چند نکته درباره خرید سهام سرخابی ها در بورس

اقتصاد ایران: خرید سهام استقلال و پرسپولیس که از روز یکشنبه 15 اسفند ماه برای علاقه‌مندان به سهام سرخابی‌ها امکان‌پذیر شده، بخش مهمی از فرایند خصوصی‌سازی این دو باشگاه پرطرفدار است که با استقبال تعدادی از هواداران ورزشی باشگاه استقلال و پرسپولیس مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، بخرید سهام استقلال و پرسپولیس که از روز یکشنبه 15 اسفند ماه برای علاقه‌مندان به سهام سرخابی‌ها امکان‌پذیر شده، بخش مهمی از فرایند خصوصی‌سازی این دو باشگاه پرطرفدار است که با استقبال تعدادی از هواداران ورزشی باشگاه استقلال و پرسپولیس مواجه شده است. 

دریافت کد بورسی برای خرید سهام استقلال و پرسپولیس

این روزها هواداران سرخابی‌ها برای خرید سهام استقلال یا خرید سهام پرسپولیس به وب‌سایت کارگزاری‌های معتبر فعال در بورس مراجعه می‌کنند. هواداران دو تیم مذکور پس از دریافت کد بورسی امکان خرید سهام باشگاه مورد علاقه‌شان را در بازه زمانی پذیره‌نویسی خواهند داشت. این پذیره‌نویسی که به مدت 30 روز تا تکمیل سقف آن انجام می‌شود، مقدمات انتقال مالکیت بخشی از سهام سرخابی‌ها را در راستای فرایند خصوصی‌سازی مهیا می‌کند.

منظور از خصوصی‌سازی انتقال مالکیت بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی است. اعتقاد عمومی بر این است که در بخش دولتی، به‌علت نبود انگیزه تولید و خلق ثروت، بهره‌وری پایین است؛ اما بخش خصوصی با ایجاد انگیزه تولید، بهره‌وری را افزایش می‌دهد. با توجه به همین موضوع نیز از دهه 80 و 90 میلادی خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی در بسیاری از کشورهای جهان در دستور کار قرار گرفت. لازم به‌ذکر است کسب موفقیت در این زمینه مستلزم وجود قوانینی قوی و کارآمد است که امر خصوصی‌سازی نهایتاً منجر به ایجاد رانت نشود. در کشور ما نیز از سال 1384 با توجه به اصل 44 قانون اساسی، نظام اقتصادی ایران به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم و حدود هر بخش مشخص شد.

 

خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس

خبر حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس از جام باشگاه‌های آسیا سبب دوچندان شدن تلاش مسئولین برای خصوصی‌سازی این باشگاه‌ها شد؛ چرا که دولتی بودن این دو تیم و در نتیجه نبود مالک مشخص برای آن‌ها، باعث شده بود این دو باشگاه از شرایط لازم تعیین شده توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا‌(AFC) برای شرکت در جام باشگاه‌های آسیا، برخوردار نباشند. نهایتا طی ماه‌های گذشته فرایند خصوصی‌سازی و عرضه سهام استقلال و سهام پرسپولیس در بورس به هدف اصلاح ساختار مالی این باشگاه‌ها و البته انطباق با قوانین AFC سرعت گرفت. 

با توجه به زیان انباشته قابل توجه این باشگاه‌ها و البته عدم شفافیت صورت‌های مالی، امکان عرضه اولیه نماد آن‌ها در بازارهای اصلی بورس و فرابورس فراهم نبود. بنابراین برای درج این دو نماد در بازار پایه فرابورس لازم بود این دو باشگاه نسبت به افزایش سرمایه از محل صرف سهام و با سلب حق تقدم اقدام کنند. 

 

منظور از افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم چیست؟

در افزایش سرمایه از محل صرف سهام، شرکت سهام خود را با قیمتی بالاتر از قیمت اسمی یک هزار ریالی در بازار عرضه می‌کند. زمانی هم که افزایش سرمایه با سلب حق تقدم صورت می‌پذیرد، سهام‌داران فعلی شرکت اجازه شرکت در فرایند افزایش سرمایه را نخواهند داشت و هدف شرکت اضافه کردن سهام‌داران جدید به مجموعه است. بنابراین در شرایطی که سهام استقلال و پرسپولیس در بازار عرضه شد، افرادی که تا پیش از این سهام‌دار این باشگاه نبودند می‌توانستند نسبت به شرکت در پذیره‌نویسی و ثبت سفارش خرید سهام این دو باشگاه اقدام کنند. خرید سهام پرسپولیس با قیمت 3387 ریال و خرید سهام استقلال با قیمت 2910 ریال انجام‌پذیر بود. در نظر داشته باشید اختلاف قیمت اسمی و قیمت عرضه سهام شرکت در افزایش سرمایه از محل صرف سهام، به حساب اندوخته منتقل شده یا به‌عنوان سهام، به سهام‌داران فعلی تعلق می‌گیرد. 

 

خرید سهام پرسپولیس و سهام استقلال و جشن ملی واگذاری سرخابی‌ها

خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی در جشن ملی واگذاری سرخابی‌ها به مردم، اصلاح ساختاری باشگاه‌ها، افزایش بهره‌وری، افزایش شفافیت و دستیابی به نظارت عامه مردم را از مهم‌ترین نتایج خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خواند. این در حالی است که پس از اتمام پذیره‌نویسی تنها 10 درصد از باشگاه پرسپولیس و 11/5 درصد از باشگاه استقلال به مردم واگذار می‌شود؛ اگرچه به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور سهم دولت تا پایان شهریور ماه سال 1401 در هر یک از این دو باشگاه به کمتر از 50 درصد خواهد رسید! لازم به‌ذکر است پس از اتمام مدت 30 روزه پذیره‌نویسی و ثبت سرمایه جدید باشگاه در اداره ثبت شرکت‌ها، امکان معاملات ثانویه سهام دو باشگاه در فرابورس فراهم می‌شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ