یک روز میهمان پرندگان در دل جنگل لویزان+ فیلم

اقتصاد ایران: اگر عاشق پرنده اید و دلتان لک زده برای شنیدن صدای دلنشین پرندگان، دیدن طاووس‌های زیبا و رنگارنگ، تماشای فلامینگوها و ابهت عقاب‌ و شاهین سری به باغ پرندگان بزنید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، «آخ جون فردا تعطیله!». این را گفتم و در ذهنم مشغول نقشه کشیدن شدم. تصمیم گرفتم همسرم را در جریان خوابی که برایش دیدم بگذارم. پرسید: «دوست داری کجا بریم؟» دلم یک جای جدید می‌خواست.کمی تلفن همراهم را بالا و پایین کردم. 

یادم آمد چند وقت پیش در تعطیلات عید قصد رفتن به باغ پرندگان را داشتیم. اما وقتی هجوم  ماشین های پارک شده در محدوده باغ پرندگان را دیدیم، پشیمان شدیم. اکنون بهترین فرصت برای دیدن بزرگترین و شاخص ترین نمونه باغ پرندگان بود. بلند گفتم: «یافتم. بریم باغ پرندگان!»


باغ پرندگان تهران

 پرندگانی که شاید تاکنون ندیده‌اید

از روز قبل ساعت میهمانی رفتن به خانه پرنده ها را برنامه ریزی کرده بودیم. ساعت ورود ۱۰ صبح بود و تا غروب آفتاب هم می‌توانستیم آنجا بمانیم. برای شنیدن صدای دلنشین پرندگان، دیدن طاووس‌های زیبا و رنگارنگ، تماشای فلامینگوها و ابهت عقاب‌ و شاهین سر از پا نمی‌شناختم. همسرم از دیدن شوق و و ذوق من سر حال آمد. حس و حال عجیبی داشتم. با خود می‌گویم معدود افرادی هستند که در عمر خود این تعداد پرنده را از نزدیک دیده‌اند.

خوش آمد گویی به سبک «مرغ شاخدار»

به محدوده جنگ لویزان که می‌رسیم. از دور فنس‌ها و تور‌های باغ پرندگان را می‌بینم. ماشین را در محوطه پارکینگ آن پارک می‌کنیم. به سمت اتوبوس‌های حمل مسافر باغ پرندگان می‌رویم. اندکی بعد جلوی درب ورود به این باغ محصور کننده پیاده می‌شویم. بعد از تهیه بلیط که قیمت آن ۲۸ هزار تومان است. سفر هیجان‌انگیز ما آغاز می‌شود. میزبانان ما پرندگان هستند.

همین که پایمان را داخل این باغ اعجاب‌انگیز می‌گذاریم، مرغ شاخدار «شیطونی» به پیشوازمان می‌آید. آزادانه برای خود می‌چرخد. یکی دو تا هم نیستند. از دیدن هنر خداوند که به زیبایی روی پرهایش نقطه‌های سفید و سیاه کشیده است. الله اکبری می‌گویم. مرغ شاخدار ول کن نیست. ما را با خود می‌برد تا محل سکونتش تا با خانواده‌اش هم «خوش و بشی» کنیم! 

حس خوب آزاد پرندگان

دیدن پرواز آزادانه پرندگان حس خوبی می‌دهد. البته شاید برایتان سوال پیش بیاید که در این صورت پرندگان در امان نیستند. اما باید بگویم که این محوطه با استفاده از فنس‌ها و تورهایی مرتفع، محافظت می‌شود. 

از یکی از متصدیان باغ در مورد تعداد دقیق پرندگان آنجا می‌پرسم. می‌گوید: «در اینجا ۶۰۰۰ بال پرنده و ۱۷۰ تا ۲۰۰ گونه مختلف از سراسر جهان زندگی می‌کنند. به خاطر گوناگونی پرندگان این باغ به دو دسته و فاز تقسیم می‌شود. یک بخش آبچَر. یک بخش هم خشکچَر.»

همان جنگل قصه های کودکی

در بخش اول با برکه‌ها و آبشارهای زیادی رو به رو می‌شویم که خانه‌ی پرندگان آبزی مختلفی است. در اینجا خانه‌های چوبی زیبایی برای پرندگان تدارک دیده‌ شده است. یک لحظه حس می‌کنم وارد جنگل و باغ قصه‌ها شده‌ام. جنگل‌هایی که در برنامه‌های کودک دیده‌ام. در میان آب‌های این بخش پرندگان زیبایی مثل اردک، قوی سیاه و سفید، غاز و پرندگان دیگر آبزی را می‌بینیم. جلوتر هم قسمتی برای پرندگانی مانند قرقاول، طاووس، پلیکان و فلامینگو آماده شده است.

جوجه اردک زشت باغ پرندگان 

با دست قوها را به همسرم نشان می‌دهم. قوها که به دلیل زندگی تک همسری نماد عشق و وفاداری هستند، برایم قابل احترام هستند. جوجه‌هایی را در کنار قوها می‌بینم اما سفید نیستند. از متصدی باغ می‌پرسم: چرا قوها خودشان سفید هستند، اما جوجه‌هایشان قهوه ای؟! می‌گوید: «جوجه قوها به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری هستند که در بلوغ به رنگ سفید تغییر رنگ می‌دهند. همان که به جوجه اردک زشت معروف است.»

 

متصدی باغ در ادامه می‌گوید:«البته در اینجا قوی سیاه و قوی گردن سیاه هم داریم که حساس‌ترین پرنده این باغ است. قوی گردن سیاه با ارزش‌ترین و کوچک‌ترین گونه قوها هستند. اصل و نصب‌شان به آمریکای جنوبی می‌رسد و یک جورهایی الماس باغ است.»

 

حقیقت «پر ریزان» طاووس‌ها

طاووس‌ها همیشه در دلم جای دیگری دارند. از ابتدای رسیدن به این باغ اعجاب‌انگیز منتظر دیدن طاووس خوش رنگ و جذاب بودم. طاووس‌ها از آن پرنده‌هایی هستند که وقتی پرهایشان را باز می‌کنند اکثر مردم در حال فیلم گرفتن و عکس انداختن هستند. اما وقتی طاووس باغ را دیدم توی ذوقم خورد! پرهای طاووس ریخته بود. از متصدی باغ دلیلش پرسیدم. متصدی باغ توضیح داد: «تقریبا از بهمن ماه دم‌های طاووس‌ شروع به بزرگ شدن می‌کند و بعد از فصل جفت گیری معمولا در ماه مرداد کاملا دم طاووس‌ها می‌ریزد و به اصطلاح پرریزان طاووس هاست. تا سال دیگر که دم جدید در می‌آورد.»

فلامینگوهایی که تنبیه شده‌اند!

چشم می‌چرخاندم و برای ملاقاتی نزدیک با فلامینگو ها شوق داشتم. پیدایشان کردم. در قسمتی از باغ که با فنس و تور محافظت شده بود، مانند کودکانی که تنبیه شان کرده باشند یک لنگه پا ایستاده بودند! کودکی که از دیدن فلامینگو از نزدیک حیرت زده به نظر می‌رسید. از مادرش پرسید: «مامان چرا روی یه پاشون ایستادن؟ پاشون خسته نمیشه؟» مادرش برایش توضیح داد: «نه پسرم  فلامینگوها برای استراحت روی یه پاشون وایمیستن. گردن شونم خم میکنن. منقارشونو هم می‌برن لای بالشون».

 

معرکه آنقوت ها

لقب پر سر و صدا‌ترین پرنده باغ را می‌دهم به آنقوت ها. یک اردکی که نسبت به سایر اردک‌ها سایزش بزرگ‌تر است. البته یکی از «شیکموهای» باغ پرندگان هم محسوب می‌شود. این اردک «شیطون و بامزه» برای پیدا کردن غذا تا زیر آب هم می‌رود. آنقوت‌ها درحالی که شنا می‌کردند سرشان را تا گردن داخل برکه هم فرو کرده بودند ! معرکه‌ای دیدنی ایجاد شده بود مردم دورشان جمع شدند و با دست به یکدیگر نشان شان می‌دادند و می‌خندیدند.

توجه ویژه باغ پرندگان به سالمندان، افراد کم توان و معلولان

در فضای زیبا باغ پرندگان بوفه و کافه رستوران‌ها و نیمکت‌ها و آلاچیق‌هایی برای رفع خستگی مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است. روی نیمکتی می‌نشینیم و از نسیم خنک و سایه درختان در فضای باغ لذت می‌بریم. در همان حین که با همسرم مشغول خوردن خوراکی هستیم، تابلویی توجه‌مان را جلب می‌کند؛ مسیر ویلچر و کالسکه.

باغ پرندگان برای رفاه حال سالمندان و افراد کم توان و معلول راه مشخصی تدارک دیده است. رمپ و مسیرهای ویژه ویلچر که از مزیت‌ها این باغ زیباست. البته متصدی باغ هم می‌گوید: «تجهیزاتی اعم از ماشین‌های برقی تعبیه شده است تا سالمندان عزیز هیچ مشکلی از جهت رفت و آمد نداشته باشند.»


فاز دوم باغ پرندگان

فاز دوم باغ پرندگان

بعد از استراحتی کوتاه به سمت فاز بعدی باغ به راه می‌افتیم. در این بخش باغ، پرنده‌هایی از گونه‌های متفاوت که امکان پرواز ندارند، در قفس نگه داری می‌شوند. این بخش از باغ که دشتچَر نام دارد. پرندگان مختلفی مانند کبوتر، طوطی، کلاغ، خروس، فنچ و. . زندگی می‌کنند. قفس‌هایی با اندازه‌های مختلف که پرنده‌های از گونه‌های مختلف را در خود جای داده‌اند در گوشه و کنار این فاز دیده می‌شود.

 

محبوب ترین پرنده باغ

به یکی از محبوب‌ترین پرنده‌ها که با آدم‌ها میانه خوبی دارد، می‌رسیم؛ کاسکوی دم قرمز. از ویژگی‌های دم قرمزی از متصدی باغ پرسیدیم: می‌گوید: «این کاسکو ۵۰ تا۶۰ سال می‌تواند عمر کند و به شدت باهوش است.»

قدرتمند ترین پرنده باغ

عقاب یکی از پرندگان شکاری محسوب می‌شود که در قفس‌های بزرگ در باغ پرندگان نگه داری می‌شوند. در اولین نگاه وقتی می‌بینمش واژه قدرت به ذهنم می‌رسد.

چشم قشنگ باغ پرندگان

جغد با آن چشمان درشت و زیبایش به نقطه‌ای خیره شده بود. به نظر می‌رسید در افکار عمیقی است. مزاحم افکارش نمی‌شوم.

چجوری برم باغ پرندگان؟

پرندگانی که تعریف‌شان را برایتان کردم تنها گوشه‌ای از آنچه بود که دیدم. در این باغ شش هزار پرنده زندگی می‌کنند. از پرندگان شکاری بگیر تا پرندگان آبزی و. . برای درک آنچه گفته شد باید خودتان حضوری یک روزتان را به تماشای باغ اعجاب‌انگیز اختصاص دهید.

باغ پرندگان تهران در منطقه ۴ پایتخت، بزرگراه شهید بابایی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاین کندرو شهرک امید و خیابان کوهستان واقع شده است. راه‌های بسیاری برای رسیدن به این مجموعه وجود دارد. 

از متروی میدان رسالت، سرسبز و نوبنیاد و اتوبوس‌های سراج هم می‌توانید سوار تاکسی‌های شهرک امید شده و به باغ پرندگان بروید. 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ