سخنگوی وزارت امور خارجه:

ملت ایران بزرگترین قربانی تروریسم سیاه است

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت، دولت و ملت ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم هستند و ملت ایران هزینه‌های سنگینی برای مبارزه با تروریسم در داخل، در حوزه منطقه و بین‌المللی پرداخت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

ناصر کنعانی با اشاره به مناسبت‌های مهم در ایام گذشته گفت: در مناسبت‌های مهم هفته گذشته سالگرد بازگشت غرورآفرین آزادگان سرافراز را به میهن اسلامی داشتیم که یادگاران ارزشمند دفاع مقدس و پرچم‌های برافراشته عزت و شرافت ملت ایران هستند که برای دفاع از خاک و ملت ایران سالیان سال رنج اسارت را به جان خریدند و با مقاومت سرافراز جمهوری اسلامی ایران بازگشتند.

ملت ایران بزرگترین قربانی تروریسم سیاه است 

کنعانی افزود: همچنین در ایام مناسبت‌های گذشته ما سالروز کودتای آمریکایی علیه دولت و ملت ایران که کودتای ۲۸ مرداد بود را سپری کردیم و سند دیگری از مداخلات غیر قانونی دولت آمریکا و همچنین همکاری و همراهی دولت انگلیس در امور داخلی دولت‌ها و ملت‌های مستقل به سند سیاه و نگین دیگری از اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه دولت آمریکا در امور داخلی ایران است.

وی افزود: همچنین ما در روز ۳۰ مرداد روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم را داشتیم و جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران کشور و ملتی هستند که همیشه پرچمدار مبارزه با تروریسم بوده و در مسیر مبارزه با تروریسم هزینه‌های سنگینی هم پرداختند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد:‌جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران بزرگترین قربانیان تروریسم هستند و بیش از ۱۷ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی ملت ایران کردیم که از بزرگترین قربانیان تروریسم هستیم.

وی افزود: ما شخصیت‌های بزرگی از دولت و مجلس در دفاع از استقلال عزت و انقلاب خودمان تقدیم کردیم و همچنین هزاران نفر از شهروندان ما قربانیانِ قربانی اقدامات تروریستی هستند از جمله قربانی اقدامات تروریستی سازمان منافقین که متاسفانه همچنان مورد حمایت کشور‌های مدعی حقوق بشر هم هستند.

دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی مذاکرات است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: در آخرین دور مذاکرات در وین، پیشنهادی از جانب هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به همه طرف‌ها و ما داده شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه اش پاسخش را به طرف اروپایی ارائه کرد.

وی افزود: هنوز از جانب طرف مقابل و به طور مشخص، از طرف آمریکا پاسخ به پیشنهاد‌های طرف اروپایی داده نشده است و ما زمانی میتوانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مراحل صحبت کنیم که طرف اروپایی بگوید که طرف امریکایی پاسخش را ارائه کرده است.

 به روایت‌های غیر رسمی از مذاکرات توجه نکنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: به روایت‌های غیر رسمی از مذاکرات اهتمام نکنیم، زیرا مذاکرات حساسی است و در فضای مذاکره باید بر دادوستد‌های رسمی در مذاکرات اظهار نظر و قضاوت کنیم.

ناصر کنعانی افزود: تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم؛ مذاکرات؛ یک مجموعه است و باید در همه موضوعات مرتبط با آن؛ توافق حاصل شود و تا وقتی درباره همه موضوعات توافق نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیدیم و به استقبال موضوعات جلوتر برویم.

وی اضافه کرد: موضوعات باقی مانده اگر چه به لحاظ نسبت، اندک است، اما موضوعات مهمی است که درباره آن باید تصمیم‌گیری شود تا توافق شکل گیرد.

کنعانی تاکید کرد: ایران همواره جدی، سازنده و مسئولانه در مذاکرات حضور یافته است و به دیدگاه طرف‌های اروپایی پاسخ داد، مبتکرانه عملکرد کرد و انعطاف لازم را برای رسیدن به توافق نشان داد، اما تا کنون تعلل از جانب طرف امریکایی است و گرنه ما بهنگام عمل کردیم و نشان دادیم که مسئولانه عمل می‌کنیم.

وی گفت: معتقدیم دولت امریکا مسئول شرایط کنونی برجام و روند جاری مذاکرات است آنان باید اراده جدی و عملی نشان دهند و هم زمان با قول و اظهار نظر؛ مسئولانه عمل کنند.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ما در پی توافق هستیم و تیم مذاکره‌کننده ما با هدف تامین منافع ملت و با هدف تحقق منافع قانونی دولت و ملت در مسیر مذاکرات؛ جدی و حرفه‌ای عمل کرد و همچنان در این مسیر پای کار ایستاده است، اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران معطل طرف مقابل نمی‌ماند.

ایران از خطوط قرمز خود عدول نخواهد کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مقامات عالی کشور ما بار‌ها اعلام کردند که ما معیشت مردم و اقتصاد کشورمان را به روند مذاکره گره نمی‌زنیم و موضوعات مذاکره برای رفع تحریم‌ها را یکی از موضوعات خارجی تعریف می‌کنیم.

آقای کنعانی افزود: تعلل امریکا در ارائه پاسخ به طرف اروپا، بی‌عملی طرف اروپایی، مسائل داخلی دولت امریکا، فشار تندرو‌ها در داخل این کشور، فشار لابی صهیونیستی در دولت امریکا و نیز فرسایشی کردن مذاکرات که آثارش مشاهده می‌شود جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری اولویت هایش باز نمی‌دارد.

وی اضافه کرد: ما معطل این مسائل نمی‌مانیم و تاکید می‌کنم اگر ایران نیازمند توافق است طرف‌های اروپایی و آمریکایی حتماً بیشتر نیازمند توافق اند.

کنعانی تاکید کرد: ما بر حقوق خودمان حتماً پایبند می‌مانیم و تیم مذاکره‌کننده ما در این باره جدیت کامل نشان می‌دهد و در عین حال که ایران تمایل عملی اش را نشان داده که در پی توافق است، اما منافع مشروع دولت و ملت ایران باید تامین شود و ما از خطوط قرمز خود عدول نخواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: بار‌ها گفته ایم که در پی توافق خوب و پایداریم و توافق خوب از این منظر است که منابع پایدار کشورمان تامین شود و در فرایند اجرا؛ بازه زمانی لازم است که برای کشور مان اثبات شود که طرف مقابل به تعهداتش به طور عملی پایبند است.

وی افزود: برای ما ضروری است که از یک سوراخ، دوبار گزیده نشویم و تلاش خواهیم کرد که به توافق خوب، قوی و پایدار برسیم و منابع مشروع ملت و دولت ما تامین شود.

کنعانی اضافه کرد: ما در ارتباط با تحریم‌ها به طور طبیعی منتظرپاسخ طرف مقابل هستیم، اما در حوزه توسعه مناسبات با همسایگان و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشور‌های دیگر؛ اعم از همسایگان و غیر همسایگان؛ منتظر دیگران نخواهیم بود.

دولت آرژانتین پنج شهروند ایرانی را آزاد کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از دولت آرژانتین خواست با آزادی سریع پنج شهروند کشورمان؛ از خود حسن نیت نشان دهد و تاکید کرد: این شهروندان کشورمان هیچ جرمی مرتکب نشدند.

وی افزود: وزارت امور خارجه در پیگیری حقوقی و کنسولی شهروندان مان کوتاهی نمی‌کند.

کنعانی گفت: گفتگو‌های ما برای آزادی این پنج شهروند ایرانی در تهران و نیز از طریق سفارت ما در بوینس آیرس در آرژانتین ادامه دارد.

وی افزود: گفتگو‌های ما با مقامات کشور دوست؛ ونزوئلا هم در این باره ادامه دارد.

دولت سوئد برای آزادی سریع آقای نوری اقدام کند

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دولت‌های سوئد و بلژیک برای آزادی بی قید و شرط آقای نوری و اسدی در اسرع وقت اقدام کنند.
کنعانی گفت: پیگیری‌های وزارت خارجه برای آزادی این دو شهروند کشورمان به طور مستمر در سطوح مختلف ادامه دارد و هیچ گاه متوقف نشده است.

سفر امروز امیرعبداللهیان به آفریقا 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: وزیر امور خارجه امروز سفر آفریقایی اش را به مالی، تانزانیا و زنگبار آغاز می‌کند و این سفر در چارچوب سیاست کشورمان برای گسترش روابط با کشور‌های آفریقایی و تاکید رئیس جمهور برای بهره مندی از ظرفیت‌های آفریقایی انجام می‌شود و سفر به مالی در پاسخ به دعوت وزیر خارجه این کشور در راس هیاتی سیاسی اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی انجام خواهد شد.

کنعانی در ادامه گفت: آقای امیرعبداللهیان در این سفر با مقامات عالی رتبه مالی دیدار و رایزنی می‌کند و نخستین نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار می‌شود و نیز مجمع اقتصادی دو کشور؛ راهکار‌های توسعه روابط تجاری دوجانبه را بررسی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آقای امیرعبداللهیان در ادامه به تانزانیا و سپس زنگبار، جمهوری متحد تانزانیا سفر خواهد کرد.

وی گفت: حجم تبادل تجاری ایران و کشور‌های آفریقایی در یک سال اخیر به بیش از دو برابر افزوده شده و از حدود ۶۰۰ میلیون دلار به بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار رسیده است.

مذاکرات ایران و عربستان رو به جلو است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: روابط ما با عربستان مبتنی بر مسائل و موضوعات دوجانبه است و اتباطی از نظر ما با روند گفتگو‌ها برای رفع تحریم‌ها ندارد. موضوعات مشترک و متعددی با عربستان سعودی هم در حوزه دوجانبه و هم در حوزه مسائل منطقه‌ای داریم و معتقد هستیم گفتگو‌ها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود.

وی افزود: طبیعی است اختلاف‌نظر‌ها و موضوعات پیچیده وجود دارد، اما تا الان روند مذاکرات مثبت بوده است و در گام‌های بسیار خوبی را به سمت جلو برداشته‌ایم، اما از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست که بلافاصله مذاکره انجام شود و بلافاصله گام بعدی رخ بدهد، مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و ایران در این مسیر گام برداشته است و تا الان از سوی طرفین عربستانی هم شاهد گام‌های متقابل بوده‌ایم و باید خوش بین باشیم که در مسیر ارتباطات و گفتگو‌های دیپلماتیک بتوانیم گام موثری را به سمت جلو برداریم. شرایط در منطقه خوشبختانه شرایط خوبی است و می‌توان این امیدواری را ایجاد کرد که روابط منطقه‌ای میان ایران و همسایگان به سمت بهتری در حال حرکت است.

مقاومت دولت سوریه موجب شکل‌گیری شرایط جدیدی در این کشور شد

وی در مورد کاهش تنش در شمال سوریه گفت:خوشبختانه شاهد واقع نگری بسیاری از دولت‌های منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای در ارتباط با تحولات این کشور هستیم. متاسفانه چیزی که در حدود تقریبی ۹ سال گذشته در ارتباط با سوریه رخ داد، نتیجه سیاست‌های غلط تعداد زیادی از کشور‌ها بود. نتیجه رفتار‌های غیرمنطقی و مداخله در امور داخلی کشور مستقل بودیم که در سایه مقاومت ملت سوریه و نیرو‌های مسلح این کشور و همچنین سیاست توام با پایداری مقاومت و تدبیر دولت سوریه شاهد شکل گیری شرایط جدیدی در این کشور هستیم که از نگاه همه بازیگران بین المللی مانند رسمی و غیررسمی به این معنا است که دولت سوریه شرایط بحران و بی ثباتی را پشت سر گذاشته است و از نگاه مردم سوریه دولتی است که توانسته هم با تروریست‌ها مبارزه قدرتمندانه‌ای را انجام دهد و امنیت را به مناطق بحرانی سوریه برگرداند و حاکمیت کشور را حفظ کند.

وی افزود: شاهد بازگشت تدریجی کشور‌هایی هستیم که در طول سال‌های گذشته در نتیجه محاسبات غلط دمشق را ترک و سفارتخانه‌های خود را تعطیل کرده بودند، اما در حال حاضر شرایط در حال تغییر است و برخی کشور‌ها سفارتخانه‌های خود را افتتاح کردند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ