تأکید تهران-دوشنبه بر توسعه همکاری‌های فرهنگی

اقتصاد ایران: در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با رئیس اتحادیه نویسندگان تاجیکستان بر علاقه‌مندی دو طرف نسبت به توسعه همکاری‌های مشترک ادبی و فرهنگی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، در دیدار «محمد تقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران با «نظام قاسم» رئیس اتحادیه نویسندگان تاجیکستان زمینه‌های توسعه مناسبات و همکاری‌های ادبی و فرهنگی دو کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

صابری با اشاره به اراده مقامات عالیه دو کشور بر گسترش روابط میان دو ملت هم دین، هم زبان و هم فرهنگ ایران و تاجیکستان و نیز تحولات مثبت در روابط میان «تهران» و «دوشنبه»، آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه و تقویت مناسبات در همه زمینه‌ها، از جمله همکاری‌های ادبی و فرهنگی دو کشور را اعلام کرد که مورد استقبال رئیس اتحادیه نویسندگان تاجیکستان قرار گرفت.

سفیر ایران تصریح کرد: اشتراکات فراوان دو کشور در عرصه‌های مختلف، به ویژه در حوزه فرهنگی، ظرفیت بسیار خوبی برای بسط و گسترش همکاری‌های متقابل بوده و جمهوری اسلامی ایران در جهت تعمیق مناسبات ادبی و فرهنگی با تاجیکستان هیچ محدودیتی ندارد.

صابری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، سفر هیئت‌های فرهنگی و هنری جهت شرکت در نمایشگاه‌های کتاب ایران و تاجیکستان، دیدار از مراکز فرهنگی، هنری و تاریخی دو کشور، برگزاری مشترک نمایشگاه‌ها جهت معرفی دستاوردها و فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری، معرفی آثار ممتاز و برجسته ادبیات تاجیک و ایران و تجلیل از مناسبت‌های ملی دو کشور نظیر برگزاری روزهای جهانی رودکی، فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی را از جمله زمینه‌های همکاری در توسعه و تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور برشمرد.

سفیر ایران همچنین به ضرورت برگزاری سمینارهای علمی، ادبی و فرهنگی در موضوعات مورد علاقه در مجامع علمی و فرهنگی دو کشور، از جمله اجرای برنامه‌های مشترک علمی و فرهنگی تاکید کرد.

در این دیدار، نظام قاسم ضمن ابراز خوشحالی از حضور سفیر ایران در اتحادیه نویسندگان تاجیکستان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که در سال 1992 استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و سفارتخانه خود را در دوشنبه دایر نمود. ما اشتراکات فرهنگی فراوانی داریم که می‌تواند برای گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه اتحادیه نویسندگان تاجیکستان با سفارت جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی داشته است، گفت: خواستار تداوم همکاری‌های ادبی و فرهنگی میان دو کشور هستیم.

رئیس اتحادیه نویسندگان تاجیکستان تصریح کرد: ما در چارچوب سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان تاجیکستان و ایران آماده برگزاری مراسم گرامیداشت شاعران و نویسندگان دو کشور هستیم. همچنین از انتشار آثار ادیبان تاجیک در ایران استقبال می‌کنیم، زیرا چنین اقدامی منجر به تعمیق همکاری‌ها و آشنایی بهتر مردم دو کشور از یکدیگر خواهد شد. 

وی همچنین با ابراز علاقه مندی جهت معرفی آثار ادیبان تاجیک در جشنواره فارابی اظهار امیدواری کرد که مناسبات میان دو کشور در عرصه‌های مختلف و به خصوص ادبی و فرهنگی از توسعه روزافزون برخوردار خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ