تغییرات دما و دغدغه‌ای از جنس سرمازدگی برای کشاورزان

اقتصاد ایران: با تغییرات دمایی محصولات کشاورزی خراسان‌جنوبی از جمله زرشک و بادام در معرض خطر قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سرمازدگی نامی آشنا برای مردم خراسان‌جنوبی است.

شرایط جوی در این استان زمینه نابودی برخی از اقلام کشاورزی از جمله بادام، زرشک و زعفران را سبب شده است.

گرم شدن و سرد شدن ناگهانی هوا خسارتی را به کشاورزان تحمیل می‌کند که ثمره یک سال زحمت آن‌ها را از بین می‌برد.

با آغاز بهار و گرم شدن هوا درختان چتر شکوفه‌های خود را باز می‌کنند و نوید سال جدید را می‌دهند.

 

یکی از درختانی که با آغاز بهار شکوفه‌هایش باز می‌شود درخت بادام بوده که در مناطق کوهستانی استان فراوانی بیشتری دارد و یکی از خشکبار بسیار پرطرفدار محسوب می‌شود.

بعد از باز شدن شکوفه‌ها و به دنبال آن پایین آمدن دمای هوا سبب از بین رفتن شکوفه‌های این درخت شده و سالی بدون محصول را برای کشاورزان به ارمغان می‌آورد.

خطر سرمازدگی برای درختان بادام

امسال دومین سال متوالی بوده که این محصول در برخی از روستاهای استان از بین رفته و کشاورزان را نگران و ناراحت کرده است.

حسن غلامی، یکی از اهالی روستای بویک وسطی، اظهارداشت: خشکسالی‌های چند سال اخیر بسیاری از درختان بادام را خشک کرده و آن‌ها را به هیزم تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر میزان بارندگی اندکی بهتر شده است، تصریح کرد: اگرچه بارندگی بهتر بوده ولی سرمازدگی سبب از بین رفتن محصول بادام شده است.

این فرد بویکی با بیان اینکه در روستای ما محصول عمده اهالی زرشک است، ادامه داد: زرشک از محصولاتی بوده که در مقابل سرما ایستادگی بهتری دارد.

غلامی با بیان اینکه مسؤولان باید توجه خاصی به محصولات کشاورزی داشته باشند، گفت: تنها منبع درآمد کشاورزان از محصولات آن‌ها بوده که باید تعیین خسارت شود.

وی با اشاره به سرمازدگی اخیر در استان خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از شکوفه‌های بادام در روستای ما از بین رفته و در سال جاری نیز افت محصول در این زمینه را داریم.

زرشک محصول ارگانیک خراسان‌جنوبی

و اما سرمازدگی تنها مخصوص درختان بادام نیست سایر محصولات این استان از جمله محصول ارگانیک این استان که زرشک است نیز در برخی از مواقع دچار سرمازدگی می‌شود و صادرات آن را کاهش می‌دهد.

حبیب اله‌وردی، یکی از اهالی روستای حسن‌آباد سربیشه  اظهارداشت: محصول عمده کشاورزی ما در این روستا زرشک است.

وی با اشاره به نوسانات هوایی در استان تصریح کرد: گرم و سرد شدن ناگهانی هوا خسارات زیادی را به محصولات کشاورزی وارد می‌کند.

این فرد حسن‌آبادی با بیان اینکه ما برای برداشت محصول خود یک سال زحمت می‌کشیم، یادآور شد: محصول زرشک هر دو سال یک بار به ثمر می‌رسد و با سرمازدگی خسارت جبران‌ناپذیری برای ما ایجاد می‌شود.

اله‌وردی متذکر شد: بیمه محصولات کشاورزی گزینه خوبی برای تأمین بخشی از خسارت‌های وارد آمده به محصولات است.

فاطمه زارعی، کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: با تقویت سامانه پرفشار شاهد کاهش محسوس دما در بیشتر نقاط استان بودیم.

چهارشنبه یخبندان تشدید می‌شود

وی با بیان اینکه ایستگاه سربیشه با ۱۴ درجه کاهش نسبت به شب قبل دمای یک درجه زیر صفر را ثبت کرده است، تصریح کرد: با توجه به خروجی مدل‌های پیشیابی برای امشب هم به طور موقت افزایش دمای هوا را انتظار داریم.

 

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از صبح سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه روند کاهش حداقل دمای هوا را پیش‌بینی می‌کنیم، یادآور شد: در صبح چهارشنبه یخبندان در منطقه تشدید می‌شود و در شهرستان‌های سربیشه، قاینات، درمیان و بیرجند خطر سرمازدگی و خسارت به بخش کشاورزی وجود دارد.

زارعی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته سربیشه با حداقل دمای یک درجه زیرصفر سردترین نقطه استان بوده است، اضافه کرد: بندان با حداکثر ۳۷ درجه گرمترین نقطه استان گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: نوسانات دمایی در مرکز استان نیز بین ۲۶ و ۲۲ درجه ثبت شده است.

۳ هزار هکتار زیرکشت زرشک در سربیشه

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: خراسان‌جنوبی بیشترین سطح زیرکشت زرشک را در کشور دارد و یکی از صادرکنندگان این محصول محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان سربیشه ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار سطح زیرکشت زرشک دارد، تصریح کرد: این شهرستان سالانه حدود ۳ هزار تن زرشک تولید می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی سطح زیرکشت زرشک در خراسان‌جنوبی را بیش از ۱۷ هزار هکتار دانست و متذکر شد: کشاورزان برای برداشت زرشک زحمات زیادی را متحمل می‌شوند که در برخی موارد با سرمازدگی بخش عظیمی از آن‌ها نابود می‌شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ