ظرفیت های ویژه منطقه آزاد انزلی

اقتصاد ایران: از لحاظ نظری مناطق آزاد اقتصادی نتيجه سياست های سه گانه تجارت آزاد، صنايع با محوريت صادرات و مقررات زدايی میباشند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، نگارنده آرمین خادمی فعال سیاسی: به طوركلی ديدگاه های گوناگونی در زمينه اهداف تاسيس مناطق آزاد در كشورهای مختلف وجود دارد.

نقش اصلی مناطق آزاد در کشورهایی چون هند و چین باعث تغيير تفكر اقتصادی در اين كشورها و همسويی اقتصاد ملی اين كشورها با اقتصاد جهانی شده است. چين و تا حد زيادی هندوستان نمونه بارز اين تغيير تفكر هستند. اين دو كشور از ابزار مناطق آزاد به خوبی درراستای بازگشايی اقتصاد خويش بهره گرفته اند و توانسته اند با تغيير قوانين و مقررات در راه جذب سرمايه گذاری خارجی و ايجاد فضای مناسب توسعه، از تكنولوژی و علم ديگران بهره گيرند و با افزايش تعداد مناطق آزاد با سرعت بيشتری فضای درونی اقتصاد ملی را تغيير دهند و قوانين و مقررات و سياست كلی اقتصادی را با شرايط اقتصاد جهانی هماهنگ و هم جهت سازند.

چين طي سالهای اخير با اعمال سياست باز اقتصادی، تلاش فراوانی در ايجاد محيط مناسب برای سرمايه گذاری خارجی صرف نموده و با وجود مالكيت دولتی، با اعمال سياست آزادسازی و به كارگيری ابزار مناطق آزاد، اقتصاد خود را جهش داده و اصلاحات گسترده ای را در آن به عمل آورده است. راز موفقيت چين را بايد در وحدت تصميم گيری و حمايت قاطع دولت از اصلاحات اقتصادی، كه همسو و هماهنگ با اهداف مناطق آزاد میباشد، دانست.
ثبات و کیفیت مدیریت ، ارائه سریع بهترین خدمات به فعالان اقتصادی به دور از مداخلات سیاسی و بروکراسی های معمول اداری ، قابلیت انجام و پیگیری امور به صورت اینترتی معافیت از مالیات بر درآمد، حذف تشريفات زائد اداری جهت تسریع روندسرمایه گذاری

نمونه ای از تمهیداتی است که بعضی کشورها در خصوص مناطق آزاد خود بکار میبرند، چون به اهمیت و نقش مناطق آزاد در توسعه و پیشرفت اقتصاد خود واقف هستند.

جمهوری اسلامی ایران در یکی از حساس‌ترین موقعیت‌های ژئوپلیتیکی جهان قرار گرفته، به گونه‌ای که مناطق ژئوپلیتیکی فعالی با کارکردهای گسترده و متعدد گرداگرد آن را فرا گرفته و آن را به صورت کانون جاذبه دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی درآورده است. این موقعیت باعث تأثیرگذاری ایران در روند تحولات جهانی و منطقه‌ای می‌شود و در این راستا انواع همگرایی های اقتصادی و تبادلات تجاری است که باعث توسعه همه جانبه و پایدار بین کشورها میشود، مانند پیوستن ایران به موافقتنامه تجارت آزاد با ۵ کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا یعنی « فدراسیون روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان» که گامی بزرگ در جهت افزایش همکاری ها ، ارتباطات و آزادسازی و تسهیل تجارت کالا بین دو طرف میباشد، اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارای بازارمصرفی واحد با بیش از ۱۸۱ میلیون مصرف کننده است و این اتحادیه در منطقه ژئو استراتژیک بسیار مهمی بین شرق و غرب و درمیان اتحادیه اروپا، چین، هند، آسیای میانه و خاورمیانه قرار گرفته است که باعث اهمیت همگرایی اقتصادی و تبادلات تجاری ایران با منطقه اقتصادی اوراسیا میشود.

در میان استانهای کشور، استان گیلان طولانی ترین مرز را با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا دارد، لذا باید به پتانسیل جغرافیایی مناسب استان گیلان برای نقش آفرینی در مراودات و مبادلات‌ جهانی و بین المللی اشاره کرد.

از سویی از دیگر مزیت های بارز استان گیلان در نقش آفرینی و همگرایی های بین المللی میتوان به وجود تنها منطقه آزاد شمال کشور یعنی منطقه آزاد انزلی در این استان اشاره کرد که در کنار منطقه آزاد ارس که به عنوان هاب زمینی است؛ منطقه آزاد چابهار به عنوان هاب لجستیک پشتیبان و منطقه آزادشهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان هاب لجستیک هوایی. منطقه آزاد انزلی به دلیل داشتن بندر کاسپین و زیرساخت های لجستیکی موجود از سوی شورای عالی مناطق آزاد کشور به عنوان هاب دریایی در موافقت نامه اوراسیا معرفی گردید.

منطقه آزاد انزلی نزدیک ترین منطقه آزاد کشورمان به تهران است و با قرارگرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب، زمینه کاهش زمان و هزینه حمل و نقل کالا میان جنوب و شرق آسیا با اروپا را فراهم میکند، در کنارش این منطقه آزاد با ایجاد مسیر ترانزیتی جدید مابین ایران و چین علاوه بر حمل و نقل کالاهای ایران و چین از قابلیت ترانزیت محصولات ترکیه و کشورهای حوزه قفقاز و عراق نیز برخوردار میباشد.

قابل به ذکر است منطقه آزادانزلی طبق قرارداد امضا شده با دانشگاه آزاداسلامی کشور، با هدف راه اندازی یکی از مهمترین مراکز دیتا سنتر، زمینه تبدیل شدن به دانش شهر کشور را دارد ، البته تنها ایده ایجاد یک شهر دانش محور کافی نیست، بلکه میتوان با تاسیس واحد دانشگاهی پزشکی و بیمارستان جامع منطقه آزاد انزلی را تبدیل به قطب گردشگری سلامت در کشور و جهان کرده و با ایجاد شرایط مطلوب و امکانات مناسب وجمع آوری پزشکان نخبه از سرتاسرکشور مانع مهاجرت قشر متخصص جامعه به‌دیگر کشورها شد.

گردشگری در حوزه درمان و سلامت شامل سه دسته گردشگری تندرستی، گردشگری پزشکی و گردشگری درمانی میباشد.
که خدمات در حوزه گردشگری تندرستی از جمله خدمات مراقبتی و آرامش افزا، خدمات تغذیه، تفریحی و ورزشی به افراد سالم و بیمار با هدف تندرستی میباشد.

در این نوع گردشگری باتوجه به روند تحولات ساختار جمعیت کشور، نیاز به کلینیک های مجهز درمانی و زیبایی، اقامتگاه سالمندان اعم از هتل و خانه های ویلایی، مراکز ریکاوری، ورزشی و یوگا میباشد.

لذا امید است در آینده ای نزدیک با برنامه ریزی دقیق و احداث زیرساختهای لازم تمامی این موارد به صورت تخصصی بررسی و انجام شود تا از تمام ظرفیت های منطقه آزاد انزلی و مناطق آزاد دیگر در جهت رشد و توسعه اقتصاد کشور استفاده شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ