نامه نماینده دامغان به رئیس‌جمهور؛

ساخت خانه‌های ویلایی رویکرد دولت قرار گیرد

اقتصاد ایران: نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور تأکید کرد: رویکرد کلی دولت باید بر گسترش هرچه بیشتر خانه‌های ویلایی و ممانعت حتی‌المقدور از مرتفع‌سازی و آپارتمان‌نشینی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، علی‌اکبر علیزاده‌برمی، نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دامغان اظهار کرد: پدیده مرتفع‌سازی که از سال‌ها قبل در کلان‌شهرها آغاز شده، امروز به شهرهای کوچک و کم‌جمعیت نیز سرایت پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: نقطه آغاز سیاست آپارتمان‌سازی به برنامه‌های توسعه سال‌های قبل بازگشته و طی این سال‌ها، خواسته یا ناخواسته، به‌مرور زمان آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و ... زیادی را ایجاد کرده است.

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس اضافه کرد: زندگی در آپارتمان از جهات مختلف منشأ چالش دائمی در روابط انسانی است. در فرهنگ مدرن، آپارتمان تنها به‌مثابه یک خوابگاه در نظر گرفته شده؛ درحالی‌که در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما مسکن، محل سکونت و آرامش انسان است.

علیزاده‌برمی بیان کرد: در آپارتمان، صله‌رحم و پذیرایی از مهمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تأکیدات دینی، روابط همسایگی، روابط همسران و بازی کودکان که زیرساخت تربیت آینده آن‌هاست، به‌شدت دچار چالش می‌شود که خود زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی فراوان حال و آینده خواهد شد؛ درحالی‌که در خانه‌های حیاط‌دار به دلیل وسعت و داشتن حیاط، بسیاری از این چالش‌ها خودبه‌خود رفع شده و از بسیاری از ناهنجاری‌ها پیشگیری می‌شود.

وی افزود: در خانه ویلایی و حیاط‌دار، امکان کاشت سبزیجات و درختان میوه میسر بوده و به دلیل وسعت مکان و هوای تازه، تولید محصولات خانگی برای استفاده خانوار به‌راحتی میسر خواهد بود و از این طریق، قدم بزرگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس گفت: وجود حیاط بزرگ و باصفا در خانه به دلیل امکان نگهداری حیوانات خانگی نظیر بلدرچین، کبوتر و مرغ و خروس علاوه بر ایجاد زمینه مهم برای بازی کودکان و استفاده کمتر از فضای مجازی پرآسیب، باعث کاهش تولید زباله تر خواهد شد.

علیزاده‌برمی افزود: وجود باغچه سبز و دیدن آسمان به‌خودی‌خود بسیاری از افسردگی‌ها و مشکلات روحی اعضای خانه را تسکین خواهد داد. علاوه بر آن، در خانه حیاط‌دار امکان استشمام هوای سالم و گردش هوا به‌راحتی میسر می‌شود که این نیز به‌نوبه خود به گسترش سلامت جسم در جامعه کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در مقابل، مرتفع‌سازی علاوه بر آسیب‌های پیش‌گفته، به دلیل تجمع زیاد افراد در یک منطقه باعث افزایش ترافیک شده که این مسأله به‌خوبی در شهرهای به‌اصطلاح توسعه‌یافته قابل‌مشاهده است.

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس اضافه کرد: حریم خصوصی خانواده در آپارتمان به‌شدت مورد هجوم قرار گرفته و همسایه‌ها اغلب از کوچک‌ترین اتفاقات هر خانه مطلع می‌شوند و رعایت حقوق همسایگی و حفظ حیا و رعایت حق‌الناس بسیار دشوار خواهد بود و به گواهی آمار، نزاع‌های آپارتمانی همواره یکی از مهم‌ترین موارد شکایت به مراجع قانونی بوده است.

علیزاده‌برمی گفت: خانم‌های خانه‌دار ساکن آپارتمان به دلیل عدم امکان حضور در فضای آزاد و نداشتن حیاط، اغلب از نور خورشید محروم بوده که این مورد هم سبب کمبود ویتامین دی و تبعات بیماری‌زای بعدی در آن‌ها خواهد شد.

وی افزود: در نهایت، با توجه به قرارگیری ایران در آستانه سیاه‌چاله جمعیتی باید گفت که در خانه‌های آپارتمانی کوچک و بدون حیاط حقیقتاً توصیه به مردم جهت فرزندآوری و نجات ایران عزیز از این خطر بزرگ و به قول امام خامنه‌ای «دهشتناک»، کم‌فایده و چه‌بسا بی‌فایده باشد.

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس ادامه داد: ایران به شهادت کارشناسان از نظر میزان زمین‌های قابل‌استفاده برای خانه‌سازی به سبک صحیح خانه ویلایی و حیاط‌دار کاملاً غنی است و از این‌رو، از رئیس‌جمهوری در نامه‌ای رسمی، تقاضا کرده‌ایم با توجه به نکات گفته‌شده و بسیاری از نکات دیگر در همین زمینه، رویکرد کلی دولت را بر گسترش هرچه بیشتر خانه‌های ویلایی و ممانعت حتی‌المقدور از مرتفع‌سازی و آپارتمان‌نشینی قرار دهند.

رونوشتی از نامه نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس به رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه، رئیس کمیسیون‌های مختلف خانه ملت و وزرای مرتبط نیز برای پیگیری ارسال شده است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ