توسعه میدان گازی پارس شمالی با همکاری گازپروم

اقتصاد ایران: وزیر نفت با تأکید بر استقبال از هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، اعلام کرد که برای توسعه میدان گازی پارس شمالی هم با شرکت گازپروم روسیه تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  جواد اوجی امروز (دوشنبه، هفتم شهریورماه) به مناسبت هفته دولت با سفر به استان بوشهر، در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارت نفت در عسلویه حضور یافت.

وی پس از افتتاح ۲۷ پروژه مسئولیت اجتماعی، گفت: این قول را می‌دهیم که افتتاح این پروژه‌ها تداوم داشته باشد.

وزیر نفت در ادامه فرمان بهره‌برداری از فاز ۳، ۴ و ۵ شرکت ایران ال‌ان‌جی را صادر و اظهار کرد: مایع‌سازی و شیرین‌سازی این مجموعه هنوز تکمیل نشده، اما برق تولیدی آن اکنون به منطقه عسلویه و استان بوشهر تزریق می‌شود.

اوجی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH/PP) شرکت پالایش پارسیان سپهر و پتروشیمی پارس تأکید کرد: یکی از طرح‌های ضروری صنعت پتروشیمی همین طرح‌های تبدیل پروپیلن به پروپان است که برای زنجیره تکمیلی پتروشیمی هم مهم است، در حالی که هنوز بخشی از پروپیلن به کشور وارد می‌شود.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، احداث مجتمع‌های تولید پروپیلن از پروپان را آغاز می‌کنیم و تا چند سال آینده در این حوزه به خوکفایی خواهیم رسید، با این کار اشتغالزایی خوبی در این حوزه برای نیروهای بومی و متخصصان استان بوشهر فراهم می‌شود.

وزیر نفت همچنین گفت: پژوهشگاه صنعت نفت هم به لیسانس فنی پلی پروپیلن (PP) دست یافته و این بخش به‌طور کامل بومی‌سازی شده است.

اوجی پس از اعلام دستور بهره‌برداری از پروژه انتقال میعانات گازی تولیدی از پالایشگاه‌های سایت ۲ به سایت ۱ پارس جنوبی، اظهار کرد: این پروژه یکی از اقدام‌های مهم در فصل زمستان است، زیرا توقف انتقال این میعانات بر تولید گاز اثر می‌گذارد. از سویی هزینه نقل و انتقالات آن هم بین سایت ۱ و ۲ کاهش می‌یابد.

وی در ادامه پس از افتتاح پایانه صادراتی ال‌پی‌جی شرکت پتروصنعت ایرانیان تصریح کرد: این صادرات از انحصار برخی کشورهای منطقه درآمد و شرکت‌های دیگر هم در این حوزه فعال شدند و طبق آمار مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم صادرات ال‌پی‌جی در یک سال اخیر ۲۰ درصد افزایش یافته است که ارزآوری بیشتری هم برای کشور خواهد داشت.

 اوجی همچنین پس از پایان بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارت نفت به استان بوشهر در سخنانی گفت: امروز پروژه‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با اعتبار یک میلیارد دلار در این استان به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی پروژه‌هایی با اعتبار ۲ میلیارد دلار هم در بخش بالادست و پایین‌دست آغاز شد.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی وزارت نفت، ان‌شاءالله همه پروژه‌ها در مدت زمان مقرر تکمیل می‌شوند تا شاهد تحولات مطلوب در منطقه باشیم.

وزیر نفت تصریح کرد: همکاری خوبی هم با هنرستان فنی و حرفه‌ای در این منطقه آغاز شده است که همه هزینه‌ها برای ارتقای تخصص جوانان بوشهری از سوی وزارت نفت انجام می‌شود.

اوجی با بیان اینکه طبق اهداف مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، ۱۳۷۷ میلیارد تومان به این بخش در استان بوشهر اختصاص یافته است، ادامه داد: وزارت نفت در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، ۱۴ هزار میلیارد تومان مصوبه برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی اختصاص داده که بی‌سابقه است.

پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل در حال اجراست

وزیر نفت بر تعیین تکلیف کاهش آلایندگی‌های استان بوشهر تأکید کرد و گفت: پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل در حال اجراست.

اوجی با بیان اینکه از هرگونه سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: برای توسعه میدان گازی پارس شمالی هم با گازپروم تفاهم‌نامه امضا شده است.

وی همچنین اعلام کرد که وزارت نفت برای تکمیل راه‌آهن بوشهر به شیراز ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده که به‌طور کامل پرداخت شده است.

وزیر نفت گفت: واحد مرکاپتان‌زدایی از میعانات‌ گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی، نخستین طرحی بود که با دانش بومی پژوهشگاه صنعت نفت و به همت قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) اجرا شد و قول می‌دهیم که در بقیه فازها این واحد نیز راه‌اندازی شود. امیدواریم آقای خجسته‌مهر هم در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران اجرای این طرح در بقیه فازهای پارس جنوبی را مصوب کنند. این طرح نمونه اولیه‌ای بود که خوشبختانه به نتیجه رسید و کمک زیادی به بحث آلایندگی‌ها می‌کند.

اوجی با اشاره به دغدغه‌های استاندار بوشهر درباره احداث پالایشگاه نفت در شمال استان افزود: در صورت معرفی سرمایه‌گذار، وزارت نفت آماده حمایت و پشتیبانی از اجرای طرح است. از آقای اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس نیز می‌خواهم که این موضوع را در کارگروهی با آقای محمدزاده، استاندار بوشهر انجام دهند و سازوکاری طراحی و موضوع را حل‌وفصل کنند.

وی درباره طرح موضوع تخلفات پیمانکاران نیز گفت: در بحث تخلفات پپمانکاران، به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیریم که پیمانکار غیربومی در منطقه تخلف کند و این پیمانکاران باید وارد فهرست سیاه شوند و جایگاهی در منطقه نداشته باشند.

آزادسازی سواحل صنعتی، ملاحظات پدافند غیرعامل دارد

وزیر نفت همچنین درباره بحث آزادسازی سواحل افزود: در بحث آزادسازی سواحل نیز بخشی از سواحل که درگیر مجتمع‌های پتروشیمی، اسکله‌ها و بنادر است، با سواحل تفریحی متفاوت هستند و این موضوع را در هیئت دولت طرح‌ کرده‌ایم و امیدواریم با نگاه پدافند غیرعامل به آن نگاه شود. ما نمی‌توانیم این سواحل را آزاد کنیم، اما سرانجام تصمیم‌گیری در این باره در اختیار مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس و استاندار بوشهر است.

اوجی از فرمانداران شهرستان‌های عسلویه، کنگان، دیر و جم، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، نیروهای امنیتی - انتظامی و نیز کارکنان صنعت نفت منطقه به‌ویژه شرکت نفت و گاز پارس قدردانی و تأکید کرد: وزارت نفت به‌دلیل قرار گرفتن در خط مقدم جنگ اقتصادی، سال بسیار سختی را در شرایطی گذراند که همه تلاش دشمن برای تخریب صادرات نفت، ارزآوری و امنیت انرژی به‌کار گرفته شد که به لطف خداوند و به همت مردان و زنان صنعت نفت ناامید شد.

نگاه وزارت نفت در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی متفاوت از گذشته است

وی با تأکید بر اینکه در بحث حمله سایبری نیز قصد داشتند دولت را در همان ماه‌های نخست زمین‌گیر کنند، گفت:‌ قول می‌دهم نگاه وزارت نفت با گذشته کاملاً تفاوت پیدا کرده است و ما نیز از اجرای پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی حمایت می‌کنیم و مردم شهرهای میزبان صنایع نفت و گاز نیز باید از منافع پروژه‌های عام‌المنفعه بهره‌مند شوند.

وزیر نفت همچنین با قدردانی از تلاش‌ مجتمع‌های پتروشیمی گفت: هرگاه در حوزه سرمایه انسانی دچار چالش می‌شویم، از توان آیت‌الله صفایی بوشهری استفاده می‌کنیم و با حمایت، پشتیبانی و همراهی ایشان گره باز می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ