دکتر بیگ‌محمدی :

میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران بالاست

اقتصاد ایران: رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌‌که میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران بالاست، درباره وضعیت کنترل عفونت‌های بیمارستانی در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دکتر محمدتقی بیگ‌محمدی رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری امروز در این دانشگاه با بیان این‌که رشته و علم میکروب‌شناسی جزو علوم‌پایه‌ای است که با سلامت مردم عجین است، اظهار کرد: یکی از خروجی‌های این رشته ارتقای سلامت است و بنابراین اهمیت بیشتری نسبت به سایر رشته‌های علوم پایه دارد.

وی افزود: بشر به صورت مداوم در حال استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هاست که تهدید جدی برای دنیا حساب می‌شود، زیرا مقاومت آنتی‌بیوتیکی افزایش می‌یابد یعنی دیگر داروهای آنتی‌بیوتیکی روی باکتری اثربخش نخواهند بود و این مسئله مقابله با باکتری‌ها را سخت‌تر می‌کند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مقاومت آنتی‌بیوتیکی یک مسئله و معضل جهانی است و ایران نیز جزو کشورهایی است که مصرف آنتی‌بیوتیک در آن خیلی بالاست؛ در کشور ما 50 درصد بیماران آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند که این آمار در خاورمیانه 30 تا 70 درصد است‌؛ در حالی که تنها حدود 15 درصد گلودردها ناشی از باکتری است و نیاز به آنتی‌بیوتیک دارد اما متاسفانه تعداد زیادی از افراد در صورت داشتن گلودرد، بدون نسخه آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند و یا بسیاری از پزشکان این داروها را به صورت بی‌رویه برای بیماران تجویز می‌کنند.

بیگ‌محمدی تاکید کرد: تحویل داروهای آنتی‌بیوتیکی به افراد بدون تجویز پزشک ممنوع است اما متاسفانه شاهد تحویل بدون نسخه این داروها در داروخانه‌های کشور هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که "آیا میزان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در ایام کرونا افزایش یافت" گفت: متاسفانه در جامعه پزشکی شاهد هستیم که علیرغم حذف داروی "آزیترومایسین" از پروتکل درمانی کووید19، همچنان این دارو تجویز می‌شود و مصرف این دارو در ایام شیوع کرونا افزایش پیدا کرد زیرا در اوایل بیماری تصور می‌شد که در درمان بیماری موثر است‌‌ اما بعدها ثابت شد که اثربخشی ندارد‌‌.

به گفته رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از عوارض جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک این است که باکتری‌های مفید روده را نیز از بین می‌برد و به همین دلیل است که بیمارانی که انتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند دچار عوارض گوارشی همچون اسهال می‌شوند.

بیگ‌محمدی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر وضعیت کنترل عفونت در بیمارستان‌ها تصریح کرد: برای کنترل عفونت در سطح مراکز بهداشتی و درمانی از نظر تدوین دستورالعمل‌ها وضعیت خوبی وجود دارد و تیم‌های نظارتی در سطوح وزارتخانه و دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها فعالند و به صورت ادواری بر نحوه عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی نظارت می‌کنند اما این به این معنا نیست که همه این دستورالعمل‌ها به خوبی اجرا می‌شوند و ما در اجرای این پروتکل‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ