اروپا؛ همراهی با تحریم‌ها و حمایت از آشوب ها

اقتصاد ایران: اتحادیه اروپا که در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران سکوت پیشه کرده، این روزها با نقض اصل حاکمیت ملی ایران، با صدور بیانیه‌های مداخله‌جویانه درباره اوضاع داخلی ایران نظر می‌دهد و تهران را تهدید هم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، در پی ناآرامی‌های اخیر در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی و تشویق و فراخوان‌های ضد انقلاب برای برگزاری تجمعات در داخل ایران که در نهایت به اغتشاشات چند روز اخیر در برخی شهرهای  کشور منجر شد، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی و مدعیان دروغین حقوق بشر اقدام به صدور بیانیه‌ کرده و اصطلاحا دایه مهربان‌تر از مادر برای مردم ایران شده‌اند. برخی خبرها هم حاکی از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران است. 

در همین راستا «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه شب (سوم مهر ماه) در اظهاراتی مداخله جویانه تهدید کرد این اتحادیه علیه تدابیر قانونی ایران برای حفظ نظم و امنیت عمومی جامعه، اقدام می‌کند و افزود: «اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای پاسخ دادن به رویدادهای ایران است».

بورل همچنین بیان کرد: «در آستانه نشست شورای وزیران خارجه، اتحادیه اروپا به بررسی همه گزینه‌های در اختیار خود برای پاسخ به مرگ مهسا امینی و همچنین نحوه واکنش نیروهای امنیتی ایران به اعتراضات پس از آن ادامه خواهد داد». وی افزود: «اتحادیه اروپا بر این باور است که استفاده نامتناسب از قوه قهریه توسط نیروهای امنیتی باعث تلفات در بین تظاهرکنندگان شده است».

 پیش از این نیز رئیس پارلمان نروژ اظهاراتی مداخله جویانه درباره تحولات داخلی ایران مطرح کرده بود که این موضوع باعث احضار سفیر نروژ به وزارت خارجه ایران و ابلاغ اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی شد. (بیشتر بخوانید)

* در حمایت از برهم زنندگان امنیت ملت ایران سنگ تمام گذاشتند

در همین زمینه «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه چهارم مهر ماه در صفحه اینستاگرامش به رویکرد منافقانه و معیارهای دوگانه دشمنان در مقابل جمهوری اسلامی و ملت ایران پرداخت و نوشت: در اغتشاشات اخیر، رهبران سیاسی آمریکا و بعضا اروپا، رسانه‌های آنان و نیز رسانه‌های فارسی معاند مورد حمایت غرب، از یک رخداد غم انگیز در حال بررسی سوءاستفاده کردند و با شعار حمایت از حقوق ملت ایران، در حمایت از اغتشاشگران و برهم زنندگان امنیت ملت سنگ تمام گذاشتند، اما حضور میلیون‌ها نفر از ملت در خیابان‌ها و میادین کشور در حمایت از نظام و کشورشان و مخالفت قاطع با آشوب و اغتشاش را نادیده گرفتند و یا کوچک شمردند.بی شک جنگ شناختی و ترکیبی دشمنان علیه ملت ایران، این بار نیز در کنار صدها پرونده شکست‌های مفتضحانه آنان در تاریخ ثبت خواهد شد.

کنعانی یادآور شد: مدعیان دفاع از حقوق ملت ایران، بهتر است شعارهای دروغین و نخ نمای خود را کنار گذاشته و به چند دهه تحریم‌های ظالمانه و ضدبشری علیه ملت ایران پایان دهند.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در توئیتر به این برخورد دوگانه واکنش نشان داد و نوشت: سکوت کرکننده و فراپایبندی اتحادیه اروپا در برابر تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی آمریکا و نقض گسترده و نظام‌مند حقوق بشر مردم بی‌گناه ایران که توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل مستند شده است، بیانگر استانداردهای دوگانه این نهاد در حوزه حقوق بشر است. حال، پرسش اساسی این است: کشورهای اروپایی که حتی از ارائه دارو و پانسمان مورد نیاز برای کاهش مصائب و آلام بی‌پایان کودکان پروانه‌ای امتناع می‌ورزند و موجبات مرگ این کودکان معصوم را فراهم می‌کنند، چگونه می‌توانند نگران وضعیت حقوق بشر در ایران باشند؟

 

در این میان لندن پایتخت انگلیس و پایگاه رسانه‌های فارسی زبان معاند در این روزها آتش بیار معرکه شده و اقدام به فضاسازی‌های خصمانه کرده‌اند که البته این اقدامات روز شنبه دوم شهریور ماه «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران را به وزارت امور خارجه ایران کشاند و مدیرکل غرب اروپا در احضار سفیر انگلیس، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس به خاطر میزبانی این کشور از رسانه‌هایی که در روزهای اخیر تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها در جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند، به سفیر این کشور در تهران ابلاغ کرد. به سفیر انگلیس تأکید شد که این امر به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و اقدام علیه حاکمیت ملی کشور تلقی می‌شود. 

پیش از این نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با وزیر خارجه بلژیک در نیویورک از رویکرد دوگانه کشورهای غربی نسبت به حقوق بشر و اعمال گزینشی آن انتقاد کرد.

گفتنی است، ناصر کنعانی قبلا هم به این مداخله جویی‌های غربی‌ها واکنش نشان داده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه شب ۲۹ شهریور ماه در واکنش به مواضع مداخله جویانه برخی مقامات آمریکا، اتحادیه اروپایی و تعدادی از کشورها در خصوص مرگ مهسا امینی، مواضع مداخله‌جویانه خارجی در مورد این حادثه تأسف‌بار را محکوم و به این کشورها توصیه کرد از فرصت طلبی و استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر اجتناب کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این مداخله جویی‌ها با بیان این‌که کشورهایی که با سابقه طولانی جنگ‌افروزی و خشونت در سرتاسر جهان شناخته شده‌اند، از وجاهت و مشروعیتی برخوردار نیستند که دیگران را در مورد حقوق بشر موعظه کنند، افزود: باعث تأسف است که برخی کشورها با سوءاستفاده سیاسی و ابزاری از حقوق بشر، تلاش می‌کنند از یک حادثه در حال بررسی، به عنوان فرصتی برای پیگیری اهداف و امیال سیاسی خود علیه دولت و ملت ایران بهره گیرند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ