«تنگه صیاد» و تهدیدات زیستی پیش رو + فیلم

اقتصاد ایران: اگر چه مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست با آگاهی مردم، کمتر با شکار تهدید می‌شود اما همچنان وجود خشکسالی، چرای بی‌رویه و تصرف اراضی همچنان این مناطق را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،گزارش امروز ما از منطقه زیبای تنگه صیاد است. پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگه صیاد در نزدیکی شهرستان کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری.

منطقه‌ای که نام آن نشان می‌دهد از دیرباز جایی برای شکار بوده است. دلیل آن هم وجود تپه ماهورهای مناسب برای قوچ و میش و حضور عشایر زیادی است که در اطراف این منطقه از گذشته وجود داشتند.

اگر چه خشکسالی از پوشش گیاهی سرسبز منطقه کاسته است؛ با تلاش محیط‌بانان مراتع این منطقه حفاظت‌شده از چرای بی رویه دام محافظت شده و امید زیادی است تا با ممنوعیت شکار در این منطقه، جمعیت گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض بیشتر شود.

از سوی دیگر وجود باغ‌های شخصی و زمین‌های زراعی در منطقه، مانع دیگری برای زیست مطلوب حیات وحش در مناطق حفاظت شده است.

خوشبختانه باغ‌های شخصی در منطقه تنگه صیاد توسط سازمان حفاظت از محیط زیست خریداری شد تا پوشش گیاهی این منطقه حفاظت شده، به صورت صد در صدی در اختیار حیات وحش منطقه باشد.

همچنین آبشخورهای زیادی در منطقه ایجاد شده است تا حیوانات وحشی بتوانند از آن استفاده کنند. عمق آب این آبشخورها هم مدیریت شده است؛ آبشخور نباید عمق زیادی داشته باشد تا خطری متوجه حیوانات، مخصوصاً حیوانات کوچک‌تر نظیر پرندگان یا بره‌ها نباشد.

وقتی خارج از فصل چرا هم هیچ رفت و آمدی در منطقه وجود نداشته باشد؛ منطقه امن می‌شود و حیات وحش حاضر در منطقه احساس امنیت می‌کند. در حالی‌که وجود باغ‌های شخصی یا رفت و آمد در منطقه توسط صاحبان باغ دوستان و آشنایانشان موجب می‌شود کنترل منطقه از دست مأموران سازمان حفاظت محیط زیست خارج شود.

سعید یوسف پور مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: منطقه حفاظت شده تنگه صیاد در جنوب شرقی شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد که با وسعت ۲۷ هزار هکتاری زیستگاه اصلی قوچ و میش زیرگونه اصفهان است. هم در این منطقه قوچ و میش اصفهان را داریم و هم کل و بز، پلنگ ایرانی، کفتار گرگ و گوشتخواران دیگری مثل روباه و سمور در این منطقه زندگی می‌کنند.

چالش اصلی منطقه در سال‌های اخیر خشکسالی و تغییرات اقلیمی بوده و در کنار آن چرای مفرط و خارج از فصل دام‌ها است

یوسف پور افزود: ویژگی بارز این منطقه این بوده است که از دیرباز حضور حیات وحش به صورت مستمر ادامه داشته است و اسم منطقه هم نشان می‌دهد که از گذشته‌های دور این منطقه از مناسب‌ترین مناطق حیات وحش بوده است.

وی مهمترین ویژگی منطقه تنگه صیاد را تنوع زیستی بسیار بالای آن دانست و گفت: منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در عین حال که چندان وسعت عظیمی ندارد تنوع زیستی بالایی در آن وجود دارد و ارزش زیستگاهی منحصر به فردی در کشور دارد.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به چالش‌های موجود در منطقه گفت: چالش اصلی منطقه در سال‌های اخیر خشکسالی و تغییرات اقلیمی بوده است و در کنار آن چرای مفرط و خارج از فصل دام‌ها است. پیرامون منطقه تعارضاتی هم وجود دارد؛ متأسفانه چهار طرف منطقه جاده‌های مواصلاتی ایجاد شده است. گسترش شهرها محدودیت‌هایی را برای احشام و حیوانات وحشی منطقه ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در مناطق حفاظت شده محیط زیست دیگر واگذاری نخواهیم داشت، گفت: متأسفانه تصرفاتی که صورت می‌گیرد یا چراهای بی رویه‌ای که در منطقه وجود دارد و پروانه‌های چرایی که بیش از حد صادر شده؛ مشکلاتی را برای حفظ محیط زیست منطقه به وجود آورده است. خوشبختانه با تعاملاتی که با سایر نهادها داشتیم و با تفاهماتی که با سازمان منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری برقرار شده است؛ امیدواریم مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست بتوانند در بهینه کردن مدیریت زیستگاه همکاری داشته باشند.

به هر حال آن طور که مشخص است؛ اگر چه مناطق حفاظت شده محیط زیست با آگاهی مردم کمتر با شکار تهدید می‌شود؛ وجود خشکسالی، چرای بی رویه و تصرف اراضی همچنان این مناطق را تهدید می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ