"خیام" اثبات "ما می‌توانیم" ایران در اوج تحریم

اقتصاد ایران: پرتاب ماهواره «خیام» به فضا نه تنها حاکی از تحکیم و گسترش همکاری‌های ایران و روسیه است، بلکه پتانسیل رو به رشد جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنعت فضایی را در اوج تحریم به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، «حسین اسوبعلی اف» کارشناس مسائل منطقه و مدیر مرکز پژوهشی «راه حل‌های عاقلانه» قرقیزستان در یادداشتی به بررسی ابعاد پرتاب ماهواره ایرانی خیام از کشور قزاقستان پرداخت.

در این یادداشت آمده است: مسلمانان سراسر جهان موقعی که در سال 2009 ایران به عنوان نخستین کشور مسلمان اولین ماهواره ملی خود «امید» را به فضا پرتاب کرد، احساس غرور و افتخار نسبت به دستاوردهای جمهوری اسلامی را تجربه کردند. این رویداد تاریخی به معنای نمایش ظرفیت‌های علمی و فناوری روزافزون جمهوری اسلامی بود که تحقق آن بدون پیروزی انقلاب اسلامی در بیش از 4 دهه پیش غیر قابل تصور است.

پرتاب ماهواره خیام به مدار، مرحله جدیدی در توسعه برنامه فضایی ایران است که توانایی‌های جمهوری اسلامی در زمینه فضانوردی و سنجش از راه دور را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. تصویربرداری با دقت بالا و رصد داده‌های فضایی به طور خاص در زمینه‌های کشاورزی، محیط زیست و سایر نیازهای روزافزون ایران مورد استفاده قرار داده خواهد شد.

نکته مهم این است که پرتاب این ماهواره سرآغاز همکاری‌های راهبردی روسیه و ایران در فضا است که می‌تواند در آینده نزدیک و چشم انداز بلندمدت امکانات نامحدودی را نه تنها برای دو کشور، بلکه در عموم برای جامعه بین‌المللی فراهم کند.

بدیهی است افزایش توانمندی‌های برنامه فضایی ایران و دسترسی مستقل جامعه علمی جمهوری اسلامی به داده‌های دقیق رصد فضایی سطح زمین، منجر به افزایش سطح تحقیقات علمی و علمی- فنی دانشمندان ایرانی خواهد شد که در نهایت بر رشد دانش جهانی تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

بدون شک کشورهایی که از ایده‌ پیشرفت و توسعه علمی بدون سیاسی کردن موضوع حمایت کرده و مخالف تلاش‌های برای محدود کردن و کنترل دسترسی به فناوری‌های پیشرفته هستند، از مرحله جدید توسعه برنامه فضایی ایران استقبال می‌کنند. به ویژه اینکه ایران در حال برنامه ریزی برای از سرگیری پرتاب پرتابگرهای بومی و قرار دادن ماهواره‌های دیگر در مدار است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ