کاهش استرس از تاثیرات خوش بینی در زندگی

اقتصاد ایران: افراد خوش بین نسبت به انسان‌های بدبین استرس کمتری را در طول زندگی تجربه می‌کنند؛ چرا که این افراد اغلب به توانایی‌های خود اطمینان دارند و به همین خاطر مطمئن هستند که در آینده اتفاقات خوبی برای آنها رخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، می‌گویند اگر خوش بین باشید و به اصطلاح نیمه پر لیوان را ببینید، حال دلتان خوش تر خواهد بود. اگر نسبت به همه چیز و هر فرد حالت خوش بینی را داشته باشید و داشتن چنین حالتی حال و روز روانتان را بهتر خواهد کرد.

 البته نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که هستند برخی افراد و موضوعات مختلف که راه خوش بینی دیگران را به خود می‌بندند اما این موضوع عمومیت ندارد و می‌توان با نگاه خوش بینانه داشتن، بسیاری از سوء تفاهمات را برطرف کرد.

خوش بینی و تأثیرات آن

محققان علوم رفتاری سال‌هاست که در زمینه جهان بینی خوش بینانه و بدبینانه تحقیق می‌کنند. نتایج تحقیقات آنها نشان می‌دهد که خوش بینی می‌تواند تأثیرات مثبت متعددی در زندگی داشته باشد که ما در این گزارش به مهم‌ترین آنها اشاره کرده‌ایم.

برخورداری از سلامت عمومی بالاتر

افراد خوش بین معمولاً کمتر در معرض آسیب‌های جسمانی قرار دارند و از سلامتی بالاتری برخوردار هستند. برای مثال افراد بدبین 50 درصد بیشتر از افراد خوش بین به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا شده و در مبارزه با سرطان به احتمال بیشتری با شکست مواجه می‌شوند. همچنین میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی و مرگ و میر زودرس نیز در افراد بدبین بیشتر دیده می‌شود.

افزایش مقاومت و سرسختی

افراد خوش بین نسبت به انسان‌های بدبین به سادگی تسلیم وقایع ناگوار نمی‌شوند. این امر باعث می‌شود که پشتکار و تلاش بیشتری از خود نشان داده و احتمال موفقیت آنها افزایش یابد. در واقع خوش بینی با افزایش سرسختی و مقاومت به افراد کمک می‌کند تا بتوانند در شرایط دشوار دوام بیاورند و عملکرد خود را حفظ کنند.

 

افراد خوش بین معمولاً کمتر در معرض آسیب‌های جسمانی قرار دارند و از سلامتی بالاتری برخوردار هستند

 

سلامت هیجانی بیشتر از تاثیرات خوش بینی در زندگی

خوش بینی می‌تواند تا حد زیادی روی سلامت روان و افزایش هیجانات مثبت افراد تأثیرگذار باشد. می‌توان گفت که افزایش روحیه خوش بینی می‌تواند به افراد کمک کند تا بتوانند سلامت روان خود را ارتقا داده و به وضعیت مناسب‌تری دست یابند.

افزایش طول عمر

مطالعات مختلفی که در زمینه طول عمر انجام شده است نشان می‌دهد که انسان‌های خوش بین اغلب عمر طولانی‌تری نسبت به افراد بدبین دارند. برای مثال تحقیقاتی که روی بیماران مبتلا به سرطان انجام شده است نشان می‌دهد که آن دسته از بیمارانی که دیدگاه خوش‌بینانه‌تری نسبت به زندگی داشتند اغلب به نتایج درمانی بهتری دست یافتند و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز در آنها کمتر بوده است.

کاهش استرس از تاثیرات خوش بینی در زندگی

افراد خوش بین نسبت به انسان‌های بدبین و واقع بین استرس کمتری را در طول زندگی تجربه می‌کنند؛ چرا که این افراد اغلب به توانایی‌های خود اطمینان دارند و به همین خاطر مطمئن هستند که در آینده اتفاقات خوبی برای آن‌ها رخ خواهد داد.

آنها معمولاً به مشکلات به عنوان یک اتفاق جزئی نگاه می‌کنند اما رویدادهای مثبت را گواهی برای اتفاق‌های مثبت بعدی قلمداد می‌کنند. این انتظارات مثبت باعث می‌شود که کمتر تحت تأثیر استرس‌های روزمره قرار بگیرند و بتوانند به شیوه آسان‌تری با اوضاع سازگار شوند.

**راه‌های افزایش خوش بینی

بر اساس فواید و تأثیرات مثبتی که در مورد خوش بینی گفته شد شاید این سؤال برای بسیاری از مخاطبان پیش بیاید که چگونه می‌توان میزان خوش بینی را در خود تقویت کرد. در ادامه این گزارش چند راهکار مؤثر در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

مطالعات  نشان می‌دهد که انسان‌های خوش بین اغلب عمر طولانی‌تری نسبت به افراد بدبین دارند

 

روی نقاط مثبت خود تمرکز کنید

هیچ انسانی کامل نیست بلکه همه افراد در زندگی خود نقاط قوت و ضعف مختلفی دارند اما برای آنکه بتوانید همواره در زندگی خود رو به جلو حرکت کنید و در عین حال دیدگاه مثبتی به زندگی خود داشته باشید لازم است که با افزایش خودآگاهی در مورد نقاط قوت خود بینش بیشتری به دست بیاورید و به جای تمرکز بر نقاط ضعف روی توانایی‌هایتان تمرکز کنید تا بتوانید هر روز در جهت تقویت آنها تلاش کرده و برای پیشرفت خود کاری انجام دهید.

درباره رویدادهای مثبت آینده تصویرسازی ذهنی داشته باشید

وقتی که شما انجام کاری را تصور می‌کنید همان بخش‌هایی از مغز که در انجام واقعی آن کارها فعال می‌شوند شروع به فعالیت می‌کنند؛ در نتیجه تصویرسازی ذهنی در مورد اعمال و رویدادهای مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا حقیقتاً هیجانات مثبتی را در خود ایجاد کرده و ذهنتان را نیز برای دست‌یابی به اهداف آینده آماده نگه دارید.

همواره به یاد داشته باشید که فردا روز دیگری است

هر انسانی توانایی‌های منحصر به فرد خود را دارد که اگر به درستی کشف شود می‌تواند او را به موفقیت برساند؛ در نتیجه شکست‌های امروز تنها نتیجه شناخته نشدن استعدادهای شما و پرورش نیافتن آنهاست

همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که هیچ زمانی فرصت‌های شما به پایان نمی‌رسند و تا زمانی که شما امیدوار باشید می‌توانید فردای بهتری را برای خود بسازید؛ در نتیجه اگر امروز با شکست مواجه شدید به این فکر کنید که چه زمینه‌های دیگری برای موفقیتتان وجود دارد.

توجه داشته باشید که هر انسانی توانایی‌های منحصر به فرد خود را دارد که اگر به درستی کشف شود می‌تواند او را به موفقیت برساند؛ در نتیجه شکست‌های امروز تنها نتیجه شناخته نشدن استعدادهای شما و پرورش نیافتن آنهاست.

گفت‌وگوهای درونی خود را بهبود ببخشید

ما در هر لحظه در ذهنمان در حال گفت‌وگو با خود هستیم. اگر این گفت‌وگوی درونی سرشار از موارد منفی و ناامید کننده باشد در زندگی روزمره ما نیز تأثیر گذاشته و از ما یک فرد بدبین می‌سازد.

از آن جایی که افکار و مکالمات درون ذهن ما به طور خود آیند و غیرعمد به وجود می‌آیند در بسیاری از مواقع ما نسبت به آنها آگاهی نداریم و متوجه تأثیرات منفی آنها نیستیم؛ به همین خاطر لازم است که برای پرورش خوش بینی در خود، توجه بیشتری به این افکار داشته باشید و در جهت اصلاح آن بکوشید.

دقت کنیم! نگاه مثبت داشتن و نسبت به همه موضوعات نیمه پر لیوان را دیدند عملی ساده لوحانه نیست بلکه می توان در عین خوش بینی واقعیت‌های موجود را دید و با دقت و منطق صحیح اقدام و حرکت عاقلانه انجام داد و به نتیجه مطلوب رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ