وزیر بهداشت عنوان کرد:

رمز موفقیت ایران در کنترل ویروس کرونا

اقتصاد ایران: وزیر بهداشت گفت: در پاندمی کرونا، ۳ عامل باعث شد تا بتوانیم این بیماری را در کشور کنترل کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، بهرام عین اللهی، روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مراسم هفته سلامت و رونمایی از کتاب طرح عدالت و تعالی نظام سلامت که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: کرونا یک تهاجم ویروسی در کل جهان بود و برای همه کشورها اتفاق افتاد. این طور نبود که یک کشور از این ویروس در امان بماند.

وی با اشاره به تحریم‌هایی که علیه کشور ما وجود دارد، افزود: کرونا، سنجشی از قدرت کشورها را نشان داد و این قدرت، فقط شامل تسلیحات و منابع مالی نیست.

عین اللهی ادامه داد: مهم‌ترین عامل در مهار کرونا، نیروی انسانی بود که کادر سلامت ما توانست با ایثار و تلاش، اجازه ندهد هیچ بیماری در خارج از بیمارستان بماند.

وزیر بهداشت با اشاره به شهادت ۳۰۰ نفر از مدافعان سلامت در مبارزه با کرونا، گفت: بعد از آغاز به کار دولت سیزدهم، برنامه‌های مبارزه با کرونا، جدی تر دنبال شد و شاهد سیل واکسن در کشور بودیم.

وی افزود: حضور مردم در صحنه و اقدامات دولت برای تهیه و تأمین واکسن، باعث شد تا برنامه واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد. به طوری که روزانه ۱.۶ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق می‌شد و این آمار در هفته به ۸.۶ میلیون دوز رسید.

وزیر بهداشت ادامه داد: سه عامل باعث شد بتوانیم کرونا را در کشور کنترل کنیم.

وی افزود: عامل نخست، واکسیناسیون بود که تا کنون ۱۴۹ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است. عامل دوم، مدت کوتاه واکسیناسیون بود که منجر به افزایش ایمنی علیه بیماری گردید و عامل سوم، نوع واکسن‌های مصرفی بود.

وزیر بهداشت گفت: نتیجه این اقدامات باعث شد تا آمار کرونا در کشور پایین بیاید و بیماری کنترل شود.

وی افزود: کرونا نشان داد که سلامت یک کار پایه‌ای در همه فعالیت‌ها است.

وزیر بهداشت در ادامه به برنامه بیمه همگانی اشاره کرد و گفت: امسال بیمه همگانی با تصویب مجلس بعد از ۴۳ سال از انقلاب تحقق یافت و از روز شنبه با اطلاعاتی که از وزارت رفاه دریافت کردیم، پوشش بیمه همگانی آغاز شده است و سه دهک پایین درآمدی شامل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفتند و در دی ماه سال گذشته نیز ۴۰۰ هزار نفر از حاشیه نشینان را بیمه کردیم که طرح موفقی بود.

عین اللهی تاکید کرد: بخش کمی از افراد فاقد پوشش بیمه می‌مانند که پس از خود اظهاری، مورد آزمون وسع قرار می‌گیرند. در شرایط فعلی کشور قابل قبول نیست که فردی بخاطر مشکلات مالی، خدمات درمانی را دریافت نکند و امیدواریم مراکز دولتی و دانشگاهی با آغوش باز به سمت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت به محرومان بروند.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت، توزیع نیروی متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم است. حدود ۶۰ درصد از نیروهای متخصص در مناطق محروم توزیع شده اند و از امسال نیز سهمیه خاصی را برای بومی گزینی مناطق محروم در نظر گرفته ایم و بعد از آزمون دستیاری، به دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق محروم اختیار داده ایم تا دستیاران را از بین افراد بومی جذب کنند.

وزیر بهداشت گفت: تعرفه پرستاری به عنوان یکی از مطالبات اصلی و چندین ساله پرستاران که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، هفته گذشته در جلسه هیأت دولت تصویب شد و اجرایی می‌شود. همچنین خدمات پرستاری در منزل نیز به صورت آزمایشی در برخی استان‌ها در حال اجرا است و امیدواریم که این خدمات نیز به صورت علمی، ساماندهی شود.

عین اللهی یادآور شد: حدود ۳۴۰ مرکز بهداشت در این مدت، تکمیل و افتتاح شده و امسال حدود سه هزار پروژه بهداشت در سراسر کشور به سرانجام می‌شود. متأسفانه سال گذشته از محل اعتبارات یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، منابع خوبی به ما داده نشد. بخش بهداشت عمدتاً وابسته به منابع مالی پایدار است اما امسال با تصویب مجلس قرار شد یک درصد ارزش افزوده به صورت ماهانه پرداخت شود که اگر محقق شود مراکز روستایی را تقویت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این مدت ۷ پروژه بیمارستانی که عمدتاً بیش از ۱۰ سال نیمه تمام مانده بود را تکمیل کردیم و ۴۵ پروژه بازسازی و ۲۲۰ پروژه نیمه تمام درمانی داریم و اولویت ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام است. از طرفی وام ۹۰ میلیون دلاری هم از بانک جهانی برای تأمین تجهیزات پزشکی دریافت کرده ایم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ