مدیرعامل بیمه سلامت کشور:

اشتباهات نسخه‌نویسی و خطا‌ی دارویی کاهش یافت

اقتصاد ایران: مدیر عامل بیمه سلامت می‌گوید:با اجرای نسخه الکترونیک اشتباهات نسخه نویسی، خطا‌های دارویی، عوارض ناخواسته دارویی کاهش یافته و منجر به بهبود دارو درمانی و سلامت بیمار شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،محمد مهدی ناصحی افزود: پروژه نسخه نویسی الکترونیک از اسفند سال ۱۳۹۷ در کشور کلید خورد و سازمان بیمه سلامت ایران از آبان سال ۹۸ در ۲۳۵ شهر این پروژه را اجرایی کرد، طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های توسعه، قانون بودجه و قوانین بالادستی در حوزه سلامت، دولت الکترونیک باید در جامعه اجرایی شود.
­وی گفت؛ یکی از زیر مجموعه‌های دولت الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی است که دولت‌ها طی سالیان گذشته مصمم به اجرای آن بودند، هرچند که مشکلات و مسائلی در مسیر اجرا وجود داشته که دست اندرکاران حوزه سلامت به ویژه سازمان‌های بیمه گر را با چالش‌های بسیاری رو به رو کرده، اما موانع با پیگیری جدی متولیان این حوزه تا حدود بسیار زیادی رفع شده است.
­ناصحی ادامه داد؛ در اینکه اجرای این پروژه چه نقاط مثبت و محاسنی دارد، هیچ شک و شبه‌ای وجود نداشته و مسئولان و متولیان بار‌ها از تریبون‌های مختلف صحبت کرده و اطلاع رسانی‌های بسیاری صورت گرفته، پس از ۲ سال از ورود سازمان‌های بیمه گر به اجرای این طرح می‌توان با قطعیت گفت که سیستم نسخه نویسی الکترونیک مشکلات متعدد نسخه نویسی کاغذی را بهبود داده و باعث صرفه جویی و کاهش هزینه‌های مراقبت، شده است.
وی تاکید کرد: تمرکز در بیماری یابی با هدف جلوگیری از مصرف بی رویه دارو با اجرای نسخه نویسی الکترونیکی با دقت انجام می‌شود. در حال حاضر با اجرای این طرح میانگین آزمایشات تجویزی ­۱۰.۵ عدد بوده و هر تجویزی در مطب ۳ تا ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.
ناصحی افزود: سازمان بیمه سلامت ایران در سال ۱۴۰۰ درخصوص طرح نسخه نویسی الکترونیکی اقدامات جدی بسیاری را انجام داده که می‌توان به بهبود و توسعه سامانه نسخه الکترونیک، بهبود و توسعه سامانه شرکای کاری و انتساب و ارجاع الکترونیک می‌توان اشاره کرد، اما جهت اجرای دقیق این طرح در سال جاری سازمان بیمه سلامت ایران، نیازمند توجه به مسائلی از جمله ارتقاء فرآیند‌های حفظ محرمانگی و امنیت داده‌های سلامت و بهبود و تسهیل فرآیند‌های نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز پروژه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی با قدرت در تمامی استان‌ها اجرایی شده، البته در برخی شهر‌ها و شهرستان‌ها مشکلاتی وجود دارد، اما حضور جدی پزشکان و همگامی کادر سلامت و البته همراهی مردم امیدواری‌ها نسبت به اجرای دقیق این طرح را برای تمامی گروه‌های بیمه‌ای افزایش داده است. ­
مدیریت خدمات بیماران خاص و ناباروری
به گفته ناصحی، بخشی از اقدامات سازمان بیمه سلامت ایران در ارایه خدمات الکترونیک در مدیریت خدمات بیماران خاص، بیماران مبتلا به سرطان، مدیریت دارو‌های بیولوژیک، دارو و خدمات ناباروری و افزایش سقف قابل دریافت خدمت در یک بازه زمانی معین جهت برخی دارو‌ها بوده که رضایتمندی بیماران را در دریافت خدمات افزایش داده است.
نسخه نویسی الکترونیکی ۹۹ درصد محقق شده است
مهدی رضایی معاون بیمه سلامت نیز دراین زمینه  گفت: در حال حاضر اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در کشور به میزان ۹۹ درصد محقق شده، در بحث استعلام اصالت نسخه الکترونیک اقداماتی نیز انجام شده که می‌توان به ایجاد امکان استعلام اصالت در پنل و سرویس‌های نسخه الکترونیک، استعلام ۶۲۵ داروی بیمه‌ای در سامانه نسخه الکترونیک و امکان استعلام تجهیزات قابل ارایه در داروخانه‌ها اشاره کرد.
وی افزود: در صورتی که عزم جدی وجود داشته باشد، مانع زیرساختی وجود ندارد، از طرفی با همکاری خوبی که تاکنون از سوی ارائه دهندگان خدمت اعم از پزشکان و سایرهمکاران در بخش پاراکلینیک انجام شده است، امکان تحقق کامل این برنامه از نظر عملیاتی وجود دارد؛ با توجه به اینکه بیشتر مراجعه‌های بیمه شدگان در مراکز درمانی طرف قرارداد به صورت سرپایی است، بنابر این نسخه الکترونیک جزء مهمی از پرونده الکترونیک سلامت هر فرد است.
رضایی تصریح کرد: سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از سازمان‌های بیمه گر عزم جدی در اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک تا مرحله نهایی دارد، در سال جاری نیز سیاست‌های این سازمان همانند گذشته در این مسیر ادامه پیدا کرده و هیچ مشکلی نمی‌تواند مانعی در این خصوص ایجاد کند.
برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ