برای جذب دانش‌آموزان ایرانی؛

برگزاری آزمون دبیرستان‌های ترکیه در قلب تهران!

اقتصاد ایران: رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با ابراز "از برگزاری آزمون ترکیه برای جذب دانش‌آموزان ایرانی خبر نداشتیم"، گفت: مدارس وابسته به سفارتخانه‌ها نیز خارج از ضوابط دانش‌آموزان ایرانی را پذیرش می‌کنند.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مهدی فیاضی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به تسنیم گفت: ایرانیانی که هوش بالاتری دارند همیشه مورد طمع بودند همچنین درباره نخبگان دانشگاهی و اقتصادی مشوق‌هایی برای جذب آنها از سوی سایر کشورها تعیین می‌شود اما هم‌اکنون شاهد کاهش سن جذب نخبگان هستیم که به سن دانش‌آموزی رسیده است.

وی افزود: برخی مؤسسات وابسته به سفارتخانه سایر کشورها با اغوای دانش‌آموزان آنها را برای زندگی در خارج از کشور ترغیب می‌کنند و با جذابیت کاذب برای مدارس خارج از کشور زمینه مهاجرت دانش‌آموزان را ایجاد می‌کنند و برخی برای فرار از کنکور، سربازی، قبولی در رشته پزشکی، بورسیه در دانشگاه‌ها و زندگی در کشورهای دیگر فریب این مؤسسات را می‌خورند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: دانش‌آموزان بعد از رفتن به خارج از کشور و چند سال زندگی به مال‌باخته تبدیل می‌شوند و گاهی سالانه یک میلیارد تومان هزینه تحصیل و زندگی در این کشور می‌شود و این مقدار هزینه در این سنین فایده‌ای ندارد.

فیاضی متذکر شد: ما به‌عنوان حاکمیت باید به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که پشت این تبلیغات اغواگری است و در ماجرای آزمون توسط ترکیه مشاهده کردید، رسانه‌های ما و مردم حساسیت بسیاری به سرقت سرمایه‌های انسانی نشان دادند. سرقت نخبه‌ها و سرمایه انسانی سال‌هاست رخ می‌دهد و دانش‌آموزان بسیاری با این روش و چراغ خاموش مهاجرت کردند.

وی درباره اینکه آیا مرکز امور بین‌الملل از برگزاری این آزمون توسط کشور ترکیه مطلع نبود، گفت: خبر داشتیم اما این بار خبرگزاری آناتولی آن را اعلام کرد بنابراین همه مطلع شدند، درحالی که هر سال این کار و اغواگری انجام می‌شود، دولت سیزدهم برای برخورد با این اقدام برنامه داشت و هماهنگی برای برخورد با آنها و توقف فعالیت را مدنظر داشتیم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور بیان کرد: تمایل داریم با همه کشورهای دنیا تعامل داشته باشیم اما این موضوع نباید باعث خودزنی شود، ایران هم در سایر کشورها فعالیت دارد اما طبق قانون، مخفی‌کاری که در برگزاری آزمون انجام شد، ناراحت‌کننده است.

فیاضی ادامه داد: اعتراض به ترکیه باید توسط وزارت خارجه انجام شود و از نظر اداری باید از سفارتخانه این کشور توضیح بخواهند البته فقط ترکیه این کار را انجام نمی‌دهد و برخی کشورهای اروپایی به‌بهانه آموزش زبان یا دوتابعیتی شدن دانش‌آموزانی را که ضوابط ندارند با شهریه 10 هزار یورو یا 300 میلیون تومانی در سال ثبت‌نام و حدود 100 تا 200 دانش‌‌آموز را به این روش جذب می‌کنند.

وی متذکر شد: این کشورها تمام امکانات ویژه‌ای را که در کشورشان دارند در مدرسه‌ای که مثلاً در باغ قلهک سفارت انگلیس وجود دارد، تجمیع نکرده‌اند. مدارس آن‌لاین هم در حال فعالیت هستند به‌عنوان مثال برخی دانش‌آموزان از مدارس دانمارک به‌صورت آن‌لاین مدرک می‌گیرند که این مدرک را در کشور قبول نداریم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره برخورد قضایی با این اقدام مؤسسه یونس امره ترکیه ادامه داد: به کشورها هشدار و اخطار می‌دهیم تا این کار را متوقف کنند و معمولاً با این تذکر کار را متوقف می‌کنند چون وقتی مشاهده می‌کنند کشور میزبان راضی نیست و به‌خاطر ارتباط دوستانه می‌خواهند ماجرا را جبران کنند.

فیاضی تصریح کرد: تمام دانش‌آموزانی که در این آزمون شرکت کردند، بورسیه نمی‌شوند و تعداد اندکی بورسیه می‌شوند البته ما از برگزاری این آزمون خبر نداشتیم و بدون اخذ مجوز بوده است اما از روش‌های دیگر شبیه به این اقدام باخبر بودیم و از آنها جلوگیری شده است.

وی درباره اینکه دانش‌آموزان از مناطق محروم همچون ایرانشهر یا گمیش‌تپه چگونه از این موضوع اطلاع داشتند، بیان کرد: این مؤسسات شبکه شخصی و فردی دارند و افرادی که قبلاً به این مؤسسه رفته‌اند یا در آزمون حضور داشتند، اطلاع داده‌اند و شبکه مدرسه‌ای نداشتند؛ برخی مؤسسات مجوز برای یک مقطع تحصیلی می‌گیرند ولی به خارج از آن مقطع تسرّی می‌دهند، هشدار می‌دهیم که این کارها را متوقف کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ