10 نکته‌ای که باید درباره متاورس بدانید

اقتصاد ایران: متاورس فناوری جدیدی است که هنوز هم برخی با آن آشنا نیستند و معرفی این دنیای تازه،‌ ابهاماتی را برای مردم به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، متاورس، جهانی مصنوعی است که دنیای واقعی و مجازی را در هم می‌آمیزد و این امکان را به افراد می دهد تا همه فعالیت هایی که در دنیای واقعی دارند را در این دنیای مجازی نیز داشته باشند.

این پلتفرم، جهان دیجیتالی است که واقعیت مجازی و افزوده را برای ایجاد یک تجربه فراگیر با هم ترکیب می کند که قبلا برای پلتفرم های بازی های ویدئویی استفاده شده است. اکنون، شرکت‌هایی مانند متا (که قبلاً فیسبوک نامیده می‌شد) برای حضور در این فضا سرمایه گذاری کرده اند.

اما با وجود اینکه معرفی متاورس سروصدای زیادی ایجاد کرد و این فناوری هنوز هم برای بسیاری از مردم ناشناخته است و برخی هنوز در مورد مفهوم آن سردرگم هستند. در ادامه به ۱۰ نکته که بهتر است درباره متاورس بدانید،‌ اشاره شده است:

جهانی مصنوعی با تلفیق واقعیت مجازی و افزوده

در حالی که از هدست واقعیت مجازی استفاده می‌کنید، می‌توانید در یک رویداد تجاری یا حتی یک کنسرت مجازی «شرکت» کنید، گویی شخصاً در آنجا حضور دارید. متاورس یک تجربه سه بعدی ایجاد می کند تا افراد بتوانند به شیوه ای فراگیرتر با یکدیگر تعامل داشته باشند، اما نه به صورت فیزیکی. این فناوری،‌ دنیای واقعی و مجازی را با هم ترکیب می کند و به کاربران فضایی سه بعدی برای ملاقات، کار، خرید و انجام  موارد دیگر را می دهد.

متاورس یک دنیای مجازی و قابل تعامل است. قابلیت همکاری یک جزء اصلی در این دنیا است، به این معنی که اطلاعات بین سیستم های مختلف به طور یکپارچه رد و بدل می شود. ورود به این فضا ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

محدودیتی برای حضور در این فراجهان نیست

اگر به یک هدست واقعیت مجازی دسترسی دارید، می توانید به این دنیا وارد شوید. یک هدست واقعیت مجازی حدود ۳۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

همانطور که هرکسی ممکن است به اینترنت دسترسی داشته باشد، متاورس نیز به راحتی قابل دسترسی است. برای دسترسی به این فضا، باید برنامه های مناسب مانند بازی The Sandbox ( یکی از محبوب ترین بازی های متاورس) را دانلود کنید. این برنامه ها به کاربران اجازه می دهند تا از دنیای مجازی استفاده کرده یا حتی کسب درآمد کنند.

تجربه کار، بازی و سفر در دنیای مجازی

در متاورس تقریبا همه چیز ممکن است. می توان گفت کاربران قادر هستند همه کارهایی که در دنیای واقعی انجام می دهند را در دنیای مجازی نیز انجام بدهند. به کنسرت و خرید بروند،‌ سفر کنند و حتی خانه شخصی خودشان را داشته باشند.

پای پول به متاورس هم رسید

کاربران در این فراجهان می‌توانند در اقتصادهای مجازی غیرمتمرکز با ارزهای دیجیتال (مانند SENSO خود Sensorium Galaxy) حضور داشته باشند. این اقتصاد مجازی شامل بازارهایی است که در آن کاربران می‌توانند اقلامی مانند دارایی‌های دیجیتالی، آواتارها، لباس‌های مجازی، NFT و بلیط های مختلف را بخرند، بفروشند و مبادله کنند. براساس برخی برآوردها، فرصت درآمد سالانه در دنیای مجازی در بخش هایی مانند تبلیغات، رویدادهای دیجیتال و تجارت الکترونیک می تواند به ارزش ۱ تریلیون دلار برسد.

امکان خرید زمین در دنیای دیجیتالی

بسیاری از مردم خرید ملک دیجیتال را به عنوان یک دارایی در نظر می گیرند. دارایی ها در متاورس رشد زیادی داشته اند و داشتن ملک در این دنیای مجازی می‌تواند برای بازگشت سرمایه سودآور باشد. زمین های محبوب برای فروش در این فضا The Sandbox، Decentraland و Cryptovoxels هستند که همگی در OpenSea وجود دارند.

فضایی که مالک شخصی ندارد

متاورس متعلق به یک شرکت یا یک پلتفرم واحد نیست، بلکه متعلق به همه کاربران است که می توانند اطلاعات خصوصی خود را در آن کنترل کنند. کنسرسیوم وب جهانی( W3C ) استانداردهایی را برای متاورس تعیین کرده که توسط خالق شبکه جهانی وب رهبری می شود. با این حال، این فضا هیچ خالق آشکاری ندارد.

امنیت در متاورس وجود دارد

از نظر اقتصادی، این فضا ایمن است، زیرا فناوری بلاکچین تضمین می‌کند که تمام تراکنش‌های یک دنیای مجازی، به راحتی قابل ردیابی و همیشه ایمن هستند.

در مورد سرقت هویت، زمانیکه آواتارها به عنوان نوعی شناسایی استفاده می شود، شخص و داده های شخصی مستعد کپی، سرقت، پاک کردن یا دستکاری هستند. اما شناسایی بیومتریک می تواند راه حلی برای جلوگیری از این مشکل در آینده باشد.

سبک زندگی افراد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت

کار آنلاین در حال حاضر برای بسیاری از ما به یک واقعیت تبدیل شده است. متاورس تنها ادامه آن خواهد بود. فیس‌بوک قبلاً فضای اشتراکی Horizon Workrooms را معرفی کرده و غول‌های فناوری دیگر مانند مایکروسافت از این روند پیروی کرده اند. اکنون پیش بینی می شود که شرکت‌های بیشتری تلاش کنند کارمندان خودشان را به دنیای متاورس بفرستند.

در کمتر از ده سال آینده، واقعیت مجازی در 23 میلیون شغل در سراسر جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همین موضوع دروازه ورود بشر به این فضا است.

استانداردها و پروتکل‌های مشترکی که جهان‌های مجازی متفاوت و واقعیت‌های افزوده را در یک فضای واحد و باز به ارمغان می‌آورند، می‌توانند به افراد کمک کنند تا با یکدیگر همکاری کرده و تلاش‌های تکراری را کاهش دهند.

باکچین زیربنای توسعه متاورس

فناوری بلاکچین هنوز در حال توسعه است، اما مفهوم این دنیای دیجیتال به خوبی توسعه یافته است. بلاکچین ثابت کرده که یک فناوری مفید برای شش حوزه کلیدی مختلف است: اثبات مالکیت دیجیتال، قابلیت جمع آوری دیجیتال، انتقال ارزش، حاکمیت، دسترسی و قابلیت همکاری.

تقریباً هرچیزی که با ارزش است را می توان در یک شبکه بلاکچین ردیابی و معامله کرد و ریسک و هزینه ها را نیز کاهش داد. این فناوری راه حلی شفاف و مقرون به صرفه را ارائه می دهد که آن را به یک ایده آل برای متاورس تبدیل می کند.

چالش های پیش روی فراجهان مجازی

هنوز موانع فنی زیادی جلوی راه متاورس وجود دارد. در سرتاسر دنیا زیرساخت آنلاینی وجود ندارد که بتواند میلیون ها (یا حتی میلیاردها) نفر را که همزمان از این فضا استفاده می کنند، حمایت کند. اتصال به اینترنت بدون وقفه و قابل اعتماد، یک عنصر کلیدی سازنده این دنیای دیجیتال است.

فناوری‌هایی مانند 5G و محاسبات لبه‌ای هنوز در حال توسعه هستند و در حال حاضر نمی‌توانند نیازهای زیرساخت پیچیده‌ای مانند متاورس را برآورده کنند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ