"استخرگاه" ؛ روستای بکر و ۴ فصل در قلب گیلان+ تصاویر

اقتصاد ایران: در ۷۵ کیلومتری شهر رشت روستای کوچکی به نام "استخرگاه" وجود دارد که زیبایی ۴ فصل و چهره منحصر‌به‌فرد آن هر ساله گردشگران زیادی را به‌ سمت خود می‌کشاند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، "استخرگاه" روستای کوچکی در قلب گیلان است که به بهشت گمشده شهرت دارد. این روستا در شهرستان رودبار، دیار درختان زیتون قرار گرفته است و زیبایی چهار فصل و چهره منحصر‌به‌فرد آن هر ساله گردشگران زیادی را به‌ سمت خود می‌کشاند. این روستا از جمله مناطق دیدنی رودبار محسوب می‌شود که برای رسیدن به آن باید از میان شالیزارها و جاده کوهستانی زیبایی عبور کنید. روستای استخرگاه با آب و هوایی دلچسب در دامنه کوهستان در تمامی فصل‌ها میزبان مهمانان شهرهای دیگر است.

این روستا در 75 کیلومتری شهر رشت، 35 کیلومتری جنوب شهرستان رودبار و 291 کیلومتری تهران قرار دارد. روستای استخرگاه در دامنه عروس کوه‌های گیلان، درفک و در دل جنگل‌های سرسبز و زیبای گیلان جا خوش کرده است. برای رسیدن به این روستا باید از میان روستاهای دوست‌داشتنی و زیبایی عبور کنید.

علت نام‌گذاری روستای استخرگاه وجود دو استخر زیبای طبیعی است که در ضلع شرقی و غربی آن قرار گرفته‌اند. به‌واسطه وجود این دو استخر در تمام فصل‌های سال، به‌خصوص در ساعات ابتدایی روز، این روستا در زیر مه اعجاب‌انگیزی فرو می‌رود. هر دو استخر در ملک شخصی اهالی روستا قرار دارد و شما برای بازدید از آن‌ها باید هماهنگ کنید. شغل بیشتر اهالی روستای استخرگاه کشاورزی و دامپروری است؛ به همین جهت استخر ضلع شرقی این روستا به‌جهت تأمین آب زمین‌های کشاورزی منطقه و روستای دفراز استفاده می‌شود.

یکی از استخر‌های روستای استخرگاه در حیاط خانه‌‌ای قدیمی قرار دارد که از سال‌هایی دور باقی‌ مانده است. عمر این خانه به حدود 100 سال می‌رسد. در حیاط این خانه مرغابی‌ها آزادانه برای خود می‌چرخند و سگ‌ها هم از محوطه خانه مراقبت می‌کنند. اگر هوا کمی سرد باشد، مه سراسر محوطه را می‌پوشاند و روی ایوان این خانه منظره‌ای رازآلود و به‌ غایت زیبا از کوه‌های سرسبز را خواهید دید. هوا که رو به تاریکی می‌رود، مه فضای روستا را پر می‌کند.

برکه یا استخر روستای استخرگاه یکی از دلایل انتخاب این منطقه توسط گردشگران است؛ اما طبیعت جنگلی این روستا محصور‌کننده است. فضای جنگلی اطراف روستا به حدی زیبا است که اگر صبح به قصد پیاده‌روی و جنگل‌نوردی حرکت کنید تا غروب درگیر زیبایی‌های دامنه درفک خواهید بود.

اگر به پیاده‌روی و کمپ زدن در میان جنگل و رودخانه علاقه‌مند باشید، می‌توانید به انتهای روستای زیبای استخرگاه بروید. در انتهای روستا به دو راهی می‌رسید که مسیر سمت چپ با شیب تندی شما را به‌سمت جنگل و مسیر سمت راست، با شیب نسبتا کمی شما را به رودخانه و آبشار زیبای استخرگاه هدایت می‌کند. اگر می‌خواهید به پایین آبشار دسترسی پیدا کنید مسیر کنار رودخانه را دنبال کنید.

استخرگاه در شهرستان رودبار قرار دارد؛ شهری که به باغ‌های زیتون شهرت دارد. پس اگر به آنجا بروید بی‌شک بدون زیتون از سفر خود باز نخواهید گشت.

علاوه بر زیتون می‌توانید برای سوغات به سراغ صنایع دستی ارزشمند زنان روستایی بروید، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و حصیربافی در روستای استخرگاه محبوبیت دارند و محصولات آن‌ها سوغات محبوب این روستا محسوب می‌شوند. صنایع‌دستی استخرگاه به‌طور معمول حاصل دست‌رنج زنان زحمت‌کش این روستا است. مفرش‌بافی از دیگر هنر اهالی مردم روستای استخرگاه به حساب می‌آید. مفرش، کیفی بافته شده از گلیم است که در گذشته عشایر از آن برای حمل لحاف و سایر وسیله‌ها استفاده می‌کردند. 

صنعت نمدبافی نیز در رودبار و به‌طبع در روستای استخرگاه رواج دارد و زیرانداز‌های زیبایی در اندازه و شکل‌های مختلف با کمک نمد تولید می‌شود. این زیراندازها که از پشم گوسفند بافته می‌شوند برای محیط‌های مرطوب و مناطقی مناسب هستند که دردهای رماتیسمی رواج دارد؛ به همین جهت در رودبار و روستاهای آن بسیار طرفدار دارند. 

بهترین زمان سفر به روستای استخرگاه از آغاز فصل بهار، یعنی فروردین تا پایان مرداد است؛ اما این بدان معنا نیست که می‌توان زیبایی‌های این روستا را در سایر فصل‌ها نادیده گرفت. روستای استخرگاه به‌واسطه قرار گرفتن در دامنه کوه درفک و ارتفاع نسبتا کم خود از سطح دریا حتی در زمستان هم می‌تواند میزبان گردشگران باشد؛ چراکه آب‌و‌هوایی معتدل دارد.

خوشبختانه در روستای زیبای استخرگاه امکانات خوبی برای اقامت وجود دارد و اهالی مهربان این روستا اتاق‌هایی از خانه‌های خود را برای اجاره به مهمانان آماده می‌کنند. علاوه بر این در روستای استخرگاه بوم‌گردی‌های زیادی تاسیس شده و خانه‌هایی با معماری روستایی و سنتی به این کار اختصاص یافته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ