تشریح جزئیات بزرگترین معامله نفت و گاز ایران و روسیه

اقتصاد ایران: وزیر نفت گفت: در حوزه صادرات فرآورده‌ها، تهاتر و سوآپ از حوزه دریای خزر با بعضی از شرکت‌های روسی شروع به‌کار کرده‌ایم و حدود ۱۰ میلیون تن ظرفیت تهاتر و سوآپ و صادرات فرآورده‌های نفتی در این حوزه داریم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،جواد اوجی درباره بعضی از ویژگی‌های این تفاهم‌نامه بزرگ بین ایران و روسیه افزود: ایران و روسیه هر دو ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی دارند؛ خوشبختانه در این مدت حدود ۴ میلیارد دلار قرارداد در بحث توسعه میدان‌ها و ۴۰ میلیارد دلار در حوزه احداث خطوط صادراتی گاز و واحدهای ال‌ان‌جی تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم .

وی افزود: در حوزه صادرات فرآورده‌ها و تهاتر و سوآپ از حوزه دریای خزر نیز با بعضی از شرکت‌های روس آغاز به‌کار کرده‌ایم و حدود ۱۰ میلیون تن ظرفیت تهاتر و سوآپ و صادرات فرآورده‌های نفتی داریم، همچنین در بحث پتروشیمی نیز ما صادرات محصولات و کاتالیزها را داشتیم، پارسال رقمی حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار صادرات به کشورهای مختلف از جمله به اروپا داشته‌ایم.

وزیر نفت گفت: در این دوره برای روس‌ها قراردادهای توسعه میدان‌هایی در قالب‌ الگوی جدید قراردادهای نفتی و پیش خرید (OFF TAKE) را رونمایی کردیم که سرمایه‌گذار از همه ابعاد از سوی وزارت نفت، دولت جمهوری اسلامی، بیمه و حمایت می‌شود. این نوع قراردادها برای سرمایه‌گذاران روس بسیار شیرین و جذاب است و خوشبختانه اهمیت امروز انرژی در دنیا فرصت طلایی را برای امضای قراردادهای دیگر با روس‌ها در حوزه انرژی به وجود آورده است.

شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه در ماه ژوئیه یادداشت تفاهم ۴۰ میلیارد دلاری امضا کردند که به توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، ۶ میدان نفتی، همچنین حفظ فشار در میدان پارس جنوبی کمک می‌کند. در عین حال، این سند شامل عملیات مبادله با گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی، اجرای پروژه‌های گاز مایع و ساخت خطوط لوله گاز صادراتی می‌شود.

تحلیلگران بخش انرژی معامله بین ایران و روسیه را ۴۰ میلیارد دلار ارزیابی کردند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ