نقش سود بین بانکی در آشفتگی بازار سرمایه

اقتصاد ایران: کارشناس بازار سرمایه گفت: طبق آمار تغییر نرخ بهره بین بانکی یکی از متغیر‌های تاثیرگذار در تغییر مسیر بازار سرمایه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،کوروش آسایش  گفت: همواره سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی تاثیر متفاوتی بر بازار‌های مختلف می گذارد. یکی از این سیاست‌های اقتصادی، تغییرات نرخ بهره بین بانکی از سوی بانک مرکزی جهت مدیریت بازار بوده است.

وی بیان کرد: علت تاثیرپذیری بازار سرمایه از تغییر نرخ بهره بین بانکی این است که، افزایش (کاهش) نرخ بهره بین بانکی منجر به کاهش (افزایش) عملیات معامله گری در سایر بازار‌ها و ایجاد هزینه فرصت بیشتر (کمتر) برای سرمایه گذاران می‌‍‌شود و باعث تغییر در نرخ تسهیلات دریافتی شرکت‌ها می‌شود که می‌تواند در سودآوری آن‌ها موثر باشد و همچنین تغییرات نرخ بهره بین بانکی در ارزش گذاری سهام تاثیر معکوس دارد. در سایر کشور‌ها نیز به همین صورت است، افزایش در نرخ‌های بدون ریسک در اقتصاد آمریکا و کشور‌های اروپایی در چند ماه گذشته، باعث ریزش‌های سنگینی در بازار‌های مختلف دنیا از جمله بورس‌های مهم دنیا شده است.

وی افزود: هرگاه نرخ بهره بین بانکی افزایش یابد، شاهد رکود در بازار سرمایه خواهیم بود. البته میزان تاثیر نرخ بهره بین بانکی بر روی بازار سرمایه متاثر از وضعیت بازار سرمایه نیز هست. سال‌هایی که خوشبینی نسبت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه وجود داشته باشد، تاثیر افزایش نرخ بهره بانکی کم وبالعکس در سال‌هایی که بدبینی نسبت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه وجود داشته باشد، تاثیر کاهش نرخ بهره بین بانکی در بازار سرمایه اندک است.

در جدول و نمودار زیر می‌توان روند بلندمدت ۱۰ ساله میانگین نرخ بهره بین بانکی و شاخص کل در پایان آن سال را مقایسه و بررسی کرد.

نقش سود بین بانکی در آشفتگی بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: مثلا، در سال ۹۹ شاخص کل بورس با نرخ بهره بین بانکی ۱۷.۵۵ درصد به میزان ۱۵۴ درصد رشد کرد، اما در سال ۱۴۰۰ با رشد نرخ بهره بین بانکی به ۱۹.۶ درصد شاخص کل فقط ۳.۹ درصد رشد کرد.

نقش سود بین بانکی در آشفتگی بازار سرمایه

در جدول و نمودار زیر می‌توان روند ۴ ماه میانگین نرخ بهره بین بانکی و شاخص کل در پایان آن سال را مقایسه و بررسی کرد.

نقش سود بین بانکی در آشفتگی بازار سرمایه

نقش سود بین بانکی در آشفتگی بازار سرمایه

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ