سخنگوی صنعت آب:

بازار پساب در کشور راه‌اندازی می‌شود

اقتصاد ایران: سخنگوی صنعت آب گفت: از مجموع نیاز ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای آب همدان، روز گذشته با پیاده سازی منابع جایگزین تأمین آب، ۱۶۰۰ لیتر بر ثانیه تأمین شده و پایداری نسبی در شبکه آب همدان ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب در نشستی خبری اظهار داشت: افغانستان به ایران قول داده که دیگر آب هیرمند را به سمت شوره‌زار کود زره هدایت نکند و اعلام کردند رهاسازی اخر آب به سمت گود زره نیز به دلیل یک اشکال سازه‌ای در بند کمال‌خان بوده که بار دیگر قول دادند با رفع و اصلاح این اشکال سازه‌ای، دیگر آب به سمت گود زره ارسال نشود.

وی افزود: در دیدار اخیر وزیر نیرو با طرف افغان، به ایران قول دادند که از این پس، به معاهده فی‌ماین و حق‌ابه 820 میلیون مترمکعبی ایران از هیرمند پایبند باشند اما از ابتدای سال آبی جاری تا امروز فقط 15 میلیون مترمکعب آب در هیرمند به سمت ایران از سوی طرف افغان رهاسازی شده است.

سخنگوی صنعت آب در خصوص آخرین وضعیت تأمین آب همدان گفت: از مجموع نیاز 1700 لیتر بر ثانیه‌ای آب همدان، روز گذشته با پیاده سازی منابع جایگزین تأمین آب، 1600 لیتر بر ثانیه تأمین شده و پایداری نسبی در شبکه آب همدان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: قطعی و افت فشار فعلی آب همدان ناشی از همگرایی شبکه توزیع آب شهر همدان با منابع قبلی و نیاز به اصلاح شبکه برای همگرایی با منابع فعلی است که اینکار تا پایان هفته انجام خواهد شد و پایداری آب همدان افزایش می‌یابد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه "طرح تأمین پایدار آب همدان به صورت بلندمدت با بهره‌برداری از خط لوله‌ای 145 کیلومتری از قبل برای بهره‌برداری در شهریورماه در نظر گرفته شده بود"، گفت: این طرح بزرگ که 17 سال پیش شروع شده بود و 8 سال با پیشرفت فیزیکی 40 درصد متوقف مانده بود، در یکی دو هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها و برآوردهایی که روی منابع و مصارف آب همدان و دیگر استان‌های کشور صورت گرفته بود، در تابستان سال جاری هیچ نقطه‌ای قطعی آب ناشی از کسری تأمین آب نداشتیم، اما در همدان برخلاف پیش‌بینی‌ها، بارش‌ها به صورت کم‌سابقه‌ای کاهش داشت و منجر به این شد که تنها مورد قطعی آب ناشی از کسری تأمین آب را در همدان شاهد بودیم که این مورد هم با فعالیت شبانه‌روزی پایداری نسبی پیدا کرده و به زودی کاملا رفع خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب میزان الگوی مصرف آب شرب در کشور را به ازای هر خانوار در ماه 13 تا 18 مترمکعب اعلام کرد و گفت: این عدد برای استان‌های مختلف با توجه به اقلیم، متفاوت است، مثلا این رقم در تهران 14 مترمکعب در ماه است.

وی ادامه داد: در خصوص برخورد با مشترکان پرمصرف با قطع آب آنها، تنها یک نوبت در ابتدای تابستان این‌کار صورت گرفت که در مجموع آب 9 مشترک پرمصرف قطع شد و با اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفت، این اقدام تأثیر خود را در اصلاح مصرف سایر مشترکان پرمصرف گذاشت.

قاسم‌زاده با بیان اینکه "در زمینه اصلاح روند مصرف آب در صنعت برنامه ویژه‌ای داریم"، گفت: در آینده‌ای نزدیک بازار پساب در کشور راه‌اندازی می‌شود که این مهم هم‌اکنون با آماده‌سازی اسناد مربوطه، در حال بررسی‌های نهایی است.

وی افزود: در این قالب از صنایع می‌خواهیم که آب مورد نیاز خود را از منابع غیرمتعارف مثل آب دریا یا پساب تصفیه شده تأمین کنند.

سخنگوی صنعت آب با تکذیب ورود فاضلاب خام انسانی و فاضلاب صنعتی به منابع آبی سد ماملو گفت: گزارش‌هایی که در این زمینه بوده حتما در خصوص ورود پساب تصفیه شده به منابع آبی بوده چرا که در شهرهای مختلف از جمله پردیس، تصفیه‌ خانه‌هایی تعبیه شده که فاضلاب خام انسانی را تصفیه کرده و به پساب تصفیه شده تبدیل می‌کنند که استانداردهایی را جهت واریز به منابع آبی دارند؛ البته مسئول جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به منابع آبی و رصد آن‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی ادامه داد: درخصوص کیفیت منابع آب شرب، علاوه بر آزمایشگاه‌هایی که وزارت نیرو دارد و به صورت مستمر کیفیت آب را رصد می‌کنیم، وزارت بهداشت نیز آزمایشگاه‌هایی دارد و به صورت روزانه کیفیت آب را رصد می‌کند و اگر کوچکترین آلودگی مشاهده کنیم، بلافاصله آن منابع آبی از شبکه جدا می‌شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه "پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که بارش‌های پاییزی با تأخیر در آذرماه آغاز شود"، گفت: کشت پاییزه در فلات مرکزی مخصوصا حوزه آبریز زاینده‌رود باید با تأخیر انجام شود و در پایان شهریورماه که منابع آبی سدها جمع‌بندی می‌شود باید در این زمینه هماهنگی لازم با کشاورزان صورت بگیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ