جشن غدیر در حرم حضرت معصومه (س) +تصاویر

اقتصاد ایران: خادمان حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) در شب عید غدیر با برگزاری مراسم جشن بزرگ شهر الولایه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی و مداحی سیدرضا تحویلدار از زائران و مجاوران حرم میزبانی کردند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی طی سخنانی در ویژه برنامه شب عیدغدیر در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت اظهار کرد: در فروع دین حق تقلید به ما داده شده است که یا فرد مجتهد می شود یا باید مقلد شود که در هر صورت مجوز تقلید وجود دارد اما در اصول دین هر کسی به اندازه ظرف وجودی خودش باید بر اصول دین خود دلیل اقامه نماید.

استاد حوزه‌علمیه خاطر نشان کرد: دین اسلام بر پنج موضوع مهم و اساسی بنا شده است که یکی از آن ها ولایت است و هر حکمی یک تخصیص و تبصره و … دارد و مثلا اگر انسان نتواند روزه بگیرد یا نتواند نماز بخواند تکلیف ساقط می شود اما تنها موضوعی که در دین اسلام بدون هیچ قید و تبصره ای وجود دارد ولایت اهل بیت(ع) است.

مومنی تاکید کرد: بدون ولایت اسلام افراد زیر سوال خواهند رفت و کسی مسلمان واقعی است که ولایت را پذیرفته باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: آیا می توان گفت نبی خدا رحلت نمودند اما کسی را به عنوان جانشین معرفی نکردند؟ برای اثبات حقانیت ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) آنقدرمطالب قرآنی، روایی و عقلی زیاد است که نیازی نیست به مطالبی متوسل شویم که ضعیف باشد.

مومنی افزود: رسول گرامی اسلام رئیس‌العقلای عالم هستی است و عقل اول، وجود نبی گرامی اسلام است و حتی دشمنان نیز به این فضیلت اعتراف دارند و تمام سیره و رفتار حضرت منطبق با عقل حقیقی است و اینکه نبی خدا رحلت نماید و جانشینی معرفی نکند آیا مورد پذیرش عقلای عالم هست؟ در حالیکه این کار خلاف عقل، منطق و عرف است و هیچگاه فعل خلاف عقل از نبی خدا صادر نشده است.

وی افزود: تمام حاکمان ظالم و غاصبان برای خود جانشین تعیین کرده اند اما وقتی نوبت به نبی خدا می رسد می گویند پیامبر جانشین تعیین نکرده است!!! که جای تعجب دارد.

مومنی در ادامه گفت: وقتی نبی خدا بعضی روزها نمی توانست جهت اقامه نماز جماعت در مسجد حاضر شود جانشین معرفی می نمود و در جنگ ها همواره جانشین و فرمانده معرفی می نمود اما موقع رحلت اگر جانشین معرفی نکند نه با سیره عملی و نه با عقل منطبق است.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه (س) تاکید کرد: جانشین نبی خدا کسی جز حضرت علی(ع) نمی تواند باشد و برای این مسئله دلیل نقلی و عقلی داریم و در دفاع از حضرت و ولایت معتقدیم جز حضرت کسی لایق این جایگاه و مقام نیست.

وی خاطر نشان کرد: طبق مصادر معتبر عامه و غیر شیعه ، آیات غدیر اشاره به ولایت علی بن ابیطالب(ع) دارد که توسط خداوند به نبی خدا ابلاغ شده است.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: طبق اعتراف «ابن ابی الحدید معتزلی»بیش از ۴۰ آیه در مناقب و فضایل حضرت علی(ع) وجود دارد که تمام آن ها نشانه ارجحیت، افضلیت و تقدم حضرت به عنوان جانشینی نبی خداست.

مومنی یادآور شد: خطبه غدیر در مصادر معتبر شیعه و اهل‌سنت آمده است و احدی نمی تواند منکر این خطبه شود و طبق فرموده نبی خدا هر کسی ولایت علی(ع) را نپذیرد مورد لعن و نفرین خداوند قرار خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه گفت: درمیان کسانی که به عنوان جانشین مطرح هستند آیا کسی بهتر از حضرت علی(ع) لایق این جایگاه است؟ چه کسی بیشترین فضایل را دارد؟ چه کسی در جامعه از اصالت و نسب و دیانت و … برخوردار است؟ شجاعت، تواضع، ایمان ، تقوا و…چه کسی زبانزد است؟.

وی در پایان گفت: طبق آیات قرآن کریم، روایات و دلایل عقلی هیچکس جز حضرت علی(ع) نمی تواند لایق این جایگاه و این مقام و عنوان «امیرالمومنین» در عالم هستی باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ