وزیر امور خارجه:

خواستار تضمین جدی از آمریکا هستیم

اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما از آمریکا برای انتفاع کامل اقتصادی ایران از مزایای برجام تضمین می‌خواهیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در نشست صاحبان صنایع ایتالیا در اقامتگاه سفیر ایران در رم گفت: توجه به ایتالیا از اولویت‌های ایران است نخست آن که روابط دو کشور؛ قدمتی ۱۶۰ ساله دارد و روابط سیاسی دو کشور در وضع بسیار خوبی است و این ناشی از نگاه مثبت ایران به ایتالیا و بالعکس است.

وی افزود: علت دیگر اولویت ما به اروپا؛ اقتصاد مکمل دو کشور است. ایتالیا نزد مردم ایران مقبولیت دارد و این فرصت مهمی برای بخش خصوصی، صنعتی و تجاری در ایتالیاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ایتالیا با نگاه بیطرفانه و مستقل با ایران تعامل می‌کند و به همین علت من امروز در رم هستم و گفتگو‌های سازنده‌ای با همتایم داشتیم.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به بحران کرونا و جنگ اوکراین و روسیه بر اقتصاد و امنیت جهان افزود: بحران کرونا اقتصاد جهانی را برای بیش از دو سال به نوعی در کما وارد کرد و جنگ اوکراین نیز مشکل امنیت انرژی و غذایی را فراروی جهانیان قرار داد.

وزیر امور خارجه گفت: درباره بحران اوکراین؛ جمهوری اسلامی ایران مخالف جنگ است و مذاکره و دیپلماسی را راه حل خوبی می‌داند.

وی افزود: در ماه‌های اخیر تلاش بسیاری کردیم که جنگ متوقف شود و مسیر سیاسی در دستور کار جدی کیف و مسکو قرار گیرد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما ضمن توجه به ریشه‌های جنگ مخالف جنگ در اوکراین هستیم و همانطور که در افغانستان، یمن، عراق و سوریه برای توقف جنگ تلاش کردیم در اوکراین نیز همین سیاست را در پیش گرفتیم.

وی ادامه داد: آوارگی زنان، کودکان و مردان اوکراینی برای ما دردآور است همانطور که آوارگی زنان، کودکان و مردان یمنی و افغانستانی دردناک است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ایران مسیر ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب را کاملاً فعال می‌کنیم و شبکه فعال ریلی، زمینی و دریایی فعالی را در اختیار شرق و غرب عالم قرار می‌دهیم.

امیرعبداللهیان افزود: در تماس اخیر با وزیر خارجه اوکراین گفتم که آمادگی داریم مسیر ترانزیتی ایران را برای صادرات مواد غذایی این کشور به دیگر کشور‌ها در اختیارشان قرار دهیم.

وی گفت: همانطور که در تحولات منطقه و در جنگ اوکراین مخالفت جنگیم مخالف تحریم نیز هستیم.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به روابط دیرینه ایران و ایتالیا افزود:در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی ایتالیا توانست به شریک اول تجاری ایران در اروپا بدل شود.

وی تاکید کرد: امروز در گفتگو با وزیر خارجه ایتالیا اشاره کردم که در فاصله این سال‌ها قرارداد‌هایی با رقم ۳۰ میلیارد یورو میان دو کشور به امضا رسید و باید آن را اجرایی کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: برغم تحریم‌های آمریکا توانستیم همکاری‌های اقتصادی با برخی کشور‌ها را توسعه دهیم و این کشور‌ها خود را از تحریم‌ها مستثنی کردند.

امیرعبداللهیان گفت: بخشی از این استثنا‌ها شامل کشور‌های همسایه ما شد اکنون بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق به عراق صادر می‌کنیم و این کشور از تحریم‌ها مستثناست.

وی افزود: اکنون گاز به ترکیه صادر می‌کنیم و این کشور نیز از تحریم‌های آمریکا در این زمینه مستثنی است. امیرعبداللهیان افزود: با وزیر خارجه ایتالیا گفتگو کردیم که بخش‌های خصوصی د کشور با سرعت بیشتری می‌توانند همکاری‌های تجاری دو کشور را توسعه دهند و برای تردد تجار و گردشگران توافق کردیم.

وی گفت: در این چارچوب پرواز‌های ایران ایر میان تهران و رم در روز‌های آینده از سر گرفته می‌شود.

وزیر امور خارجه همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: ما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار جدی هستیم.

امیرعبداللهیان افزود: در دولت جدید در وین با ۴ به علاوه یک به طور مستقیم و با آمریکا به طور غیرمستقیم گفتگو کردیم و به یک متن دست یافتیم که این متن نیازمند بازنگری نهایی است.

وی افزود: البته در موضوع تضمین، گفتگو‌های فنی همچنان ادامه دارد و در مسائل فنی باقیمانده، بخشی از مذاکرات ما با نماینده اتحادیه اروپا در حال انجام است.

امیرعبداللهیان گفت: همچنین از طریق اتحادیه اروپا پیام‌های کتبی میان ما و آمریکا در حال تبادل است.

وی افزود: امروز با همتای ایتالیایی به طور مفصل گفتگو کردیم که به تلاش‌ها برای رسیدن به نقطه پایانی توافق ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: طرف آمریکایی برای رسیدن به گام نهایی توافق باید واقع‌بینانه برخورد کند و ابتکار لازم را از خود نشان دهد.
وزیر امور خارجه خطاب به فعالان صنایع ایتالیا گفت: ممکن است برای شما این پرسش مطرح باشد که کی توافق به پایان می‌رسد و اکنون در چه نقطه‌ای قرار داریم؟

وی افزود: ابتکارات متنوعی را روی میز گذاشتیم و باعث باز ماندن دریچه دیپلماسی و پیشرفت مذاکرات بودیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اگر فردا طرف آمریکایی ابتکارعمل و واقع بینانه خودش را نشان دهد توافق در کمتر از چند ساعت دست یافتنی خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با طرح این پرسش که امریکا در چه موضوعی باید ابتکار نشان دهد افزود: طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی بار‌ها در طول مذاکرات اعلام کردند که نفع اقتصادی ایران از برجام، موضوع مهمی است.

وی تاکید کرد: ما از طرف‌های مقابل اعم از سه کشور اروپایی و آمریکا می‌خواهیم که هر آن چه که مانع نفع کامل اقتصادی ایران از برجام می‌شود برطرف شود و طبق آن چه در جلسات مطرح کردند تبدیل به تضمینی در متن توافق شود.

وزیر امور خارجه افزود: در واقع ما تضمین می‌خواهیم که ایران از مزایای کامل برجام برخوردار شود.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: در گفتگو‌های امروز با وزیر خارجه ایتالیا درباره همکاری دو کشور در عرصه تجهیزات پزشکی، نفت، انرژی، صنعت، امور فرهنگی و گردشگری گفتگو کردیم.

در این نشست که در اقامتگاه سفیر کشورمان در رم در حال برگزاری است ۹۰ نفر از بازرگانان ایتالیایی حضور دارند.

جمعی از تجار و صاحبان صاحبان صنایع ایتالیا در این نشست، دیدگاه شان را درباره تقویت همکاری شرکت‌های صنعتی دو کشور بیان می‌کنند.

در ادامه، زامپینی رئیس اتاق بازرگانی ایتالیا و ایران سخنرانی خواهد کرد.

در این مراسم همچنین وزیر امور خارجه به تبیین ظرفیت‌های صنعتی و فناوری کشورمان می‌پردازد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ