حضور پررنگ تولیدات چین در نمایشگاه خودرو +عکس

اقتصاد ایران: چهارمین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران پس از درنگی سه ساله از تاریخ 27 تا 30 اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، این نمایشگاه که بزرگترین نمایشگاه خودرویی کشور است در حالی برگزار شد که صنعت خورو سازی کشور سالهاست با گلایه های پرشماری روبروست و تحریم های چند ساله اخیر،کوچ خودروسازان معتبر خارجی از ایران را به همراه داشته است. 

گروه های تخصصی و شرکت کنندگان

گروه های تخصصی نمایشگاه شامل گروه قطعات و مجموعه های خودرو،ماشین آلات و تجهیزات قطعه سازی، تحقیقات و طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، لوازم تزئینات خودرو، تعمییر و نگهداری خودرو، محصولات پاک کننده خودرو و نشریات تخصصی خوردو بودند. در نمایشگاه امسال خودروسازان نامدار اروپایی حضور نداشتند و چند شرکت بزرگ خودرو سازی داخلی همچون سایپا،کرمان موتورز و مدیران خودرو نیز شرکت نکرده بودند. گروه صنعتی ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، بهمن موتور، بهمن دیزل، آرین پارس خودرو، فردا موتورز، سانیار موتور پارسیان، آتین خودرو دیزل،خودروسازی آذهایتکس، شایان دیزل، ارس خودرو دیزل(آمیکو)، گروه صنعتی ماموت،گروه خودروسازی مایان، ویرا دیزل، مکث موتور و شرکت های ایساکو، آپکو، امداد خودرو ایران، نفت بهران، نفت مهران و خودرو 45 حاضران در نمایشگاه بودند. در ابتدای سالن ورودی نمایشگاه نیز خودروهای کلاسیک و اسپورت به نمایش درآمده بود.

تولیدات و خدمات ارایه شده

استقبال گسترده بازدید کنندگان از نمایشگاه امسال شگفت انگیز بود که نشان دهنده بازار داغ خودرو در کشور است. در غرفه ایران خودرو که از غرفه های پربازدید نمایشگاه بود؛ دناپلاس توربو اتوماتیک، تارا دنده ای و اتوماتیک، پژو 207MC ،پژو 206 تیپ 3 با سقف شیشه ای، هایما S8 و S7 و دو دستگاه مرسدس بنز E کلاس به نمایش گذاشته شده بود. دورادور بنز ها که توسط شرکت ستاره ایران ارایه شده بود طناب کشی بود و بازدیدکنندگان فقط می توانستند از کنار آن را ببینند اما در مورد دیگر خودرو ها با توجه به انبوه بازدیدکنندگان،امکان نشستن چند ثانیه ای خردسال و بزرگسال در پشت فرمان فراهم بود! نکته جالب توجه در مورد پژو 206 تیپ 3 این است که به دلیل شایعاتی که در شبکه های مجازی در مورد این خودرو وجود دارد که در صورت قرار گرفتن خودرو بر روی جک، سقف شیشه ای اش می شکند؛این خودرو از ابتدا بر روی جک قرار گرفته بود! گروه بهمن خودرو که از نادر تولیدکنندگان خودرو در ایران است که در همه بخش های خودرویی سبک و سنگین فعالیت دارد؛دو خودرو سواری دیگنیتی پرستیژ و ریسپکت و کشنده FAW 550 و اتوبوس City 12 را ارایه داده بود. گروه صنعتی ماموت با مجموعه شرکت های وابسته اش حضور داشت. ویرا دیزل از زیرمجموعه های ماموت، در نمایشگاه امسال از دو کامیونت و کشنده دماغ دار با برند شاکمن رو نمایی کرد که کشنده ارایه شده توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود. زیرا در دو دهه اخیر در کشور ما و در چرخه خودروهای سنگین از کشنده های دماغ دار خبری نبود. با توجه به اینکه در ایران سن فرسودگی خودروهای سنگین بالا رفته است و بر اساس برآوردهای انجام شده، بیش از سی هزار دستگاه نیاز به نوسازی دارند؛مدیران ویرا دیزل امیدوار بودند تا بتوانند سهم مناسبی از این بازار به دست آورند. از دیگر تولیدکنندگان خودرو سنگین می بایست از شایان دیزل نام برد که با کشنده 480 اتوماتیک پنج زمانه حضور یافته بود و به گفته مدیران این شرکت،خودرو ارایه شده اولین کشنده دارای استاندارد 85 گانه در ایران می باشد.

شرکت مکث خودرو با کراس اور هفت نفره تیارا و پیکاپ کلوت اتوماتیک،آرین موتور با لاماری،خودروسازی ایلیا و کیان موتور با دایون، آمیکو با پیکاپ آرتیستون،آتین خودرو دیزل با دو مدل ون، فردا موتورز با FMC 511 و FMC5T و ون چینی با برند دانگ فنگ حضور داشتند. ایران دوچرخ نیز جدیدترین تولیدات موتور سیکلت و اسکوتر خود را به نمایش گذاشته بود. استفاده از سیستم انژکتوری به جای کاربراتوری برای کاهش آلودگی هوا و ساخت چهل درصد از قطعات در داخل کشور از دستاوردهای این شرکت بود.

پیشینه شکل گیری نمایشگاه بین المللی خودرو تهران

برگزاری نمایشگاه خودرو در ایران همواره با استقبال روبرو بوده است. برگزاری نخستین نمایشگاه رسمی خودرو در کشور به سال 1345 باز می گردد که قسمتی از نمایشگاه دستاوردهای صنعتی ایران به شرکت های خودروسازی آن سال در ایران اختصاص یافته بود. در سالهای بعد با ظهور خودروسازانی مانند ایران ناسیونال،جنرال موتورز ایران و سایپا؛حضور شرکت های خودرو سازی ایرانی در نمایشگاه از هماهنگی بیشتری برخوردار شد. بعد از انقلاب،در سال 1378 برای نخستین بار در محل نمایشگاه بین المللی تهران،نمایشگاه تخصصی خودرو برگزار شد که بیشتر شرکت کنندگان،خودروسازان و قطعه سازان داخلی بودند. برگزاری این نمایشگاه تا سال 1384 ادامه یافت و بعد از آن تعطیل شد. در طول سالهای قبل و بعد در تهران و دیگر شهرستان ها به شکل مناسبتی و موردی نمایشگاه های خودرو برگزار شد اما از شکل رسمی و دوره ای بهره مند نبود. با شکل گیری برجام و حضور خودروسازان معتبر خارجی در ایران،دست اندرکاران صنعت خودرو برای نمایش تولیدات داخلی، گسترش بازارهای فروش و جذب سرمایه های خارجی،درتلاش برگزاری نمایشگاه رسمی و دوره ای خودرو برآمدند. در سال 1395 نخستین دوره نمایشگاه بین المللی خودرو تهران آغاز به کار نمود. در دوره اول نمایشگاه،در کنار خودروسازان داخلی،شرکت های بزرگ خودرو سازی از آلمان، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، چین و ترکیه حضور داشتند. دومین دوره نمایشگاه در سال 1396 با نبود چند شرکت خارجی برگزار شد اما همچنان خودروسازان داخلی و خارجی از آن استقبال کردند. در سال 1397 سومین دوره نمایشگاه برگزار شد. شرایط اقتصادی و تحریم ها، کم رنگ شدن حضور شرکت های معتبر خارجی و پر رنگ شدن حضور شرکت های چینی را به همراه داشت. در سال 1398 با ادامه تحریم ها و کوچ شرکت های معتبر خودرو سازی از ایران و شیوع بیماری کرونا؛برگزاری این نمایشگاه تا امسال بازایستاد.

تلاش نمایشگاه برای بالا بردن جایگاه صنعت خودرو

برگزاری نمایشگاه خودرو در سال جاری و ادامه برگزاری آن در سال های آینده،بی شک می تواند برای صنعت خودرو سازی کشور سودمند باشد. اما نمایشگاه هایی از این دست زمانی می توانند بیشترین دستاوردها را داشته باشند که زیرساخت های لازم فراهم باشد و سیاست گذاری ها بر پایه درست شکل گرفته باشد. یکی از کارکردهای نمایشگاه بین المللی ایجاد مکانی برای بازاریابی منطقه ای و بین المللی تولیدات است. در شرایط کنونی، خودروهای تولید داخل جدای از گلایه های پرشمار مصرف کنندگان داخلی؛امکان رقابت در سطح منطقه ای نیز برایشان فراهم نیست. در کنار صدها گزارش و تحلیل دست اندرکاران و کارشناسان صنعت خودرو در ایران؛ یکی از واکاوی های جدید در زمینه صنعت خودرو سازی ایران که جای درنگ و موشکافی دارد؛ گزارشی است که موسسه اعتبار سنجی فیچ سلوشنز در سال گذشته ارایه کرده است. موسسه اعتبار سنجی فیچ سلوشنز (Fitch Solutions) که از موسسات معتبر اعتبار سنجی در دنیاست در گزارش فراگیر خود که توسط مرکز پژوهش های اتاق ایران ترجمه شده است؛به بررسی مشکلات پیش رو و آینده صنعت خودروسازی در ایران می پردازد و آینده آن را تا ده سال بعد پیش بینی می کند. این موسسه اعتبار سنجی بین المللی،شمار تولید خودرو در ایران را بالاتر از کشورهای خاورمیانه ارزیابی می کند و از تقاضای گسترده برای خرید خودرو در داخل کشور،نیاز به نوسازی ناوگان جاده ای و شهری در ایران و رشد صنعت قطعه سازی در کشور به عنوان نقاط قوت و فرصت های پیش رو صنعت خودروسازی در ایران نام می برد. در کنار این امتیازها و فرصت ها؛مواردی چون نبود فضای رقابتی برای خودروسازان داخلی، اجرای پیش شرط های دشوار برای بازگشت خودروسازان خارجی که کاهش سرمایه گذاری در بخش خودرو را به همراه دارد،بی ثباتی سیاسی و اثر آن در اقتصاد کشور و تحریم های اقتصادی را نقاط ضعف و موارد تهدید کننده برای صنعت خودروسازی در ایران می داند.

گزارش و عکس از: جواد عرفانیان عالی منش

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ