درصد افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد

اقتصاد ایران: با مطالعه اخبار اقتصادی در روزهای اخیر متوجه شده‌اید که افزایش حقوق بازنشستگان به عنوان یک موضوع کلیدی در سرخط خبرهای اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،طبق خبرهای منتشر شده برای سال 1401، سازمان تامین اجتماعی قصد داشت تا مستمری بازنشستگان را در حدود 38 درصد افزایش دهد اما مداخلات هیات دولت در این زمینه باعث افزایش 10 درصدی حقوق شد. این موضوع باعث شد تا بازنشستگان واکنش‌های خود را به شکل گسترده نشان دهند.

با مطالعه اخبار بازنشستگان از سایت‌های خبری نظیر ساناپرس ، می‌تواند موج نارضایتی بازنشستگان در این زمینه دنبال کنید. در این بخش قصد داریم تا به بررسی افزایش حقوق بازنشستگان پرداخته و میزان حداقل افزایش حقوق را بیان کنیم لذا در صورت تمایل می‌توانید تا پایان همراه ما باشید.

جدول حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1401

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، جدول افزایش حقوق سال 1401 بازنشستگان اعلام شده است که ارقام این جدول با فرض افزایش 57 درصدی حقوق سال گذشته بازنشستگان است. توجه داشته باشید که افزایش حقوق سایر بازنشستگان تامین اجتماعی 10 درصدی به همراه 650 هزار تومان به نسبت سال گذشته اعمال شده است. بازنشستگانی که دارای دریافتی بیش از 10 میلیون تومان هستند، مشمول افزایش 10 درصدی شده‌اند که این موضوع باعث ایجاد واکنش‌های زیادی شده است.

برای بازنشستگانی که کمتر یا بیشتر از 30 سال سابقه بیمه دارند، نسبت مربوطه می‌تواند به صورت مستقیم بر روی حقوق آنان تاثیرگذار باشد. با توجه به مورد بیان شده جدول حقوق درج شده است. طبق موارد بیان شده جدول افزایش حقوق بازنشستگان مشترک صندوق تامین اجتماعی سال 1401 به شرح زیر است:

آیا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بار دیگر تغییر می‌کند

با توجه به موضوعات پیش آمده، شمار قابل توجهی از مستمری بگیران صندوق بازنشستگی، خواهان افزایش بیش از 10 درصد حقوق دریافتی خود هستند. استناد بازنشستگان معترض به این موضوع، طبق قانون ماده 96 سازمان تامین اجتماعی است که در مورد تناسب میان افزایش مستمری با هزینه‌های زندگی تاکید شده است.

در صورتی که طبق قانون موضوع افزایش حقوق برای بازنشستگان تامین اجتماعی اعمال شود، آیا قانونی برای افزایش حقوق مجدد بازنشستگان کشوری وجود دارد یا خیر. طبق بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت که اگر بازنشستگان کشوری طبق ماده 125 قانون، بتوانند افزایش حقوق خود را مطالبه کنند، شانس تغییر افزایش 10 درصدی حقوق وجود خواهد شد. اخبار اقتصادی نشان می‌دهد که تورم افسارگسیخته در سال 1401 به گونه‌ای است که با افزایش حقوق و میزان هزینه‌های زندگی تطابق ندارد که این موضوع باعث اعتراض بازنشستگان شده است.

احتمال مقاومت دولت در برابر افزایش حقوق بازنشستگان

در سایت خبری سانا پرس در مورد افزایش حقوق بازنشستگان مطالب زیادی درج شده است تا بازنشستگان بتوانند ضمن مطالعه اخبار صحیح، موضوعات مرتبط با خود را از طریق قانونی پیگیری کنند. با توجه به موارد گفته شده احتمال مقاومت دولت در برابر افزایش حقوق بازنشستگان وجود دارد و باید دید این موضوع سرانجام چه خواهد شد.

با توجه به صحبت‌های رئیس جمهور در رابطه با افزایش حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان، این موضوع نشان می‌دهد که توجه دولت به افزایش حقوق همه اقشار است. این کار باید در دولت به نحوی انجام شود که هزینه‌های دولت را به شکل قابل توجهی افزایش ندهد. از صحبت‌های منتشر شده می‌توان استناد کرد که شاید افزایش حقوق 10 درصدی به 18 درصد برسد. از نظر شرایط تورمی، کشور در موقعیت مشابه سال 74 قرار گرفته است. در آن زمان دولت به دلیل قرض از کشورهای خارجی، تورم را به 50 درصد رسانده بود که برای کنترل وضعیت فشار، سعی در کنترل تقاضای مصرف کننده داشت. حال که در شرایط تورمی بالا قرار داریم، بازنشستگان باید بتوانند از حقوق مکفی برای تامین نیازهای روزانه خود برخوردار شوند.

دلیل تغییر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

در هفته‌های گذشته به دلیل عدم افزایش صحیح حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران نیز به دنبال افزایش حقوق خود هستند تا بتوانند تناسب میان درآمد و هزینه‌های خود را برقرار کنند. موضوعی که هیات دولت با آن روبروست بحث افزایش هزینه‌های دولت است که می‌تواند افزایش تورم را به دنبال داشته باشد. طبق ماده 96 قانون سازمان تامین اجتماعی، باید میان هزینه‌های بازنشسته و درآمد وی، تعادل برقرار شود. این موضوع شامل حال سایر بازنشستگان نیز است. درصد افزایش حقوق بازنشستگان توسط دولت باید حدود 37 درصد اعمال می‌شد که به 10 درصد رسید. این موضوع در حال حاضر در حال بررسی است تا میزان دقیق حقوق بازنشستگان مشخص و اعمال شود.

دولت و مجلس در جریان تصویب مستمری بازنشستگان، سقف 10 درصدی را تعیین کردند که با توجه به نرخ تورم 40 درصد از سوی بانک مرکزی، بسیار ناچیز است.

کنترل تقاضای عمومی با پایین نگه داشتن دستمزد

با توجه به اخبار بازنشستگان و موضوعات گسترده در زمینه افزایش حقوق، دولت بیان می‌دارد که در حال حاضر در حال بازپرداخت بدهی‌های دولت گذشته است. شاید به عنوان یک فرضیه بتوان گفت که دولت سیزدهم با پایین نگهداشتن میزان حقوق بازنشستگان سعی دارد تا تقاضای مصرف عمومی را به شکل یکپارچه کنترل کند.

از سوی دیگر می‌توان گفت که اعتبارات تامین اجتماعی به دولت وصل نیست اما به هر حال با افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری، افزایش تقاضای عمومی در جامعه شکل می‌گیرد که کنترل کردن آن دشوار است. این موضوع علاوه بر بازنشستگان در مورد افزایش دستمزد کارگران نیز صادق است. کشمکش‌های پیش آمده میان هیات دولت و سازمان تامین اجتماعی می‌تواند به ضرر بازنشستگان و مستمری بگیران باشد.

راهکار دولت سیزدهم در زمینه افزایش حقوق

دولت درصدد است تا بتواند با توزیع بسته حمایتی، از چنین خواسته‌هایی جلوگیری کنید. در شرایط پیش آمده، نظر کمیسیون تطبیق مجلس می‌تواند بسیار مهم باشد. بازنشستگان با شکایت به دیوان عدالت اداری می‌توانند به وضعیت مستمری خود اعتراض کنند. در صورتی که مدیریت صحیح میان هزینه و درآمد دولت برقرار شود، شاید بتوان امیدوار بود که افزایش بیش از 10 درصدی در حقوق بازنشستگان اعمال شود.

با توجه به موارد گفته شده و مباحث پیش رو که در روزهای آینده تکلیف آن مشخص می‌شود، اگر پیگیر درصد افزایش حقوق بازنشستگان هستید و می‌خواهید در مورد حداقل افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی بدانید، بهتر است به رسانه خبری سانا پرس سر بزنید. سانا پرس با داشتن بخش دسته بندی اخبار بازنشستگان، خبرهای مرتبط با حقوق و مزایا بازنشستگان و دیگر حوزه ها مانند اخبار ورزشی را پوشش می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید از این رسانه خبری به آدرس sanapress.ir دیدن کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ