یک مدیر بانک مرکزی:
قصد مسدود کردن کارتهای بانکی را نداریم
اقتصاد ایران: یک مدیر بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی قصد ندارد مردم را برای تمدید کارتهایشان به شعب بکشاند و یا کارتهای آنها را مسدود کند. در واقع بانک مرکزی از بانکها خواسته از مردادماه در یک بازه زمانی یکساله، کارتها را بهنظام استاندارد باز گردانند.
برهمین اساس نیز بانکهای دولتی و خصوصی بدون مراجعه مشتریان، نسبت به تمدید تاریخ انقضای کارتهای بانکی اقدام می کردند و به تازگی نیز البته یکی دو بانک خصوصی در اطلاعیه ای به مشتریان خود اعلام کردند برای یک سال دیگر کارتهای بانکی را تمدید کردند.
اما بخشنامهای که از سوی بانک مرکزی در روزهای گذشته به بانکهای دولتی و خصوصی ابلاغ شد، بیانگر آن است که تمدید اتوماتیک تاریخ انقضای کارتهای بانکی حداکثر تا پایان خردادماه 1401 دوام خواهد داشت و بعد از آن مشتریان باید حضوری به بانکها مراجعه و اقدام کنند.
در نامه بانک مرکزی به بانکها آمده است که: "نظر به اعلام ستاد ملی مبارزه با کروتا مبنی بر عبور کشور از شرایط بحرانی، اقدامات مقتضی به منظور درج سررسید کارتهای بانکی تا پایان مرداد ماه 1401 انجام پذیرد.
باتوجه به تمدید تاریخ انقضا کارتهای بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری از زمستان 1398 تا پایان خرداد ماه سال 1401 ضروری است طرح و تدوین برنامه زمان بندی متناسب با تعداد مشتریان متاثر از این تغییر، به منظور اطلاع رسانی بههنگام، پیشگیری از تقارن مراجعه حضوری و تجمع مشتریان شبکه بانکی و به تبع آن حفظ آرامش و نظم شعب در پاسخگویی به مراجعین، در دستور کار آن بانک قرار گیرد."
* بانک مرکزی: قصد مسدود کردن کارتهای بانکی را نداریم/ نیازی به مراجعه حضوری نیست
با این حال اما محمدبیگی مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی، در توضیحاتی درباره این بخشنامه اعلام کرده که کوتاه بودن این بخشنامه موجب بروز برخی سوءتفاهم شده و بانک مرکزی بعداً توضیحات تکمیلی را به بانکها ارسال کرده است.
او با تأکید براینکه هدف اصلی بخشنامه بانک مرکزی، اطلاعرسانی به بانکها بود، گفت: خلاصه بودن بخشنامه باعث برداشتهای اشتباه درباره تصمیمهای بانک مرکزی شد. بانک مرکزی قصد ندارد مردم را برای تمدید کارتهایشان به شعب بکشاند و یا کارتهای آنها را مسدود کند. در واقع بانک مرکزی از بانکها خواسته از مردادماه در یک بازه زمانی یکساله، کارتها را بهنظام استاندارد باز گردانند.
او تأکید کرد: منظورمان در ابلاغیه الزام حضور مشتری در شعب نبوده اما باتوجهبه توضیحات فوق برداشت این بوده که مردم نیازمند مراجعه حضوری هستند. به همین منظور مجدداً توضیحات تکمیلی برای شبکه بانکی ارسال شد و در آن تاکید شد که بانکها میتوانند احراز هویت را بهصورت غیرحضوری انجام دهند و باتوجهبه الگوی رفتاری مشتری نسبت به تمهید راهکار مناسب او اقدام کنند.
طبق اعلام مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی، بانکها میتوانند کارتهای جدید را برای مشتریان صادر و برای آدرس پستی ارسال کنند و یا شرایطی را ایجاد کنند که اگر اتفاقی مسیر مشتری به شعبه و یا خودپرداز افتاد، نسبت به اصلاح تاریخ انقضا مندرج در کارت یا صدور کارت جدید برای او اقدام کنند. البته در این حالت تاریخ قطعاً سهساله خواهد بود. برای مشتریانی که اصولاً از خدمات با حضور کارت استفاده نمیکنند و نیازی هم به جسم کارت ندارند میتوانند از کارت مجازی بهرهمند شوند.
محمد بیگی تصریح کرد: این تغییرات بهتدریج در شبکه بانکی اعمال میشود و مشتریان در دریافت خدمات کارتی با هیچگونه مشکلی مواجه نخواهندشد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه