۵ پیشنهاد اجرایی رئیس جهاددانشگاهی به رئیس جمهور

اقتصاد ایران: رئیس جهاددانشگاهی از رئیس جمهور خواست مسئولیت انتقال تکنولوژی در خریدهای خارجی بزرگ حداقل در بعضی حوزه‌های تخصصی به این نهاد واگذار شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جهاددانشگاهی در آستانه چهل و دومین سالگرد تشکیل این نهاد، پیش از سخنان رییس جمهور در مراسم دیدار با پژوهشگران و مدیران جهاددانشگاهی که در پژوهشگاه رویان این نهاد انجام شد گفت: رویان  به‌عنوان یکی از پژوهشگاه‌های موفق جهاددانشگاهی، نمونه‌ای از چندین مجموعه دیگر در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و امنیت غذایی، فرهنگ و حوزه‌های اجتماعی در این نهاد است. 

وی ادامه داد: در سال 86 رهبر معظم انقلاب به فرموده خودشان برای قدردانی از حرکت‌های علمی عظیم و وسیع کشور از این موسسه بازدید کردند و فرمودند: موسسه رویان یک موسسه موفق و یک نمونه کامل و چشمگیر از آن چیزی بود و هست که انسان آرزویش را دارد، افتخار جهاددانشگاهی است.

 دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی توانسته است با آن نگاه ایدئولوژیک جهادی در نحوه کار و مدیریت و پیگیری زاینده چنین مجموعه‌های موفقی باشد افزود: بااین‌وجود بسیاری از این مجموعه‌ها کمتر شناخته شدند، اما با دل‌وجان در خدمت انقلاب و نظام‌اند و آرزو دارند امروز بتوانند به‌عنوان یک بازوی تأثیرگذار در خدمت اهداف عالی دولت جمهوری اسلامی باشد.

تجربه سیستمی قابل تکثیر جهاددانشگاهی در ایجاد مجموعه‌هایی همانند رویان
وی با بیان اینکه جهاد مولد چنین مجموعه‌های موفقی بوده و می‌تواند باشد تاکید کرد: از همه مهم‌تر این است که تجربه سیستمی جهاددانشگاهی در ایجاد چنین مجموعه‌های پیشرویی، امروز قابل تکثیر و تسری به تمام مجموعه‌هاست.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد به‌عنوان یک‌نهاد انقلابی با ماهیت حرکت جهادی در بستر علم و فرهنگ یعنی دانشگاه در طی 42 سال گذشته، تجربه‌ها، فراز و نشیب‌ها و خدمات بسیار مؤثری در آموزش و پرورش در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، صنعت، پزشکی و سلامت و همچنین کشاورزی و امنیت غذایی داشته است ادامه داد: جریان مستمری که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند به آن ارادت دارم و به آن محبت می‌ورزم همان اصل جریان جهاددانشگاهی است که بر مبنای جهاد در راه خدا برای برداشتن بارهای بزرگ و رفع موانع در حوزه‌های مختلف در مقابل دشمنان این مرزوبوم بوده است.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهایی در حوزه پیمایش‌های اجتماعی و انسانی، تجهیزات و سامانه‌های عظیم صنعتی، پیشرفت‌ها و کاربردهای خدمات حوزه پزشکی، سلامت و همچنین امنیت غذایی و کشاورزی که در نمایشگاه جانبی این مراسم به نمایش درآمد گوشه‌ای از توان و قابلیت و از همه مهم‌تر تجربه سیستمی انجام و مدیریت مأموریت‌های بزرگ واقعی جهاددانشگاهی است گفت: جهاددانشگاهی با 4 شاخصه ممتاز که در ادامه اشاره می‌شود یک فرصت ملی واقعی برای کشور و انقلاب است.

 معرفی چهار شاخصه ممتاز  جهاددانشگاهی 

 دهقانی فیروزآبادی در تشریح این 4 شاخصه ممتاز  جهاددانشگاهی به «تجربه سازمانی و موفقیت‌های عملیاتی و کاربردی از زمان دفاع مقدس تاکنون»؛ «فرهنگ کاری جهادی و باهمت نخبگانی از جنس نخبگان متعهد و دغدغه مند و دلسوز کشور با مشخصه‌های مجاهدت خستگی‌ناپذیر و دشمن‌ستیزی در مسیر آرمان‌ها و ارزش‌ها باوجود امکانات بسیار محدود و در مقایسه با بسیاری از سازمان‌ها»؛ «شبکه کشوری خوشنام و مورد توجه ویژه رهبر انقلاب و دلسوزان نظام بودن در همه دوران‌ها» و «ظرفیت‌های قانونی و ساختاری به‌عنوان یک نهاد عمومی در حوزه علم، فناوری و نوآوری» اشاره کرد و افزود:  بر اساس تجربه نهادهای مولود انقلاب در کشور جهاددانشگاهی در زمینه‌های علم و فناوری یکی از قابل‌ترین و پرظرفیت‌ترین سرمایه‌های انقلاب است.
 

آمادگی جهاددانشگاهی برای پذیرش مسئولیت‌ها و مأموریت‌های بزرگ ملی

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه امروز که دولت عزم جدی در جهاد اقتصادی، اصلاح ساختارهای مالی و بودجه، توسعه اشتغال و امیدآفرینی با گفتمان انقلاب اسلامی دارد، جهاددانشگاهی نیز خود را به‌صورت کامل و تام یکی از خدمتگزاران و وظیفه مندان عرصه خدمت به مردم و دولت می‌داند تاکید کرد: در این مسیر آماده پذیرش مسئولیت‌ها و مأموریت‌های بزرگ ملی متناسب با توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود در هر حوزه است.

وی با بیان اینکه امروز یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های مبارزه با دشمن، جبهه حفظ و حمایت از نخبگان کشور است ادامه داد: استعدادها، ظرفیت‌ها ، هسته‌ها ، مجموعه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور هستند که جهاددانشگاهی بزرگ‌ترین وظیفه جهادی خود را حفظ این سرمایه ملی می‌داند. عموم نخبگان کشور وقتی به احساس معنایت، مفید بودن و تأثیرگذار بودن می‌رسند، پر امید و هیجان تلاش می‌کنند که احساس کنند در حل مسائل بزرگش و برداشتن باری از بارهای کشور سهم و شرکت دارند.

جهاددانشگاهی می‌تواند متولی حوزه نوآوری به معنای خاص کلمه شود

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی با آن قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند عهده‌دار چند مأموریت ملی برای حل مسائل بزرگ کشور شود و به‌عنوان محور با استفاده از شبکه و ظرفیت همه این مجموعه‌ها، نخبگان و شرکت‌ها، مأموریت‌های بزرگ را به انجام برساند گفت: جریان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه فناوری در بستر معاونت علمی و فناوری با سایر مجموعه‌ها توفیقات ارزشمندی داشته است، اما امروز کشور نیاز دارد نهادی عمومی مانند جهاددانشگاهی متولی حوزه نوآوری به معنای خاص کلمه پذیرش کارهای بزرگ و تقسیم‌کار ملی بین ظرفیت‌های دانش‌بنیان ایجادشده باشد.

 رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه امروز روز بهره‌برداری از ظرفیت‌های بی‌نظیری است که در این سال‌ها به برکت انقلاب اسلامی در این حوزه‌ها شکل‌گرفته است عنوان کرد: جهاددانشگاهی با داشتن تجربه اجرا و عملیات در عرصه کار واقعی صنعت و خدمات ازیک‌طرف و تجربه تولید فناوری متعادل با شرکت‌ها و مجموعه‌های فناوری از سوی دیگر می‌تواند آن حلقه میانی اصلی باشد تا زنجیره‌ی تولید ارزش را کامل کند. 

معرفی توانمندی‌های شبکه جهاددانشگاهی 

وی با بیان اینکه در مسیر تحقق این هدف بزرگ با توجه به توانمندی‌های شبکه جهاددانشگاهی می‌توان پیشنهاداتی مطرح کرد افزود: ایجاد مرکز نوآوری و تولید محصولات پیشرفته پزشکی در سه حوزه سلول درمانی، ژن‌درمانی و مهندسی بافت به‌عنوان زیرساخت تولید برای همه شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در این حوزه‌ها؛ ایجاد شبکه و برنامه ملی پیشگیری و کنترل سرطان با استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و بهره‌مندی جهاد از منابع صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های درمان شهروندان نمونه‌ای از این پیشنهاد‌ها است.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه پیشنهادهای خود در این زمینه به ایجاد شبکه ملی ساخت، تجهیز و تولید آب‌شیرین‌کن‌ها و تجهیزات انتقال آب برای استفاده شرب، کشاورزی و صنعتی و تفویض مأموریت احیای چاه‌های مرده و ازدیاد برداشت بهروش‌های پیشرفته با مدل سهیم شدن جهاد در بخشی از درآمدهای حاصل از فروش در صورت موفقیت اشاره کرد و افزود: همچنین مأموریت ملی برای توسعه توانمندسازی و رشد مشاغل خرد و خانگی به‌عنوان یک ظرفیت عظیم ملی می‌تواند به جهاددانشگاهی تفویض شود زیرا با وجود سهم بیش از 12 درصدی کشورهای دنیا در این حوزه متأسفانه در ایران این حوزه کمتر از 3 درصد سهم دارد. همچنین این نهاد آمادگی دارد هر مأموریت ملی دیگری که دولت محترم با توجه به سند توانمندی‌های ملی جهاد که در اولین فرصت تقدیم خواهد شد عهده‌دار شود.

پنج پیشنهاد اجرایی رییس جهاددانشگاهی به رییس جمهور

 دهقانی فیروزآبادی در پایان سخنانش چند پیشنهاد اجرایی که می‌تواند کارآمدی شبکه جهاددانشگاهی را افزایش دهد تقدیم رییس جمهور کرد گفت: درصورتی‌که به نحوی تمام خریدها و خدمات خارجی ملزم به این باشند که خرید یا به‌کارگیری خدمات خارجی صرفاً با پیوست انتقال تکنولوژی انجام گیرد اتفاقات بسیار مبارک در توسعه کشور و کم شدن وابستگی‌های کشور خواهد افتاد. در این زمینه پیشنهاد می‌شود مسئولیت انتقال تکنولوژی در خریدهای خارجی بزرگ حداقل در بعضی حوزه‌های تخصصی به جهاددانشگاهی الزام شود.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان یک محیط پویا و بالنده تخصصی می‌تواند یک تجربه‌ی امیدآفرین و مؤثر در تربیت نیروی انسانی برای فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان، اساتید و همچنین دوره‌های خدمت سربازی نخبگان باشد ادامه داد:  بسیاری از کسانی که چنین تجربه‌ای را در جهاددانشگاهی داشتن در کشور ماندگار و مؤثر شدند. از طرفی پویایی جهاد به جذب نیروهای جوان، کسب تجربه و خروج از این نهاد است، همان‌طور که بارها مورد تائید رهبر انقلاب بوده است، جهاددانشگاهی باید بتوانند بستری سیال و جوان برای تربیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

رییس جهاددانشگاهی با انتقاد از اینکه متأسفانه بعضی قوانین که در مورد نهاد عمومی غیردولتی به‌صورت یکجا و بدون ملاحظه شرایط تغییر و تعبیر می‌شود مشکلات جدی در این مسیر ایجاد کرده است گفت: جهاددانشگاهی باید بتواند سیال و روان و فارغ از قالب‌های استخدامی محدود دولتی از ظرفیت جوانان کشور استفاده کند، لذا خواهشمند است تمهیدات لازم برای این موضوع در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه عضویت جهاددانشگاهی در شورا و مجامع علمی کشور که در حوزه‌ها فناوری و نوآوری تصمیم سازند قطعاً می‌تواند تأثیرگذار و منشأ اثرات خوب باشد ادامه داد: با توجه به شبکه ظرفیت‌های استانی جهاددانشگاهی، این نهاد می‌تواند در سفرهای استانی بسته به صلاحدید بعضی بارهای روی زمین‌مانده مانند مباحث درمان، احیای صنایع و کارخانه‌های نیمه تعطیل، مسائل محیط‌زیست و بهداشت پسماند، همکاری در موضوعات اجتماعی و فرهنگی و ...  را به عهده بگیرد.

وی در پایان ضمن تشکر از حسن توجه رییس جمهور به این نهاد گفت:  امیدوارم جهاددانشگاهی بتواند در دوران دولت مردمی سیزدهم یکی از بازیگران اصلی پیشرفت ایران و قوی باشد.

 
برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ