معلمان"مهرآفرین"مشمول قانون رتبه بندی خواهند شد

اقتصاد ایران: رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: در طرح مهرآفرین همه معلمان شامل طرح رتبه بندی خواهند شد فقط نیازمند شرکت در آزمونی هستند که آموزش و پرورش تا مهر ماه برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،احمد محمودزاده در حاشیه افتتاح مجتمع بوتراب شهرستان خوی و در گفتگوی خبری با صداوسیمای استان آذربایجان غربی افزود: در همه اسناد بالادستی به ویژه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره خوبی به مشارکت مردم در حوزه آموزش و پرورش شده است و معتقدیم امکان مدیریت آموزش و پرورش و مأموریت پیچیده تربیت دانش آموز در تراز انقلاب اسلامی به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمی‌آید. همه ذی نفعان، خیرین، اصحاب مطبوعات، رسانه‌ها، واقفین، گروه‌های جهادی، نهادهای دولتی و غیردولتی می‌بایست در جهت این امر مهم نقش آفرینی و مشارکت داشته باشند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ۱۳۱ راهکار به مشارکت در ۶۱ راهکار اشاره شده است و در سند تحول دولت مردمی هم یکی از راهبردهای اصلی، مردمی‎سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است.

وی گفت: قرار است ما به صورت ویژه نقش و حضور مردم را در حوزه مدرسه‎داری علاوه بر مدرسه‎سازی هم داشته باشیم. سیاست ما در آینده، در کنار مدارس غیردولتی حقیقی، گسترش مدارس غیردولتی وابسته حقوقی است و مدارس غیردولتی وابسته ظرفیت‌های بالقوه فراوانی دارند که اگر بالفعل شوند کمک حال آموزش و پرورش کشور خواهند بود و باید با تسهیل فرآیندها و بازنگری در قوانین زمینه بهره‎گیری از ظرفیت‌های نیکوکاری، خیری و بکارگیری توان نهادهای دولتی و غیردولتی، مذهبی و انقلابی، زمینه‎ساز تحول در آموزش و پرورش کشور باشیم.

وی افزود: همه بخش‌های دولتی و حاکمیتی باید توجه ویژه‎ای به نظام تعلیم و تربیت به عنوان مهم‌ترین عامل انتقال ارزش‌های ملی و دینی و اندیشه‌های ناب اسلامی داشته باشند. تا مدرسه و معلم هم بتوانند در اجرای سند تحول و دستیابی به اهداف متعالی آن نقش آفرینی نمایند.

محمودزاده تعریف مردمی‎سازی در آموزش و پرورش را چنین عنوان کرد: مجموعه اقداماتی که ناظر بر گسترش فعالیت‌های مردم و نهادهای عمومی غیردولتی و همچنین مشارکت ارکان سهیم و مؤثر با اتخاذ الگوهای و روش‌های متنوع که در نهایت منجر به ارتقا سرمایه‌های اجتماعی و ایجاد عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی گردد. این فعالیت‌ها بخشی در حوزه سخت‎افزاری و هوشمندسازی باید شکل پذیرد که سازمان نوسازی مدارس با جدیت در حال پیگیری مسائل آن است و کارهای خوبی در سال‌های گذشته و در دوران کرونا که آموزش‌ها غیرحضوری بود انجام گرفته است، و در سال‌های آتی تداوم خواهد داشت و بخش دیگر در خصوص نظارت بر آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف آموزشی و پرورشی و تألیف کتب درسی و چند تألیفی این کتب است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: چیزی که باید ملموس باشد مشارکت در اداره مدرسه است و امروز مدل اول آن را مجتمع بوتراب شهرستان خوی استان آذربایجان غربی می‌بینیم که افتتاحیه آن با حضور وزیر آموزش و پرورش صورت پذیرفت و در اداره این نوع مدارس هم خیر و هم آموزش و پرورش با محوریت حاکمیتی بودن نظام آموزش و پرورش نقش دارند.

وی گفت: مردمی ‎سازی این نیست که اولیا فقط در مسائل مالی و کمک‌های نقدی به مدرسه حضور یابند، بلکه می‌بایست حضوری همه جانبه و فعال و نقش آفرین به واسطه کمک‌های فکری و مدیریتی به مدرسه داشته باشند و زمینه مشارکت اولیا را برای ارتقا کیفی آموزش و پرورش را در همه ابعاد فراهم سازیم. نقش انجمن اولیا نیز بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم این نوع نگاه را در سراسر کشور گسترش دهیم و خیرین نیز علاقمند هستند این مدل همکاری را در مدارس خیرساز تمامی نقاط کشور اجرایی نمایند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار در رابطه با اینکه حقوق و مزایا پرسنل و معلمین مدارس خیرساز عام‎المنفعه را چه کسی تأمین می‌کند، عنوان کرد: چون مدرسه‌هایی مانند مجتمع آموزشی تربیتی بوتراب غیرانتفاعی عام‎المنفعه است و شهریه از دانش آموزان دریافت نمی‌کنند. فعالیت‌ها و انجام امور مشارکتی و توافقی است و تا اندازه‎ای که برای آموزش و پرورش امکان پذیر است به این مدارس نیروهای تخصصی می‌دهد و پرداخت حقوق این نیروها نیز را برعهده می‌گیرد. لذا بخشی به عهده آموزش و پرورش است و بخش اعظم آن نیز از آورده‌های خیری از قبیل؛ اجاره مکان‌های ورزشی و فرهنگی و سالن‌های مدرسه، خارج از ساعات آموزشی از طریق مدیریت مدرسه تأمین خواهد کرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تاکید کرد: در مدل مردمی‎سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش شهریه درس رسمی و دروس فوق برنامه به هیچ عنوان از دانش آموزان گرفته نمی‌شود و کاملاً رایگان است و امیدواریم در سطح کشور توسط خیرین مورد استقبال قرار گیرد.

محمود زاده در پاسخ به سوال دیگر در خصوص طرح مهرآفرین گفت: در طرح مهرآفرین همه معلمان شامل طرح رتبه بندی خواهند شد فقط نیازمند شرکت در آزمونی هستند که آموزش و پرورش تا مهرماه برگزار خواهد کرد. اجرای گام‌های عملی مانند اجرای رتبه بندی می‌تواند ضمن کاستن از تبعیض‌ها زمینه شتاب بخشی به تحقق سند تحول و مطالبه رهبری در خصوص اجرایی شدن سند تحول بنیادین را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در خصوص معلمان مدارس غیردولتی طرحی به مجلس ارائه کرده‎ایم و در حال پیگیری آن هستیم که بعد از تصویب در صحن مجلس اطلاع رسانی کامل آن انجام خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش به تنهایی امکان مدیریت این همه دانش آموز را در سراسر کشور ندارد و نگاه حمایتی دولت مردمی سیزدهم به آموزش و پرورش و در راستای اجرایی‎سازی و عملیاتی نمودن سند تحول بنیادین عناصر کلیدی علم و پژوهش، تربیت نیروی انسانی و کادر سازی، و جوان‎سازی مدیریت نظام سیاسی اجتماعی کشور و موضوع تربیت نیازمند تلاش همه ذی‎نفعان جهت پیشبرد اهداف در نظام تعلیم و تربیت و عملیاتی شدن آن هستیم و باید نگاه ملی و فرابخشی به این نهاد تعلیم و تربیت داشته باشیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ