر آن حضور فعال و مشارکت مردم در همه شئون کشور است.
وزیر ارشاد تصریح کرد: حضور ۵۰ خبرگزاری فعال از همه کشورهای منطقه و قاره آسیا در اجلاس تهران نشان می دهد که جمهوری اسلامی در بخش رسانه ای ظرفیت بالایی دارد و در این عرصه جزو کشورهای قدرت اول منطقه است.
اسماعیلی ادامه داد: اجلاس تهران به دنبال آن است که در مقابل همه نظام های تروریسم رسانه ای که تلاش می کنند واقعیت های ایران اسلامی را آنگونه که هست منتقل نکنند و بالاتر از آن حتی دروغ و تحریف را به جای بیان واقعیت منعکس می کنند، بازنمایی درستی از واقعیت های امروز کشور ارائه دهد.
وی با بیان این که امروز تهدیدات رسانه ای منحصر به ایران نیست و می تواند هر ملت مستقل و آزادی را در هر گوشه ای از دنیا در معرض تهدید قرار دهد، افزود: تروریسم رسانه ای که امروز دولت استکباری آمریکا به صورت آشکار دنبال می کند، به دلیل آن است که آنها نتوانستند از طریق جنگ نظامی، فرهنگی و اقتصادی به نتیجه برسند و می خواهند با تحریف رسانه ای به اهداف خود برسند.  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تحریف رسانه ای به معنای وارونه نشان دادن وقایع و به انحراف کشاندن افکار عمومی دنیاست که نمونه های آن را در هفته های اخیر در کشورمان شاهده بوده ایم.  

عقیم ماندن هجمه رسانه ای به خاطر سواد بالا رسانه ای
اسماعیلی در عین حال متذکر شد: هجمه ها، فضاسازی ها و تروریسم رسانه ای به دلیل ریشه های عمیق فرهنگی و سواد بالای رسانه ای که در کشورمان وجود دارد، عقیم ماند و به نتیجه نرسیده است.
وی تصریح کرد،برگزاری نشست هایی همچون اجلاس اوآنا می تواند در بیان واقعیت ها و جلوگیری از جریان سازی یکسویه و دروغین امپرتوری رسانه ای غرب، موثر باشد. 
به گزارش اکونیوز،هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) امروز  طی مراسمی با سخنان دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  آغاز به کار کرد و تا 4 آبان ماه ادامه دارد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ