رئیس جمهور:

روابط ما با ازبکستان روابط عمیق فرهنگی و تمدنی است

اقتصاد ایران: رئیس جمهور گفت: بدون تردید ما در سیاست همسایگی در گام اول توانستیم اعتماد سیاسی متقابل را تقویت کنیم و در گام دوم نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران و حضور فعال در منطقه را دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ظهر امروز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه در مصاحبه پیش از سفر به ازبکستان برای حضور در نشست سران کشورهای عضو پیمان شانگهای ضمن تسلیت ایام اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور محترم ازبکستان انجام می‌شود.

وی افزود: در این سفر انجام دیدارهای دو جانبه رسمی و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای را در دستور کار داریم و هدف از این سفر تقویت سیاست همسایگی، همگرایی، پیوستگی و عمق بخشیدن به چندجانبه گرایی است.

رئیس جمهور بیان کرد: بدون تردید ما در سیاست همسایگی در گام اول توانستیم اعتماد سیاسی متقابل را تقویت کنیم و در گام دوم نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران و حضور فعال در منطقه را دنبال می‌کنیم، به نحوی که بتوانیم از زیرساخت هایی که در آسیا و در کشورهای همسایه ما وجود دارد و همچنین قدرت و توان اقتصادی، نظام پولی و بانکی و تمام ظرفیت‌های که امروز در منطقه ما موجود است، بهترین استفاده را در جهت منافع ایران داشته باشیم.

آیت الله رئیسی در مورد روابط دوجانبه ایران و ازبکستان اظهار کرد: در حال حاضر روابط دوجانبه ما خوب است ولی این میزان از روابط به ویژه در حوزه مبادلات تجاری و اقتصادی، کافی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر مرز مبادلات تجاری ما با ازبکستان ۵۰۰ میلیون دلار است که در سه دهه اخیر شاید به بالاترین سطح خود رسیده اما هم از نظر مسئولان ازبکستان و هم از نظر دوستان ما در وزارت خارجه و بخش های اقتصادی کشور، این میزان کافی نیست و می‌تواند افزایش پیدا کند.

رئیس جمهور با اشاره به حوزه تمدنی ایران و ازبکستان گفت: روابط ما با کشور ازبکستان در حوزه مسائل تجاری و اقتصادی، ترانزیت، حمل و نقل و در حوزه‌های مختلف فرهنگی می‌تواند تقویت شده و شکل بگیرد.

وی بیان کرد: پس از صحبت با بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و تجاری، تفاهم‌نامه‌هایی تهیه شده که ان‌شاءالله در دیدار دو جانبه این تفاهم‌نامه‌ها به امضای دو طرف می‌رسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در اجلاس گذشته، عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای تایید شد، گفت: با این وجود لازم بود که در مدت زمان گذشته، اسنادی که تاکنون در این سازمان وجود دارد مورد بررسی وزارت امور خارجه و بخش های حقوقی ما قرار بگیرد.

وی بیان کرد: الحمدالله اسناد سازمان همکاری‌های شانگهای در وزارت امور خارجه بررسی شد و به تصویب دولت رسید و درحال طی شدن مراحل قانونی است. حتماً یکی از اقدامات مهم در این اجلاس، قطعی شدن این اسناد است تا پس از طی شدن مراحل قانونی به امضای وزیر امور خارجه ما و وزرای خارجه کشورهای عضو برسد.

وی اظهار کرد: از اقداماتی که ان‌شاءالله در این سفر و در حاشیه اجلاس شانگهای صورت خواهد گرفت، دیداری است که با سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس برنامه ریزی شده است؛ این دیدارها حتما به توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: ما حتماً در این مذاکرات و نشست‌های خود، نسبت به مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهیم داشت و حتماً دیدگاه‌هایمان را به هم نزدیک خواهیم کرد تا جمهوری اسلامی بتواند بیش از گذشته در منطقه و جهان اثربخش باشد.

رئیس جمهور در پایان بیان کرد: امیدوارم این سفر در راستای سفرها و ارتباطاتی که با کشورهای همسایه داریم، گامی در جهت توسعه و تقویت هرچه بیشتر روابط بین ایران و کشورهای منطقه باشد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ