نمایش وحدت اقوام ایرانی در جشنواره ایران عزیز

اقتصاد ایران: اولین روز از جشنواره ایران عزیز، با حضور اقوام و ملیت‌های مختلف کشور و شهروندان چهارشنبه ۲۰ مهرماه ازساعت ۱۷ در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، میلاد پیامبر اکرم (ص) مصادف است با هفته وحدت، هفته وحدت نماد همدلی، اخلاق محوری و عظمت بین مسلمانان با هر قومی و ملیتی است وحدت نماد گره خوردن و تحکیم پیوند مسلمانان با یکدیگر است.

به همین منظور با هدف ایجاد همدلی در میان قوم‌ها در غربی‌ترین نقطه شهر تهران در کنار دریاچه بزرگ و آرام شهدای خلیج فارس قوم‌های کشور ایران در کنار همدیگر گرد آمده‌اند تا وحدت ایرانی را به نمایش بگذارند و  جشن بگیرند.

"به ایران عزیز خوش آمدید" ، این جمله‌ای  است که هنگام ورود برروی بنرها این جشنواره به چشم می‌خورد و شما را به سوی جشنواره هدایت می‌کند. از هر کدام از درب‌های ورودی که  واردشوید می‌توانید غرفه‌ها را در کنار هم در اطراف دریاچه ببینید که با دنبال کردن آن‌ها به محل برگزاری استیج و جُنگ‌های شبانه می‌رسید.

ساعت 17 بعد از ظهر است و غرفه داران در روز اول این جشنواره  در حال چیدمان و آماده سازی غرفه‌ها هستند. همینطور که از کنار آنها می‌گذرید با روی خوش غرفه داران و پذیرایی با سوغات شهرشان مواجه می‌شوید.

ضمن قدم زدن در کنار دریاچه و استفاده از فضای مطبوع و خنک می‌توانید هم از غرفه هادیدن کنید و هم با رسم و رسوم و سنت‌های اقوام  آشنا شوید وصنایع دستی و سوغات استان‌های مختلف را ببینید و از محصولات و آثار هنری آن‌ها خرید کنید، آنچه بازدید از این غرفه‌ها را جذاب کرده است لباس‌های محلی و سنتی و رنگ‌های زییایی است که در غرفه هر استان به چشم می‌خورد.

در کنار این غرفه‌ها نیز فرهنگسراهای شهر تهران  نیز هر کدام با  اجرای برنامه‌های فرهنگی  متنوع شامل مسابقه و بازی و سرگرمی، ایستگاه‌های خلاقیت در بخش‌های  جداگانه‌ی کودک و نوجوان و خانواده میزبان شهروندان است.

غرفه عشایر در فضای سنتی و در داخل چادرمحلی و فضای مفروش شده مهمانان را با نان و  کلوچه  سنتی که اتفاقا همانجا هم می‌پزند پذیرایی می‌کنند. می‌توانید در این چادر مدتی را فارغ از هیاهو و زندگی شهری بنشینید وزندگی در چادرهای عشایر را امتحان کنید.  

هنرنمایی حرکات آیینی اقوام

در نقطه‌ای جمعیت زیاد مردم دور تا دور جمع شدند و با گوشی های همراهشان فیلم  و عکس می‌گیرند و حرکات آیینی  یکی از شهرهای ایران را تماشا می‌کنند از پوشش ولباس‌هایشان مشخص است که  شما شاهد هنرنمایی گروهی هنرمندان از استان خراسان هستید. در گوشه‌ای دیگر گروه هنری  با لباس آذربایجانی نشسته‌اندو  منتظرند تا نوبت اجرایش شود.

محمد محمدی سرپرست گروه رقص آذربایجان ایلدیریم است او نام گروه را به رعد و برق برایمان ترجمه می‌کند گروه او 27 نفره  هستند که قرار است از 20 تا 30 مهرماه در دو نوبت برای شهروندان  حرکات آیینی وسنتی آذربایجان را اجرا کنند.

او  می‌گوید 25 سال است درزمینه حرکات نمایشی فعالیت می‌کند و رییس حرکات آیینی استان است وتا به حال در 22 کشور برنامه اجرا کردند و در هفته‌های فرهنگی ایران در کشورهای آلمان، روسیه گرجستان، قراقستان و ترکیه شرکت داشته است.
او می‌گوید در شهر خودمان برای کودکان کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنم چون به نظر من اجرای حرکات آیینی هم ورزش است و هم هنر و ورزش و هنر هر دو در کنار هم برای جسم و روح مناسب است.

جنگ‌های شبانه

حول و حوش ساعت 6 عصر و همزمان با نمای زیبا غروب خورشید بر دریاچه و البته با کمی تاخیر برنامه‌های استیج آغاز می‌شود.
حمید واحدی مجری سابق  برنامه صبح بخیر ایران اجرای این برنامه را به عهده دارد . او را با سفرهایش به شهرها مختلف  ایران و آشنایی با آداب و رسوم قسمت های مختلف کشور می شناسیم که انتخاب او به عنوان مجری این برنامه بسیار مناسب به نظر می رسد چرا که چهره او  برای ما یادآور شناخت رسوم قومیت های مختلف و معرفی جاهای دیدنی کشور است.
طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است در جشنواره ایران عزیز هرروز یک قوم و ملیت معرفی بشود از روی تصویری که برروی  تلویزیون بزرگ استیج پخش می شود  و حضور مجری دیگری با گویش عربی مشخص می شود که قرار است روز اول این جشنواره به قومیت عرب اختصاص پیدا کند و نمایندگان این قوم به معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، غذاها، آیین‌ها، صنایع دستی و موسیقی آن بپردازند.

گروه محلی  الغدیر به  سرپرستی سعید سیاحی خواننده  گروه به روی استیج می آید و چند قطعه  را با زبان و سازهای عربی را با همراهی گروه هنری اش که متشکل از 5 نفر هستند  اجرا می‌کند.

سیاحی سرپرست گروه می‌گوید؛ خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ س‍رزم‍ی‍ن‌ چ‍‍ه‍‍ار ف‍ص‍ل‌، م‍ی‍ن‍ی‍‍ات‍ور ت‍ن‍و‌ع‌ ق‍وم‍‍ی‌ در ک‍ش‍ور ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ م‍ح‍ل‌ ت‍لاق‍‍ی‌ ف‍ر‌ه‍ن‍گ‍‍ه‍‍ا‌ی‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‍‍ی‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ در ‌ع‍ی‍ن‌ ت‍‍اث‍ی‍ر پ‍ذی‍ر‌ی‌ م‍ت‍ق‍‍اب‍ل‌، ‌ه‍ری‍ک‌ ن‍م‍ود خ‍‍اص‌ خ‍ود ر‌ا ح‍ف‍ظ ک‍رده‌ ‌ان‍د.

م‍وس‍ی‍ق‍‍ی‌ ن‍ی‍ز ی‍ک‍‍ی‌ ‌از ش‍‍اخ‍ص‍‍ه‍‍ا‌ی‌ م‍‍ع‍رف‌ ‌ای‍ن‌ ق‍وم‍ی‍ت‍‍هاس‍ت‌ ک‍ه‌ در ‌ه‍ر م‍ن‍طق‍ه‌ و ق‍وم‍ی‍ت‌ ‌از ‌اس‍ت‍‍ان‌، ص‍ورت‌ وی‍ژه‌ ‌ا‌ی‌ د‌ارد.

او با لهجه عربی می‌گوید؛ موسیقی ما مربوط به قوم عربی ساکن اهواز است و گروه ما کنسرت های متعددی در کشورهای مختلف قطر ، ترکیه وامارات برگزار کرده است و به مناسبت های ملی و مذهبی  قطعه های مختلفی را اجرا می کنیم وهر ساله  به مناسبت هفته وحدت  نیز قطعه هایی با مضمون همدلی و دوستی در بین مسلمانان  اجرا می کنیم . در روزهای کرونا ما مجبور بودیم اجراها را محدود کنیم  و با رعایت پروتکل های بهداشتی و تعداد محدود در گروههای کوچک برنامه  اجرا داشته باشیم و یا  فقط ضبط داشته باشیم و بعد از مدت ها جشن های این چنینی و حضورکثیرمردم و ایجاد نشاط  دربین آنها  بسیار جای شکر دارد.

آشنایی با آداب و رسوم

نصرالله حدادی نویسنده، پژوهشگر و ایرانشناس به معرفی بخش کوتاهی از آداب و رسوم مردم عرب در خوزستان پرداخت او در سخنانش اشاره کرد که خوزستان از دیربازمحله‌های قدیمی  متفاوتی دارد که هموطنان اعراب با شغل‌های مختلف  زندگی می‌کنند که هر کدام آداب و سنت خود را حفظ کردند او به مراسم قهوه خوری و قربانی کردن حیوانان در خوزستان اشاره کرد و در سخنانش برای مخاطبان گفت : برای من جالب بود که این مراسم با آداب خاصی و جزئیات کامل انجام می شودو به مراسم  قهوه  خوری اشاره کرد ودرانتها گفت: در خوزستان شاخه‌ای از اعراب هستندکه پیروان حضرت  یحیی زکریا هستند که به آنها صبی می کویند و تعداد آنها بیست هزار نفر است درکنار رود کارون زندگی می‌کنند و تکلم انها عربی ولی آمیخته با فارسی است آنها برای حضرت امام حسین ع عزاداری  می‌کنند و با اینکه صاحب کتاب نیستند بسیار مورد احترام هستند و این وحدت  همان است که در بین اقوام وجوددارد و امیدوار است برای همیشه وجودداشته باشد و همواره حفظ شود.

تجلیل از قهرمانان خوزستانی

در قسمت بعدی برنامه‌های شب اول این جشنواره کریم باوی، ستاره دهه 60 تیم ملی  در جشنواره وحدت اقوام ایرانی مورد تجلیل قرار گرفت.کریم باوی، ستاره اسبق تیم ملی، پرسپولیس و شاهین که با وجود تحمل ترکش در بدنش، سال ها در سطح اول فوتبال باشگاهی و ملی درخشیده است.
سازمان قهرمانان ملی ورزش ایران بزرگان ورزش کشور با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قهرمانان بناست که  رشته‌های ورزشی مختلف که متعلق به قومیت های گوناگون ایران هستندرا به عنوان میهمان ویژه به این جشنواره دعوت کند تا از حماسه آفرینی آنها قدردانی کند.
در همین راستا، در شبی که به خوزستانی ها و عرب های ایران اختصاص داشت، به دعوت سعید حق وردی، رییس سازمان قهرمانان ملی ورزش کریم باوی به عنوان میهمان ویژه در مراسم شرکت کرد و مورد تقدیر قرار گرفت.

برنامه‌های سرگرمی کودک

هرشب در جشنواره ایران عزیر قرار است بخش های شاد و متنوع و سرگرم کننده برای کودکان نیز اجرا شود.
دیشب عمومهربان (مجتبی ظریفیان) برنامه های شاد و سرگرم کننده ای را با مشارکت کودکان و نوجوانان اجرا کرد.
آیین افتتاحیه جشنواره در روز پنجشنبه 21 مهرماه با حضور اقوام مختلف ایرانی، مسئولان و مدیران کشوری و شهری برگزار می شود.
علاقه‌مندان برای بهره بردن از برنامه‌های جشنواره «ایران عزیز» می‌توانند تا 30 مهر ماه ساعت 17 تا 22  به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ