چراغ سبز معاون سیما به تولیدکنندگان نوشت افزار؛

تبلیغات ارزان یا رایگان نوشت افزار ایرانی درتلویزیون

اقتصاد ایران: حضور امروزِ محسن برمهانی در نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی شاید چراغِ سبزی را به رویِ تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی روشن کند که بتوانند با تعرفه‌های تبلیغاتی پایین‌تر و یا حتی به صورت رایگان، کالایشان را در تلویزیون معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس این روزها خانواده‌های ایرانی بیش از هر زمانی برای خرید کالای مورد نیاز فرزندان خود به مغازه‌های لوازم‌التحریر فروشی می‌روند اما بحثی که این روزها بیشتر از هر زمانی دغدغه تولیدکنندگان داخلی است ورود کالاهای چینی در بازار است. وجود لوازم التحریرهای چینی، غربی و مغایر با فرهنگ ایرانی-اسلامی در بازار بلای جان تولیدات ایرانی شده است.

بارها این مطالبه در فضایِ مجازی دیده شده که ای‌کاش تلویزیون در خدمتِ کالای ایرانی باشد. این اتفاق با پایین آوردنِ تعرفه‌های تبلیغاتی تلویزیون خواهد افتاد؛ همان نکته‌ای که به عنوان دغدغه بارها مطرح شده و البته پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم قولِ مساعد داده که تبلیغات تلویزیونی به سمتِ فضایی غیر از لاکچری و مخرّب و حتی اغواگرایانه برود. 

شبکه کودک به دنبالِ حذف و کاهشِ آگهی بازرگانی، برنامه‌ای تحت عنوانِ «چی‌چی» را راه انداخت که در آن کتاب، بازی، اسباب‌بازی و محصولات فرهنگی ایرانی با تغییرات کلی در ساختار و محتوا روی آنتن رفت. برنامه‌ای هم به تازگی پخش شد که «نسیما» نام دارد. این برنامه که تنها دوربین مخفی تلویزیون به حساب می‌آید با توجه به نزدیکی به ماه مهر و بازگشایی مدارس، سراغ نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی رفت تانشان دهد که علت تمایل خانواده‌های ایرانی به خرید نوشت‌افزار ایرانی چیست و در وهله بعدی، اقدامی در جهت حمایت از تولیدات داخلی داشته باشد.

اما در این میان بسیاری از سرمایه‌گذارانِ‌این حوزه که قصد دارند با اکرانِ فیلم‌هایی همچون «پسر دلفینی» به سمتِ استفاده از کاراکترهای این انیمیشن‌های محبوب در نوشت‌افزارهای ایرانی بروند. چقدر تلویزیون قرار است در آگهی‌های بازرگانی‌اش به این سرمایه‌گذاران میدان تبلیغی بدهد؟ تعرفه‌ها را پایین‌تر بیاورد و یا تعرفه‌هایی هم به صورتِ رایگان در اختیارِ تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی قرار دهد. 

شاید حضورِ امروز محسن برمهانی معاون سیما در نمایشگاه نوشت‌افزارِ ایرانی اسلامی چراغِ سبزی باشد برای حمایت از تولیدکنندگان این عرصه. هرچند که شاید در وهله اول، مخاطب با مواجهه این خبر با خودش بگوید چرا معاون سیما به این نمایشگاه رفته و چه ارتباطی با کارِ او پیدا می‌کند اما تولیدکنندگان محصولات فرهنگی نیازمندِ توجه رسانه و تلویزیون‌اند تا بتوانند در این بلبشوی رقابتی در میدان باقی بمانند.

معاون سیما در جریانِ این بازدید اعلام کرد که رویکرد صداوسیما در قبالِ بازارسازی فرهنگی، حمایتی و مشارکتی است. اگر تعامل خوبی بین طراحان و تولیدکنندگان با رسانه شکل بگیرد، می‌تواند در تبلیغ شخصیت‌های محبوب و تأثیرگذار حوزه کودک و نوجوان، نقش مهمی ایفا کند. 

معاون سیما در این مسیر چالش‌های رسانه ملّی را در شکل‌دهی به بازارهای فرهنگی جانبی شخصیت‌های رسانه‌ای اعلام کرده و گفته است: از جمله اشکالات این است تا زمانی که تولیدکننده سودش را از فرآیند تولید برنامه کسب کند، دغدغه چندانی در تجاری‌سازی شخصیت‌های اثرش ندارد و از سوی دیگر پیش‌تر اقدامات خارج از ضوابط و عدم رعایت حق کپی‌رایت داخلی بر مشکلات این حوزه دامن می‌زده است.

برمهانی همچنین درباره شخصیت‌های عروسکی و انیمیشنی متعلق به خودش نیز گفته است: صداوسیما وقتی یک اثری را خلق می‌کند حق مالکیت معنوی شخصیت‌هایش متعلق به سازمان است اما معتقدیم، می‌شود شخصیت‌های محبوب مخاطبان در جامعه دیده شود و تجاری‌سازی در خصوص آن صورت گیرد. معاونت سیما یکی از اعضای شورای واگذاری حق مالکیت معنوی آثار بوده و نظر مؤثری در آن دارد و حتماً نگاه حمایتی در این شورا نسبت به این مهم نیز وجود دارد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ