اکونیوز گزارش می دهد/

جای خالی بورس در نمایشگاه صنعت مالی +عکس

اقتصاد ایران: چهاردهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه(FINEX) با نام جدید صنعت مالی،از دوم تا پنجم مردادماه جاری در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،برگزاری نمایشگاه به علت انصراف سازمان بورس و اوراق بهادار،به بخش خصوصی واگذار شد و نزدیک به دویست شرکت سرمایه گذاری،بانکی و بیمه ای دستاوردها و خدمات خود را به نمایش گذاشتند.

خداحافظی نهاد ناظر و تغییر عنوان نمایشگاه

شروع فعالیت نمایشگاه بین المللی بورس،بانک و بیمه به سال 1387باز می گردد. در آن زمان سازمان بورس و اوراق بهادار توانسته بود به موفقیت های نسبی دست یابد. این نهاد ناظر بازار سرمایه برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی،نمایشگاه سالانه بین المللی بورس، بانک و بیمه را راه اندازی کرد و از رهگذر این نمایشگاه توانست تا حدود زیادی در بخش داخلی به اهداف خود دست یابد. اوج و فرودهای دهه قبل و به ویژه ناکامی های چند ساله اخیر موجب بی اعتمادی عمومی نسبت به این سازمان شد و آن  را در حوزه مالی و سرمایه گذاری به حاشیه راند. سازمان بورس سال گذشته از حضور در نمایشگاه خودداری کرد و در سال جاری نیز انصراف کامل خود را از برگزاری نمایشگاه اعلام داشت. با کنار کشیدن سازمان بورس؛برگزاری نمایشگاه به بخش خصوصی و شرکت بانیان امید واگذار شد و عنوان نمایشگاه هم به «صنعت مالی» تغییر یافت. حضور نداشتن سازمان بورس مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران بازار سرمایه بود و این کار را شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت دانستند. تغییر نام نمایشگاه نیز مورد انتقاد بود چرا که نمی تواند به طور کامل هر سه بخش بورس، بانک و بیمه را پوشش دهد. واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی در مراسم افتتاحیه هم اثرگذار بود و بر خلاف سال های گذشته که بازگشایی نمایشگاه با حضور مقام عالی وزارت امور اقتصادی و مدیران ارشد بانک و بیمه برگزار می شد؛ نمایشگاه امسال با حضور قائم مقام بیمه مرکزی و دبیر سندیکای بیمه گران شروع به کار کرد.

اهداف برگزاری؛در سطح کلان و اجرا

مهمترین هدف برگزارکنندگان این نمایشگاه را می توان این مورد دانست که از طریق حضور شرکت های فعال در سه حوزه اصلی نمایشگاه؛ارتباط نزدیکی میان فعالان حوزه های بورس و سرمایه گذاری، بانک و بیمه برقرار شود تا با توجه به شرایط اقتصادی ناخوشایند فعلی،شاهد کنار رفتن تعارض منافع و به وجود آمدن هم افزایی و رشد در حوزه مالی کشور باشیم. ایجاد بستر مناسب برای ارایه نوآوری ها و ارایه خدمات با در نظر گرفتن تقاضای بازارهای مالی،افزایش ارتباط میان مردم و شرکت های فعال در این زمینه و افزایش آگاهی آنها در زمینه بازارهای مالی و فرصت های سرمایه گذاری،ایجاد فرصتی برای رشد کسب و کار،بهبود ارایه خدمات و شیوه استفاده از فناوری های روزآمد در زمینه بیمه و بانکداری،افزایش ارتباط مالی میان بانک ها و سازمان های مالی ایرانی و خارجی و بالابردن سطح تعاملات بین المللی صنعت مالی ایران اهم اهداف در نظر گرفته برای این نمایشگاه بود. با نگاهی به اهداف نمایشگاه، در حالی که افق روشنی برای سرمایه گذاری داخلی وجود ندارد و تحریم های گسترده بانکی و شرایط اجتماعی و سیاسی،ریسک سرمایه گذاری در ایران را بالا برده است؛دستیابی به اهداف بین المللی نمایشگاه را دشوار و ناممکن می سازد.

بخش های نمایشگاه

برگزار کنندگان تلاش داشتند تا به حضور حداکثری دست اندرکاران حوزه های بورس،بانک و بیمه دست یابند. اما شرایط فعلی اقتصادی نتوانست انتظارات را به طور کامل برآورده کند. شرکت نداشتن سازمان بورس باعث شده بود تا بسیاری از هولدینگ ها و شرکت های بزرگ سرمایه گذاری شرکت نداشته باشند. در بخش سرمایه گذاری و بانک؛بانک های ملی،صادرات،پاسارگاد،اقتصاد نوین و توسعه تعاون؛دو شرکت ناشر بورسی فولاد مبارکه سپاهان و شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، شرکت های تامین سرمایه،سبدگردان،پردازش اطلاعات،شرکت رتبه بندی اعتباری،مشاور سرمایه گذاری و صرافی های رمز ارز حاضران این بخش از نمایشگاه بودند. بر خلاف سال گذشته که شاهد غوغای شرکت های فعال در زمینه رمزارز بودیم؛در نمایشگاه امسال به حضور چند صرافی ارز دیجیتال بسنده شده بود. در میان شرکت های سرمایه گذاری،شرکتی به نام حلال فاند جلب توجه می کرد. این شرکت که نام آن ترکیب دو کلمه عربی و انگلیسی است با شعار تبلیغاتی سرمایه گذاری شرعی به دنبال جذب سرمایه بود. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز همچون دیگر نمایشگاه ها حضور داشت که به طور معمول از بازدیدکنندگان بالایی برخوردار نبود.

سالن بیمه و تعامل شبکه فروش و استارت آپ ها

در همه سالهای برگزاری نمایشگاه، بخش بیمه از اهمیت زیادی برخوردار بوده که نشانگر شناخت برگزار کنندگان نمایشگاه از جایگاه صنعت بیمه در کشور است. برگزاری نمایشگاه هایی در این سطح می تواند با آشناسازی مردم و دیگر صنایع با توانمندی های شرکت های بیمه،موجب تقویت صنعت بیمه و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور شود. در نمایشگاه امسال هرچند حضور شرکت های بیمه ای بیشتر بود اما همچنان تعدادی از شرکت های بیمه غایب بودند. از نقاط قوت نمایشگاه امسال می توان از حضور همزمان شبکه فروش و استارت آپ های بیمه ای نام برد. در کنار بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه؛شرکت های بیمه ایران،البرز، آسیا،پاسارگاد،پارسیان،تجارت نو،دی،سامان،کوثر، رازی،نوین،سرمد و حکمت صبا در نمایشگاه حضور داشتند. این شرکت ها جدای از ارایه بسته های جدید در زمینه های گوناگون به ویژه بیمه نامه های عمر و تامین آتیه،به ارایه خدمات در بستر آی تی و به شکل برخط نیز پرداخته بودند که این بخش فعالیت آنها بیشتر طراحی اپلیکیشن هایی برای پرداخت خسارت بود. در کنار این مجموعه؛شرکت های ازکی،بیمه بازار،همراه بیمه خلیج فارس،کارگزاری بیمه بر خط نفت و انرژی، کاربلد و بیمه داد به همراه چند شرکت دیگر،استارتاپ های بیمه ای نمایشگاه را تشکیل می دادند. انجمن فناوران بیمه و انجمن اینشورتک ایران از دیگر حاضران بخش بیمه بودند. غرفه انجمن اینشورتک ایران که انجمنی در شرف تاسیس است،از استقبال خوبی بهره مند بود. علاوه بر بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه که کارگاه ها و پنل هایی را در سالن اختصاصی برگزار می کردند؛شرکت های بیمه نیز در غرفه های خود کارگاه های آموزشی که بیشتر معرفی خدمات و محصولات شان بود را برگزار کردند. در میان بیمه گران،غرفه صندوق بیمه کشاورزی نیز به چشم می خورد. ایران ازجمله کشورهای حادثه خیز در زمینه رخدادهای طبیعی است و پرداخت اندک به زیرساخت ها و در مواردی مدیریت های ناکارآمد در چند دهه اخیر باعث شده است که هر رخداد طبیعی در کشور ما به یک فاجعه تبدیل شود که در این شرایط بیشترین زیان به بخش کشاورزی وارد می شود. این غرفه،سامانه جامع بیمه کشاورزی را به عنوان یک طرح نو با رویکرد استفاده از فناوری های نوین در بیمه کشاورزی ارایه داده بود.

گرچه تلاش شده بود تا همه بخش ها در نمایشگاه حضور یابند اما جای بسیاری از شرکت ها،نهادها و مراکز خالی بود. با توجه به اهمیت مبحث اکچوئری در صنعت بیمه و رویکرد بیمه مرکزی در واگذاری مجوز اکچوئری به بخش خصوصی،جای خالی اکچوئران در نمایشگاه حس می شد. همچنین،با اینکه در دسته بندی اهداف کلی برگزار کنندگان؛حضور مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها در دستور کار قرار داشت، تنها دانشگاه علمی کاربردی سبا که وابسته به شرکت بیمه ایران است حضور داشت و از موسسه آموزش عالی بیمه اکو که برند آموزشی صنعت بیمه در ایران و در سطح کشورهای عضو اکو است،خبری نبود.

گزارش و عکس از: جواد عرفانیان عالی منش                                                                                                                    

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ