هیچ زائری بدون گذرنامه نمی‌تواند وارد عراق شود

اقتصاد ایران: رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق با تاکید اینکه هیچ زائری نمی‌تواند بدون گذرنامه وارد عراق شود، گفت اعزام زائران ایرانی به مرز برای تشرف به کربلای معلی باید دسته دسته و نه یکباره انجام می‌شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق امروز شنبه  تاکید کرد که تمامی زائران مشمول بازرسی و مهر گذرنامه می‌شوند و هیچ زائری بدون سند رسمی مورد تایید سامانه گذرنامه اجازه تردد ندارد.

«عمر الوائلی» رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی گفت: سازوکار ورود زائران به عراق از طریق گذرگاه‌های مرزی در قالب طرح عالی امنیتی به ریاست وزیر کشور  تصویب شد.

وی افزود: روال ورود زائران به عراق به صورت بازرسی کلیه  زائران و همچنین مهر پاسپورت‌ها پیش می‌رود و هیچ زائری مجاز به تردد نیست مگر با سند رسمی تایید شده که وارد سیستم گذرنامه عراق می‌شود و سپس کار گروه بندی آنها به استان کربلای معلی انجام می‌شود.

وی افزود: ما از طرف ایرانی می‌خواهیم زائران را برای اعزام به کربلای معلی گروه بندی کند و آنها را به یکباره اعزام نکند، زیرا(ازدحام جمعیت زائران در مرز) بر سلامت و امنیت جان آنها تاثیر می گذارد.

الوائلی ادامه داد: ما همچنین از طرف ایرانی می‌خواهیم بر اساس توافق امنیتی بین تهران و بغداد، به تعداد زائرانی که بین دو طرف توافق شده است، متعهد باشد.

وی تعداد زائرانی را که از گذرگاه‌های مرزی وارد عراق شدند بالغ بر دو میلیون زائر خواند و گفت: این موضوع باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق همچنین از وجود هماهنگی عالی بین این سازمان با وزارت کشور و فرماندهی‌های مشترک و استانداری‌ها برای خدمات رسانی به زائران خبر داد.

الوائلی در ادامه گزارش آماری از تعداد زائرانی که  از چهاردهم  آگوست ( ۲۳ مرداد ماه گذشته)   تا روز جمعه گذشته( ۱۹ شهریور ماه) از گذرگاه‌های مرزی وارد عراق شدند اعلام کرد که در ادامه آمده است:

در گذرگاه مرزی مهران(زرباطیه) تاکنون ۹۴۹ هزار و ۴۱۷ نفر وارد و ۱۸۳ هزار و ۷۱۶ نفر خارج شدند.

در گذرگاه شلمچه تاکنون ۵۲۴ هزار و ۹۸۵ نفر وارد و ۹۵ هزار و ۱۲۲ نفر خارج شدند. 

در گذرگاه الشیب(چذابه) تاکنون ۲۲۲ هزار و ۲۸ نفر وارد و ۵۴ هزار و ۸۶۷ نفر خارج شدند

در گذرگاه خسروی (المنذریه) تاکنون ۱۴۲ هزار و ۲۶۹ نفر وارد و ۱۲ هزار و ۳۹۷ نفر خارج شدند.

در فرودگاه بین المللی نجف اشرف تاکنون ۷۴ هزار و ۷۰۳ نفر وارد شدند.

در گذرگاه مرزی صفوان در مرز عراق با کویت تاکنون ۱۳ هزار و ۸۷۴ نفر وارد و پنج هزار و ۸۳۲ نفر خارج شدند.

در فرودگاه بین المللی بغداد تاکنون ۶ هزار و ۶۶۲ نفر وارد شدند.

در مجموع تاکنون یک میلیون و ۹۳۳ هزار و ۹۳۸ زائر وارد عراق شده و ۳۵۱ هزار و ۹۳۴ نفر خارج شدند.

این در حالی است که کشورمان ایران به دلیل فراهم نبودن کامل زیر ساخت‌های لازم از سمت طرف عراقی برای حرکت روان  جمعیت زائران در مرز از روز جمعه  همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به عراق را تا اطلاع ثانوی مسدود کرده است.

ستاد اربعین تاکید کرد که در آن سوی مرز وسیله حمل و نقل جهت انتقال به عتبات کم و بر همین اساس قیمت‌ها چندین برابر افزایش داشته و تلاش‌های ایران هم در ارسال وسایل نقلیه نتوانسته است همه مشکل انتقال زائران را حل کند.

ستاد مرکزی اربعین و مسئولان مربوطه در ایران تأکید کردند که تا اطلاع ثانوی زائران ایرانی به مرزهای زمینی منتهی به عراق مراجعه نکنند و صرفا از طریق مرزهای هوایی به عتبات عالیات عراق مشرف شوند. آنها در عین حال تاکید کردند که  با همکاری طرف عراقی تلاش می‌کنند شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای عبور کسانی که به پایانه‌های مرزی رسانده بودند، فراهم کنند.

وزیر کشور ایران هم امروز تصریح کرد که  ظرفیت پذیرش زائر جدید در مرز وجود ندارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ