عروسک سفیر عالم خیال؛

موزه عروسک‌های شهر اوز افتتاح شد

اقتصاد ایران: رئیس ایکوم ایران معتقد است که شاخص توسعه یافتگی در هر دیاری کمیت و کیفیت موزه های آن است و شهر اوز با سه موزه در توانسته برای خود یک برند ملی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران در مراسم افتتاحیه موزه عروسک‌های شهر اوز که 29 تیر 1401 در این شهر برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: معرف هر شهری حوزه فرهنگ آن است و شهر اوز با افتتاح سه موزه توانسته خود در سطح ملی معرفی کند.

وی افزود: بهترین جایی که می‌توانیم فرهنگ انسان‌ها را معرفی کنیم موزه‌هاست و این مکان نماد دقیقی از وضعیت فکری و زندگی مردم آن جامعه دارد.

طباطبایی افزود: امروزه نزدیکی و دوری شهرها براساس مسافت نیست بلکه بر مبنای شناخت افراد از شهرهاست و موزه در این زمینه نقش دارد. اوز نیز با این اقدامات اسم خود را در فرهنگ کشور ماندگار کرده است.

رئیس ایکوم گفت: عروسک پدیده خاص فرهنگی هستند که ویژگی آن‌ها مدل سازی زندگی است حتی فرهنگ شفاهی و ذهنی ما را نیز می‌توانند نمایندگی کنند. موزه عروسک‌ها فضای مناسبی برای تعامل و گفت و گو فراهم می‌کنند.

 عروسک یک تنه فرهنگ را معرفی می‌کند

در ادامه فوزیه خضری، مدیر موزه عروسک‌های اوز از روند آشنایی خود با عروسک‌ها گفت و اینکه چگونه طی یک دهه با دیدن موزه عروسک‌های ملل،با کمک خانواده و مدیران میراث فرهنگی توانسته این موزه را راه اندازی کند.

خضری با اشاره به پیام‌های عروسک‌ها برای طیف‌های مختلف سنی، گفت: با مطالعه درباره عروسک‌های ایران و ملل مختلف به این نتیجه رسیدم که هر عروسک آنقدر ویژگی منحصر به فرد دارد که خودش یک تنه می‌تواند نماد فرهنگ و پیام آور صلح باشد.

 عروسک سفیر عالم رویا

پوپک عظیم‌پور مولف کتاب فرهنگ عروسک‌های آیینی و سنتی ایران یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. عظیم‌پور گفت: عروسک نماد انسان و سفیر عالم رویا است و یکی از پر رمز و رازترین دست آفریده‌های بشر در تمامی اعصارو تمدن‌ها از ادوار باستان تا به اکنون است.

وی ادامه داد: عروسک‌ها در همه تمدن‌ها همواره در گستره‌ای از پیکره‌های مذهبی، جادویی، آیینی، نمایشی و  نیز بازیچه‌های کودکان دارای عملکرهای گوناگون فرهنگی بوده‌اند حضور پر رنگی داشته است. این پدیده‌های راز آمیز بازتابی از ویژگی‌های انسان برای بروز عواطف و حالات روحی و در کل نماد بشریت هستند. یکی از اشیا  و عناصر پر قدرت فرهنگی  برای برقراری گفت‌وگو  در میان ملل مختلف بوده و همواره به عنوان سفیر فرهنگی بازتاب آداب و رسوم، باورهای فولکلور، پوشش در جغرافیای گوناگون در پهنه گسترده کره زمین هستند.

مولف کتاب فرهنگ عروسک‌های آیینی و سنتی ایران گفت: زمانی که انسان در پی متر و میزان و در جستجوی دست یافتن به راز آفرینش و کشف نسبت میان خالق و مخلوق بود سعی کرد با ساخت پیکرک‌ها که نیای عروسک‌های امروزین هستند به چگونگی خلقت دست یابد. پس عروسک‌ها در ابتدا در آیین‌های مذهبی حضور داشتند، سپس به دنیای کودکان راه پیدا کردند و بازیچه شدند و موجودی دوست داشتنی و قابل اعتماد که هم شنونده رازهای کودکان بود و هم پرواز دهنده خیالات، آمال و آرزوهای دوران معصومیت کودکی و دیر زمانی است که گهواره‌ها و آغوش کودکان را ترک کرده و و در صحنه‌های نمایشی استعاره و نمادی از  زندگی آدمیان هستند و چه نیکو سروده حضرت خیام در رباعی تامل بر انگیزش:

ما لعبتکانیم و فلک لعبت باز                                        از روی حقیقتی نه از روی مجاز
یک چند در این بساط بازی کردیم                                           افتیم به صندوق عدم یک یک باز

فضای امنی که این موجود راز آمیز برای کودکان در بازی‌های کودکانه ایجاد می‌کند و تاثیر شگفت انگیزش بر روی صحنه‌های نمایشی از او شخصیتی ساخته که همراز کودکی و همدم بزرگسالی است و در مراحل مختلف تولد، زندگی و مرگ در زندگی  آدمی به ایفای نقش  پرداخته است. او الگوی مثالی و نماد انواع حالات و احوالات بشری است.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: در ایران هم عروسک‌ها اشیای رازآمیزی بوده‌اندو دارای کارکردهای فرهنگی متعددی هستند در آیین‌ها نقش میانجی دارند در بازی‌های کودکانه شعبده بازند و در نقش‌های تئاتری  با اقتدار ظاهر می‌شوند و هر آنچه را که آدمیان نمی‌توانند بر زبان بیاورند یا انجام دهند قهرمانانه در لباس هزل و هجو به نمایش می‌گذارند به یاد بیاوریم عروسک محبوب مبارک را در خیمه شب بازی ایرانی که منتقدی است برای تمام دوران و همواره زبان حال آ دمیان است و به نمایندگی از آنها در درون خیمه نقد می‌کند و روشنگری و می‌تازد به هر ناعدالتی.
 
رونمایی از 3 کتاب اهدایی به موزه مردم شناسی اوز

در پایان این برنامه شریف بازرگانی مدیر موزه مردم شناسی اوز توضیحاتی درباره رونمایی از 3 کتاب خطی داد: کتاب روضه الاحباب تاریخ صدر اسلام که ‌430 سال پیش نوشته شده و توسط شیخ عبدالقادر فقیهی به موزه مردم شناسی اهدا شد. کتاب دیگر تائب اوزی که به همت شیخ عبدالقادر فقیهی و با پیگیری عنایت الله نامور اهدا شده است. کتاب یوسف و‌ زلیخا عبدالرحمن جامی، با خط عبدالغفور فرزند محمد امین بلغانی توسط ثریا شریف زاده اهدا کردند.

مدیر موزه مردم شناسی اوز گفت: در جنوب فارس تنها شهری که دارای 3 موزه است، اوز است. موزه علاوه بر کار فرهنگی می‌تواند توریست را به شهر بیاورد و به عنوان مرکز تحقیقاتی و درآمد زایی نیز محسوب می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ