رونمایی از اپل واچ اولترا ساعت هوشمند جدید اپل

اقتصاد ایران: اپل چند روز پیش از عضو جدیدی از خانواده ساعت‌های هوشمندش با نام اپل واچ اولترا رونمایی کرد که بزرگ‌ترین تغییرات ظاهری از زمان رونمایی اولین اپل واچ را به‌خود دیده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، اپل در جریان رویداد Far Out، از اپل واچ اولترا و سری ۸ رونمایی کرد. این شرکت به‌طور خاص در طراحی و ساخت اپل واچ اولترا با شعار استقامت، اکتشاف و ماجراجویی روی ویژگی‌هایی برای ورزشکارانی که در رشته‌های استقامتی مانند شنا، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و دوی ماراتن فعالیت می‌کنند، متمرکز شده، بنابراین طراحی این ساعت تحت تأثیر شرایط خاص فعالیت این ورزشکاران و همچنین استفاده در محیط‌های بیرونی دستخوش تغییراتی شده است. در مقاله‌ی پیش‌رو اپل واچ سری ۸ را از جهت ویژگی‌هایی چون طراحی، ویژگی‌ها و قیمت بررسی خواهیم کرد.

طراحی و اندازه

مقایسه اندازه اپل واچ ۸ و اولترا

اپل با معرفی واچ اولترا برای اولین بار پا را از مرزها فراتر گذاشت و بزرگ‌ترین ساعت هوشمند ساخته خود را معرفی کرد. این ساعت با اندازه ۴۹ میلیمتری (تقریباً نزدیک به دو اینچ) هم‌اکنون بزرگ‌ترین ساعت هوشمند اپل از ابتدا تاکنون محسوب می‌شود. این یعنی ۴ میلی‌متر افزایش سایز نسبت به بزرگ‌ترین نسخه‌ی اپل واچ سری ۸. البته تغییر تنها به اندازه آن خلاصه نشده و شاهد یکی از بزرگ‌ترین بازطراحی‌های خانواده ساعت‌های هوشمند اپل نیز هستیم.

اپل واچ اولترا آن دیگر آن طراحی نرم و ظریف اپل واچ‌های معمولی از جمله اپل واچ سری هشت را ندارد و خود اپل به این موضوع اذعان کرده که واچ اولترا ظاهری زمخت‌تر یا شاید عضلانی‌تر به‌خود گرفته است. اپل می‌گوید در ساخت این ساعت از تیتانیومی که در صنایع هوا و فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده کرده که علاوه‌بر کاهش وزن کلی، دوام و مقاومت آن دربرابر خوردگی را بهبود بخشیده است.

این‌درحالی است که اپل در نوع متریال استفاده‌شده در ساخت اپل واچ ۸ تغییری ایجاد نکرده است و همچنان آن‌را می‌توان در نسخه‌های آلومینیومی و استیل ضدزنگ خریداری کرد. لبه‌های جلویی این ساعت برخلاف اپل واچ سری ۸ کاملاً تخت طراحی شده‌اند و خبری از لبه‌های انحنادار نیست و نمایشگر آن تا سرتاسر لبه‌ها با پوششی از یاقوت کبود محافظت می‌شود.

دکمه action button در اپل واچ اولترا

اکنون لبه‌ی سمت چپ این ساعت میزبان دکمه‌ی جدیدی است که اپل آن‌ را Action button نامیده و تاکنون روی هیچ‌یک از اپل واچ‌های کنونی وجود نداشت. دکمه‌ای که آغاز و اتمام یک فرایند یا فعالیت ورزشی یا دسترسی به عملکردهای موردنیاز ورزشکاران را بسیار آسان‌تر می‌کند. از آنجاکه این ساعت بیشتر برای استفاده در محیط‌های بیرونی و مخصوص ورزش‌های سنگین طراحی شده است بنابراین افزوده شدن دکمه‌ی سوم،‌ می‌تواند اجرای دستورها و کارکردن با ساعت را بخصوص در حین تمرین سرعت ببخشد.

افزون‌براین دکمه‌ی چرخان یا همان Digital Crown قطر بیشتری دارد و دکمه‌ی کناری با فاصله از لبه‌ی ساعت روی یک بیرون‌زدگی قرار دارد. هردو این‌ها باعث می‌شوند که کار کردن با ساعت با استفاده از دستکش راحت‌تر باشد.

سخت‌افزار و ویژگی‌ها

اپل واچ اولترا در بخش نمایشگر قادر به تولید بیشینه روشنایی خارق‌العاده ۲۰۰۰ نیت است که به‌گفته‌ی اپل تا دوبرابر از سایر اپل واچ‌های موجود از جمله اپل واچ ۸ درخشان‌تر است. به‌غیر از این‌مورد تفاوتی در نمایشگر این‌ دو دیده نمی‌شود، هر دو به‌ نمایشگر Retina OLED مجهز بوده و از قابلیت Always-on Display بهره می‌برند. واچ اولترا دارای حالتی به‌نام Night mode است که با تاریک کردن صفحه و تغییر رنگ المان‌ها به قرمز، به‌دیده‌شدن بهتر آن‌ها در تاریکی کمک می‌کند.

هردو ساعت اپل واچ سری ۸ و اولترا از تراشه‌ی S8 استفاده می‌کنند و به حسگر اندازه‌گیری دمای بدن و دو حسگر حرکتی برای تشخیص تصادف مجهز شده‌اند اما یکی دیگر از تفاوت‌های این دو به‌جز در بخش طراحی، در نوع فناوری‌های به‌کاربرده شده و دقت‌عمل آن‌ها است. اپل سعی‌ کرده از سنسورها و قابلیت‌هایی در نسخه‌ی اولترا استفاده کند تا خواسته‌های ورزشکاران حرفه‌ای را تا حد بالایی برآورده کند. برای اولین‌بار اپل در واچ اولترا از GPS دوفرکانسه (L1 و L5) استفاده کرده و الگوریتم موقعیت‌یابی را بهبود داده تا موقعیت‌یابی را به‌دقیق‌ترین شکل ممکن انجام دهد.

اپل واچ اولترا می‌تواند با پخش آژیر ۸۶ دسی‌بلی، برای فرد آسیب‌دیده یا گم‌شده وضعیت اضطراری اعلام کند. واچ اولترا همچنین برای کارکردن در شرایط آب و هوایی نامساعد تطبیق یافته است. بنابه ادعای اپل،‌ این ساعت می‌تواند در دماهای ۲۰- تا ۵۵ درجه‌ی سلسیوس بدون مشکل کار کند. قابلیت‌های ویژه‌ی این ساعت برای ورزشکاران حرفه‌ای باعث شده که اپل در ساخت این ساعت وسواس زیادی به‌خرج بدهد.

از این‌رو واچ اولترا گواهینامه‌های بسیاری چون MIL-STD-810H و EN 13319 است که اولی برای تجهیزات نظامی کاربرد داشته و دومی یک استاندارد بین‌المللی شناخته شده برای لوازم جانبی غواصی، از جمله عمق‌سنج‌ها است را اخذ کرده است.

اپل واچ اولترا از یک سنسور عمق‌سنج پیشرفته‌تر بهره می‌برد و به‌طور اختصاصی یک قابلیت جدید به‌نام Depth دارد که عمق فعلی، دمای آب، مدت زمان غواصی و بیشترین عمق طی‌شده را نشان می‌دهد. ناگفته نماند که واچ اولترا تا عمق دوبرابر بیشتر (۱۰۰ متر) نسبت به واچ ۸ دربرابر آب مقاوم است.

هر دو ساعت واچ اولترا و سری ۸ به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل watchOS 9 به‌بازار عرضه می‌شوند که امکان اندازه‌گیری پارامترهای کمی جدیدی چون طول گام‌ها، زمان تماس با زمین،‌ شیب مسیر و قدرت دویدن را فراهم کرده است. به‌لطف ابعاد بزرگ‌تر اپل واچ اولترا، این ساعت می‌تواند تا شش مورد از پارامترهای اندازه‌گیری‌شده در طول فعالیت را در یک صفحه‌نمایش دهد. به‌اضافه‌ی تمامی این موارد باید پشتیبانی از حالت‌ها و واچ‌فیس‌های اختصاصی که داده‌های بیشتر و تخصصی‌تری را به‌کاربر نمایش می‌دهند، اضافه کرد.

باتری

باتری باقیمانده اپل واچ سری ۸

افزایش اندازه این ساعت به معنی افزایش ظرفیت باتری نیز خواهد بود. اپل ادعا می‌کند که واچ اولترا بیشترین عمر باتری را در بین سایر مدل‌های اپل واچ دارد و تا ۳۶ ساعت در استفاده عادی کاربر را همراهی می‌کند. اپل همچنین قابلیت جدیدی به‌نام Low-power mode برای هر دو ساعت واچ سری ۸ و اولترا درنظر گرفته است که با غیرفعال کردن ویژگی‌هایی مانند AOD و تشخیص خودکار شروع فعالیت، ماندگاری باتری را طولانی‌تر می‌کند.

با این تفاوت که اپل واچ سری هشت با فعال‌بودن این ویژگی به‌اندازه‌ی اپل واچ اولترا بدون فعال‌بودن حالت low power یعنی ۳۶ ساعت دوام می‌آورد. واچ اولترا با فعال‌بودن Low-power mode تا ۳۰ ساعت عمر باتری بیشتری دارد یعنی ۶۰ ساعت. اپل واچ ۸ در حالت استفاده عادی تا ۱۸ ساعت یعنی نصف واچ اولترا شارژدهی دارد.

قیمت و نسخه‌ها

اپل واچ اولترا برخلاف اپل واچ سری ۸، تنها در یک نسخه ۴۹ میلیمتری با بدنه تیتانیومی عرضه می‌شود. اما افرادی که قصد خرید اپل واچ سری ۸ را دارند می‌توانند به گزینه‌های متنوعی دسترسی داشته باشند، این ساعت در اندازه‌های ۴۱ و ۴۵ میلیمتری، با بدنه آلومینیومی در رنگ‌های Midnight، Starlight و قرمز یا استیل در رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و گرافیت قابل سفارش است.

وجود پسوند اولترا یا پرو در محصولات اپل، افزون‌بر ویژگی‌های پیشرفته‌تر و منحصربه‌فردی که در نسخه‌های معمولی یافت نمی‌شوند،‌ قیمت‌های بالاتر آن‌ها نسبت به مدل‌های معمولی را نیز برای ما یادآور می‌شود. تا پیش‌از ورود نسخه‌ی اولترا اپل واچ، نسخه‌ی خاص‌تر اپل واچ ۷ با بدنه‌ی تیتانیومی و قیمت ۸۴۹ دلاری به‌فروش می‌رسید. با اضافه‌شدن نسخه‌ی اولترا اپل واچ به جمع ساعت‌های هوشمند اپل با قیمت پایه‌ی ۷۹۹ دلار، درواقع سری اولترا را می‌توان نقطه آغاز ریبرند سری ادیشن دانست.

قیمت سری هشتم اپل واچ از ۳۹۹ دلار برای نسخه‌ی ۴۱ میلیمتری و ۴۲۹ دلار برای نسخه‌ی ۴۵ میلیمتری آغاز می‌شود و اگر بخواهید که نسخه‌ی سلولار را تهیه کنید باید ۱۰۰ دلار به این مبلغ اضافه کنید. ناگفته نماند که تنها نسخه‌ی اپل واچ اولترا به‌طور پیش‌فرض از ارتباطات سلولی پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

همان‌طورکه در ابتدای مقاله گفته‌ شد، اپل واچ اولترا برای افرادی طراحی شده است که به‌صورت حرفه‌ای در حوزه ورزش خصوصا رشته‌های سنگین و استقامتی فعالیت می‌کنند و لازم است به‌اطلاعات دقیق و جامعی از جزئیات فعالیت‌های خود دسترسی داشته باشند، افزون‌براین اپل واچ اولترا گزینه‌ی بسیار مناسبی برای کوهنوردی، کمپینگ و گردشگری ماجراجویانه است،‌ چراکه عمر باتری بهتری داشته و قابلیت‌های ویژه‌ای برای این نوع کاربری از جمله سیستم موقعیت‌یابی بسیار دقیق و اعلام وضعیت اضطراری دارد.

اما اگر کاربر معمولی هستید و نمی‌خواهید دو برابر مبلغ بیشتر بابت ساعتی بپردازید که قابلیت‌های ویژه‌ی آن به‌کارتان نمی‌آید و همچنین طرفدار وزن سبک‌تر و طراحی ظریف‌تر هستید، اپل واچ سری ۸ بهترین گزینه برای شما خواهد بود و با داشتن پردازنده‌ی مشابه اپل واچ اولترا و همچنین قابلیت‌های جدید مانند اندازه‌گیری دما و تشخیص تصادف، علاوه‌بر قابلیت‌های سلامتی که در نسل‌های قبل وجود داشت، نیاز شما را رفع خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ