کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

کوچ سرمایه به بازار‌ موازی آفت قیمت گذاری دستوری

اقتصاد ایران: کارشناس بازار سرمایه، گفت: قیمت گذاری دستوری، موجب عدم شفافیت، عدم اعتماد سرمایه گذاران و کوچ سرمایه از بازار سرمایه به بازار‌های موازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمد مهدی زارع پور، قیمت گذاری دستوری را آفت بزرگ اقتصاد و ساده‌ترین روش برای کنترل کوتاه مدت تورم دانست و افزود: از روش قیمت گذاری دستوری در دنیا کمتر استفاده می‌شود بدلیل اینکه هزینه بسیار بالا و کارایی بسیار پایینی دارد.
کارشناس بازار سرمایه، ادامه داد: قیمت گذاری دستوری این سیگنال را به تولید کننده می‌دهد که با ریسک بیشتر و سود مورد انتظار کمتری روبرو است در نتیجه باعث کاهش رقابت، تحکیم انحصار، تضعیف تولید، کاهش رفاه، کاهش سرمایه گذاری و سرمایه گذاری مجدد خواهد شد.
وی با بیان اینکه اکنون کشور با عدم سرمایه گذاری مجدد در صنایع زیر بنایی روبرو است، اظهار داشت: به عنوان نمونه قیمت گذاری دستوری در صنعت برق و نیروگاهی باعث مصرف بی رویه برق شده,، چون بازدهی و سود مورد انتظار برای سرمایه گذاران کم است سرمایه گذاری مجدد اتفاق نمی‌افتد و منابع شرکت‌ها تامین نمی‌شود.
زارع پور تصریح کرد: در صنعت خودرو نیز، با مشاهده صورت مالی فصلی این صنعت خودرو در کدال دیده می‌شود، زیان انباشته آن‌ها و تعداد کالایی که تولید می‌کنند و کیفیت محصولشان کاهش پیدا می‌کند، بنابراین قیمت گذاری دستوری روش کارآمدی برای اقتصاد نیست.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین گفت: بهترین روش استفاده شده برای قیمت گذاری در اقتصاد‌های دنیا، روش عرضه و تقاضاست که تعیین کننده قیمت است، همانند عرضه سیمان در بورس کالا که به شفافیت و تعادل قیمت این کالا کمک کرد، ما می‌توانیم برای کالا‌های مختلف بازار‌های منسجم و شفاف در بورس کالا و انرژی تعریف کنیم.
زارع پور درباره تاثیر قیمت گذاری دستوری بر بازار سرمایه، تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری سبب می‌شود شرکت‌ها مجبور به ارزان فروشی شوند و سود آوری آن‌ها کاهش یابد و از طرفی هم باعث عدم شفافیت، عدم اعتماد سرمایه گذاران و کوچ سرمایه از بازار سرمایه به بازار‌های موازی می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ