مبادلات تجاری ۲ میلیارد دلاری ایران و ازبکستان

اقتصاد ایران: رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان در مجلس گفت: با توجه به دیدارهای دوجانبه و تبادل تفاهمنامه‌ها و موافقتنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف میان ایران و ازبکستان، شاهد ارتقاء مبادلات تا ۲ میلیارد دلار خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ، غلامرضا نوری قزلجه، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان در مجلس ظهر امروز (سه شنبه 29 شهریور) ضمن تشریح دستاوردهای سفر هفته گذشته رییس‌جمهور به ازبکستان به منظور شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان شانگهای، گفت: نکته مهمی که به شخصه در این سفر با آن مواجه بودم استقبال بسیار گرمی بود که اعضای سازمان شانگهای و ریاست کشور ازبکستان از عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان بود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از یک‌سو این مسأله کاملا مشهود بود و از سوی دیگر سران کشورهای عضو و کشورهای مهم به طور مشخص از حضور جمهوری اسلامی ایران استقبال ویژه‌ داشتند و من وقتی رسانه‌های ازبکستان را دنبال می‌کردم استقبال به نحوی بود که گویی مهمترین کشور شرکت کننده جمهوری اسلامی ایران بود و و حضور کشورمان را خیلی مثبت ارزیابی می‌کردند.

وی ادامه داد: بعد از ۱۷ سال شروع اولیه یا به عبارتی دیگر بعد از ۱۴ سال از تقاضای رسمی جمهوری اسلامی ایران برای عضویت به پایان رسید و با مبادله اسناد و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در حقیقت کشور ما به عضویت رسمی سازمان همکاری های شانگهای به عنوان نهمین عضو رسمی در خواهد آمد که علاوه بر عضو رسمی بودن، می توان گفت ۱۴-۱۵ عضو به شکل ناظر یا متقاضی ناظری یا شریک گفتگو در این اجلاس حضور دارند و به تدریج عضویتشان رسمیت می یابد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین دیدارهای دوجانبه و تبادل تفاهم نامه ها و موافقت نامه هایی در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، نفت و انرژی و غیره با کشور ازبکستان از سوی وزرای مربوطه تبادل شد و بعد از نهایی شدن آنها و تصویبشان در مجلس شورای اسلامی، تصور می کنم مبادلات 500 میلیون دلاری ایران و ازبکستان می تواند با سرعت به حدود 2 میلیارد دلار ارتقاء یابد.

نوری قزلجه گفت: اراده مقامات ازبکستانی به ویژه رییس جمهور این کشور و جدیت برای برقراری و تعمیق روابط در حوزه های اقتصادی کاملا مشهود بود و از طرح موضوعات مختلف استقبال می کردند و سریعا برای ان جدول زمانبندی کوتاه پیش بینی می کردند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید یادآور شد سازمان شانگهای اهداف مشخصی در حوزه های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری، انرژی، کشاورزی و حتی تامین امنیت و ثبات در منطقه دارد لذا عضویت در آن دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: در واقع عضویت کشورمان در این سازمان می تواند سبب ایجاد موازنه در روابطمان میان شرق و غرب ایجاد کند؛ کشورهای عضو این سازمان عمدتا کشورهای شرقی هستند لذا دست ما در گسترش ارتباطات باز می شود تا بتوانیم منافع ملی را پیگیری کنیم.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید اذعان کرد بیش از 40 درصد جمعیت دنیا در کشورهای عضو این سازمان اعم از چین، هند، روسیه، پاکستان، ایران و غیره قرار دارد لذا اقتصاد قابل توجهی نیز در این کشورها و این سازمان قرار دارد.

وی ادامه داد: باید یادآور شد طی سال های گذشته با عضویت کشورمان در این سازمان مخالفت شد اما اکنون این عضویت نهایی شد که طعم آن شیرین تر می شود؛ همچنین غربی ها دریافتند ایران برای تامین منافع ملی خودش و مناسبات اقتصادی و صادرات و واردات و ارتباطات منحصر به غرب نیست و تک بعدی عمل نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: با توجه به اینکه برخی از کشورهای عضو نیز تحت تحریم های غربی ها هستند می توان گفت عضویت کشورمان در این سازمان می تواند موجب برچیده شدن تحریم ها شود؛ در واقع با تعامل و پیش بینی سازوکارهایی تاثیر تحریم ها از بین خواهد رفت.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون شک عضویت در این سازمان می تواند تحریم های غربی ها را از بین ببرد تا بتوانیم خیلی بهتر منافع ملی را تامین کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ