سنت‌های محرم در شرق مازندران|

از جبرییل‌خوانی تا اجتماع بزرگ در محرم + فیلم

اقتصاد ایران: ماه محرم برای همه مردم سرزمین‌مان ایران پر از عشق و دلدادگی و ارادت به امام حسین(ع) و یارانش است و این دلدادگی‌ها اما در مناطق مختلف براساس فرهنگ‌ها و آداب و رسوم خاص خود برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،  مریم نظری| مازندران استان علوی ایران اسلامی همواره در ارادت و دلدادگی به اهل بیت(ع) زبانزد بوده و هستند و در این راستا براساس آداب و رسوم خاص برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کنند و مردم شرق مازندران هم هر ساله ماه محرم را به شیوه‌های مختلف برگزار و در سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش به سوگ می‌نشینند و عزاداری می‌کنند.

در این بین توجه به آداب و رسومی که از گذشتگان‌شان به یادگار مانده است؛ میراث به جامانده‌ای است که در شرق مازندران با شور و نوای خاص برگزار می شود و از سیاه‌پوش کردن خیابان‌ها و معابر گرفته تا آیین‌های مختلف عزاداری، تشت‌گذاری، علم‌گردانی، جوشی‌خوانی، جبرییل‌خوانی، اطعام‌دهی، خیمه سوزان عاشورا و شام غریبان و همه و همه  گامی برای حرکت در مسیر حسینی و بزرگداشت عزا و مجالس حسینی است. 

در این بین اما برخی از آداب و رسوم، مختص مکان‌ها و روستاهای خاص است و در آن روستا با سوز و گذار بیشتری برگزار می‌شود که برخی از این آیین‌ها در تاسوعا و عاشورای حسینی در ذیل می‌آید.‌

جبرئیل‌خوانی روستای ملاخیل نکا

جبرییل‌خوانی روستای ملاخیل نکا یکی از آداب و رسوم‌ها و سنت‌های خاص این منطقه است که مداحان با سوز و گداز صحرای کربلا و آنچه در روز عاشورا گذشته است را نوحه خوانی کرده و عزاداری می کنند و جبرییل یا جبرییل را با نوای بلند سر می‌دهند.

 

 

خیمه‌سوزانی و تعزیه به یاد رشادت‌های امام حسین(ع) و یارانش

مراسم خیمه‌سوزان ظهر عاشورا با حضور عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در روستاها و شهرهای مازندران در حالی برگزار می‌شود که همه دلدادگان حسینی در ظهر عاشورا در غم از دست دادن امام و پیشوایشان غمگین اند و مردم روستای سمچول یکی از روستاهای بهشهر هم خیمه بزرگی را علم کرده و آن را در ظهر عاشورا آتش می‌زنند و با نوحه‌خوانی جان‌سوزی وداع امام حسین(ع) و یارتنش را به سوگ می‌نشینند.

در این مراسم  معنوی و پرشور که همه ساله برگزار می‌شود، به یاد رشادت‌های امام حسین(ع) و صحرای کربلا، خیمه‌های یاران امام حسین(ع) برافراشته می‌شود و توسط دشمن به آتش کشیده و خاندان ایشان را به اسارت گرفته و محکوم می‌شود.

در این مراسم دشمنان ضمن آتش زدن خیمه‌های یاران امام حسین(ع) به اسارت گیری فرزندان و کودکان یاران امام حسین(ع) می‌پردازند و در این میان مداحان به مرثیه سرایی و عزاداری سید و سالار شهیدان می‌پردازند.

ارادت مردم هزارجریب نکا در اجتماع بزرگ دهستان زارم‌رود 

اجتماع بزرگ مردم هزارجریب دهستان زارم‌رود نکا یکی از برنامه‌های بزرگ در منطقه هزارجریب نکاست که امسال با حضور مردم از روستاهای مختلف شهرستان نکا در منطقه هزارجریب نکا برگزار و مردم روستاهای مختلف که متشکل از بیش از ۱۰ روستاست به عزاداری می‌پردازند.

 

اجتماع بزرگ مردم هزارجریب دهستان زارم‌رود نکا، اجتماع بزرگی است که خیل عظیم دوستداران و شیفتگان اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) با ارادتی وصف‌ناپذیر کنار هم گرد آمده و عزاداری کردند.

سوگ عاشورایی مازندرانی‌ها در شام غریبان حسین(ع)

و حسن ختام دلدادگی مردم سرزمین مازندران در شرق این استان شام غریبان حسینی است که با سوز و اندوه خاص برگزار می‌شود و عزاداران حسینی در شب فراق امام و پیشوای خود بر سر زنان با ناله «شام غریبان حسین امشب است؛ تنها پناه کودکان زینب است» را سر می‌دهند و بانوان هم شمع به دست در عزای امام حسین(ع) و یارانش و اسیری حضرت زینب(س) و اهل بیت(ع) عزاداری می‌کنند.

 

 

 

آری مردم مازندران و شرق استان مازندران با برگزاری مراسم‌های مختلف در ماه محرم عشق و دلدادگی و ارادت خود را به امام حسین(ع) و یارانش نشان داده و با حفظ حرمت این ماه و این دهه، سوگئاری و عزای حسینی را برگزار می‌کنند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ