ایران به جمع کشورهای دارای فناوری"نانوحباب"پیوست

اقتصاد ایران: فناوری نانو حباب، فناوری است که تاکنون در اختیار کشورهای آمریکا و ژاپن بود و امروز ایران هم به لیست کشورهای دارای این فناوری پیوسته است. به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، استفاده از این فناوری، تحولی در تصفیه آب و فاضلاب کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مراسم رونمایی از سامانه نانو حباب که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در تصفیه‌خانه فاضلاب قیطریه تهران انجام شد، در خصوص پیش‌بینی بکارگیری این فناوری در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب سایر شهرها گفت: در تکنولوژی مشابه در تصفیه‌خانه‌های آب برای از بین بردن بو به دلیل وجود جلبک در مخازن سدها می‌توان از این تکنولوژی استفاده شود.

وی با بیان این‌که فناوری نانو حباب به عنوان تکنولوژی نوین و پیشرو برای بهبود فرآیند تصفیه و هوادهی فاضلاب استفاده می‌شود، افزود: این فناوری با تامین اکسیژن مورد نیاز فرآیندهای هوادهی و تصفیه فاضلاب، بسیاری از مشکلات از جمله کدورت پساب و کمبود اکسیژن و برق مصرفی در مراحل تصفیه را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

جعفری یادآور شد: با توجه به رشد و پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، ما هم از این شرکت‌ها که ایده‌های نو و کارآمد برای بهبود بهره‌وری در صنعت آب و فاضلاب دارند، حمایت می‌کنیم.

سامانه دانش‌بنیان نانو حباب با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در تصفیه‌خانه فاضلاب قیطریه تهران رونمایی شد. کاربرد نانوحباب‌ها در صنایع مختلف و به‌ویژه در صنعت تصفیه آب و فاضلاب به‌سرعت در حال رشد است و از مهم‌ترین مزایای استفاده از این فناوری تامین اکسیژن مورد‌ نیاز فرآیند‌های بیولوژیکی، کدورت پایین پساب خروجی، بهبود پارامترهای بهره‌برداری و کاهش حجم لجن، کاهش مصرف انرژی و کاهش تاسیسات است.

کاربرد نانوحباب‌ها در صنایع مختلف و به‌ویژه در صنعت تصفیه آب و فاضلاب به‌سرعت در حال رشد است. فرایند هوادهی و اکسیداسیون یکی از مراحل مهم در عملیات تصفیه آب، پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌ها محسوب می‌شود.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از این فناوری تامین اکسیژن مورد‌ نیاز فرآیند‌های بیولوژیکی حوض هوادهی، راندمان بالای حذف COD (مقدار اکسیژن خواهی شیمیایی فاضلاب) و BOD (میزان اکسیژن خواهی بیولوژیکی فاضلاب) و کدورت پایین پساب خروجی، بهبود پارامترهای بهره‌برداری و کاهش حجم لجن، کاهش مصرف انرژی و کاهش تاسیسات است.

فناوری نانو حباب، فناوری است که تاکنون در اختیار کشورهای آمریکا و ژاپن بود و امروز ایران هم به لیست کشورهای دارای این فناوری پیوسته است. مهم‌ترین مزیت‌ هوادهی توسط ژنراتورهای نانوحباب افزایش قابل توجه میزان اکسیژن محلول و توزیع یکنواخت آن در تمام اعماق، عدم نیاز به دیفیوزر و خطوط انتقال هوا، تعمیرات و نگهداری آسان، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری، کاهش میزان مصرف انرژی، ارتقا ظرفیت و کیفیت تصفیه، کاهش حجم لجن و کاهش بو است.

طبق اعلام شرکت فاضلاب تهران، استفاده از این فناوری به کاهش بین 30 تا 60 درصدی مصرف برق، کاهش 10 تا 20 درصدی سرمایه گذاری اولیه و کاهش 40 تا 60 درصدی سرمایه گذاری در فرآیند بهره برداری منجر می شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ