زغال‌سازی شغلی که شاغلش را روسفید می‌کند+ فیلم

اقتصاد ایران: زغال‌سازی شغلی است که شما را رو سفید می‌­کند و بعد از مدتی اعتبار، پول و هر چیزی که بخواهید را برای­تان به ارمغان می­‌آورد. در این گزارش می­‌خواهیم کار پر در آمدی را به شما معرفی کنیم که اصلا این میزان سود ماهیانه به قیافه­‌اش نمی‌خورد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، امین زهدی یکی از کارآفرینان روستای ضیابر شهرستان صومعه‌سرا است. او «زغال فروشی» را یک شغل بسیار پردرآمد و پرسود برای افرادی می‌داند که به دنبال اشتغال و کسب روزی می‌گردند.

به گفته این کارآفرین، این کسب‌وکار با منابعی در دسترس و تجهیزاتی کم‌هزینه می‌تواند ماهیانه بیشتر از ۱۵ میلیون  تومان سود خالص عایدی به همراه داشته باشد به همین خاطر توصیه می‌شود با دیدن شکل و شمایل زغال سازی زود قضاوت نکرده و اگر به دنبال یک کار پردرآمد می­‌گردید حتماً داشتن یک کارگاه تولید زغال را امتحان کنید.

زغال فروشی، یک شغل پردرآمد

زهدی کارآفرین کارگاه خانگی تولید زغال این‌طور تشریح می‌کند که سال‌ها پیش با شغل رانندگی امرار معاش می‌کرده تا آن­که با توجه به توانمندی که در حوزه تولید زغال داشته به فکر کسب‌وکاری توسعه محور هم برای خود وهم خانواده‌ خود باشد.

این روزها زغال‌های کارگاه آقای زهدی، برند خاص خودش که «امین» نام دارد و فوت‌وفنی خاصی برای خودش در نظر گرفته و به شاگردانش آموزش می‌­دهد به درآمدهای چند ۱۰ میلیونی برای خود، خانواده و جوانان روستا منجر شده.

حالا بعد از چند سال کسب تجربه، وی برای احیای کارگاه خود و جذب نیرو اشتغال بیشتر در روستا نیاز به حمایت‌های سرمایه‌ای بنیاد برکت در توسعه کارگاه خود داشت وی سیر تا پیاز این شغل را این طور توضیح می­‌دهد: «از سال‌هایی که  شروع به تولید زغال کردم، اولش شاگردی بعد از تلاش‌هایی مستمر پیگیرانه توانستم  یک کارگاه تولیدی زغال راه‌اندازی کنم، کارگاهی که این روزها چرخش به همت بنیاد برکت  خوب می‌­چرخد.»

کارآفرین روستای ضیابر زغال‌سازی و زغال‌فروشی در دسته­‌ کارهای پردرآمد قرار دارد و تصریح کرد: ما زغال‌فروش‌ها بیشتر از هر چیزی دوست داریم کارمان توسعه پیدا کند، این شغل نه تحصیلات خاص می‌خواهد و نه برای شروع آن بهای پر­هزینه  نیاز است، اگر مدتی هرچند کوتاه، درون یک کارگاه زغال‌سازی بچرخید کم‌کم فوت‌وفن‌ها دستتان می‌­آید.

از وی در  مورد مجوزهای لازم برای راه‌اندازی زغال‌سازی سؤال کردیم که در پاسخ گفت: قدم اول به‌عنوان گرفتن مجوزها وجود دارد که لازم است آن را پشت سر بگذارید، اولین گامی که شما باید برای راه‌اندازی یک کارگاه زغال سازی بردارید گرفتن مجوز از سازمان محیط‌زیست است، برای گرفتن این مجوز، مأموران محیط‌زیست می‌­آیند و شما باید به آن­‌ها اطمینان بدهید که از ضایعات چوبی و بافت­‌های فرسوده و بازمانده­‌های چوب­‌های مختلف زغال می‌­سازید نه از چوب خالص درختان، بعدازآن ظرف مدت کوتاهی این مجوز برای شما صادر می‌شود.

ضایعات باکیفیت بخرید

وی با بیان اینکه مرکز خرید ضایعات چوبی برای تولید زغال  در شهرستان صومعه‌سرا و شهرستان‌های هم‌جوار خرید چوب و الوارهای اماکن و ساختمان‌های فرسوده و در حال ساخت است، اظهار کرد: در خرید ضایعات چوبی، باید به کیفیت آن­ها دقت کنید، برای مثال هر چه چوبی که می­‌خرید پر آوندتر باید یا سن و سالش بیشتر باشد برای زغال مناسب­‌تر است که زغال­‌های مرغوب و خوبی به ما می­‌دهند.

زهدی در مورد ساخت و تجهیز کارگاه و کوره زغال‌سازی اینطور توضیح داد: «بیشتر کارگاه‌­ها نیاز به ابزار و تجهیزات مناسب دارد؛ اما در این کار تجهیزات آن­قدر پیچیده و گران‌قیمت نیست که از عهده‌­ تهیه­‌ آن‌­ها برنیایید؛ کارگاه زغال‌سازی را با کوره و چندین دستگاه الک و حمل و بسته‌بندی می‌خواهد که اگر بلد باشید خودتان یک کوره طراحی و درست کنید کارتان با کسر هزینه استارت می‌خورد.

 به گفته این کارآفرین، دمای کوره‌های زغال ۸۰۰ درجه است و اگر بی‌دقت باشیم زغال‌ها در این کوره‌­ها می­‌سوزند و از بین می‌­روند برای همین با استفاده از تجربیات تمام این سال­هایم یک کوره­‌ مخصوص طراحی کرده و در این طرح، دو کوره­ سنتی و صنعتی باهم تلفیق‌ شده و دورتادور آن را آجرهای نسوز و فولاد گرفته است؛ در این صورت دیگر زغال‌ها نمی‌سوزند و لازم نیست دلتان از بابت سیاهی صورتتان پای تنور شور بزند.

وی با بیان اینکه در زغال‌سازی سرمایه­‌ اولیه­‌ یک کارگاه ۵۰ متری در کنار بازار چوب‌فروش‌ها است، افزود: هر چه قدر به این بازار نزدیک­تر باشید کسب‌وکار راحت‌­تری خواهید داشت، بعدازآن باید به فکر تولید زغال‌های خوب و مرغوب باشید.

آقای کارآفرین از روند تولید زغال‌ها گفت که از هر چیزی می‌توانیم زغال بسازیم از مقوا و کاغذ گرفته تا بطری­‌های بازیافتی اما زغالی که خریدار دارد از چوب ساخته‌شده است، زمانی که رطوبت چوب یا به‌اصطلاح خودمان، دودش کشیده می‌شود «زغال زلال» به دست می­‌آید.‌

زغال‌سازی دقیقا شبیه آشپزی است

درباره کیفیت زغال‌ها و تقاضای آن در بازار از تولیدکننده جویا شدم که آقای زهدی می‌گوید: «باید در انجام مراحل کار،  تبحر داشته باشید تا بتوانید زغال‌ها را خوب دربیاورید، شاید باورتان نشود اما زغال‌سازی درست شبیه آشپزی است، دست‌پخت آدم­‌ها در این کار باهم فرق دارد اما اگر فوت‌وفن کار با زغال را بدانید و به آن‌­ها عمل کنید زغال‌هایتان زبانزد خاص و عام می‌شود.»

امین زهدی می‌گوید که یک کارگاه زغال‌سازی را نمی‌­شود تک نفره اداره کرد؛ در این کارگاه شما حداقل به ۶ نفر نیاز دارید تا کارها را دستشان بگیرند؛ اما در کارگاه ما به همت بنیاد برکت موفق شده‌ایم ۱۱ نفر را با درآمد ۱۵ میلیونی مشغول به کار کنیم تا کارها سریع‌­تر پیش برود؛ چهار نفر کار تهیه چوب و برش‌گیری را انجام می­‌دهند، سه نفر پخت می­‌کنند و چهار نفر هم در قسمت بسته­‌بندی فعالیت می­‌کنند، این افراد مثل یک زنجیره به هم متصل هستند.
 
طعم شیرین فروش زغال

کارگاه­‌های زغال فروشی معمولاً مشتری­‌های عمده دارند، مشتری آن­‌ها کبابی­‌های سنتی، مغازه­‌های زغال فروشی و یا مصرف‌کنندگان قلیان هستند.

زهدی می‌گوید: بازار فروش زغال خیلی شیرین است و این یعنی زغال­‌هایی که با دستان شما درست می­‌شوند به‌زودی به دست مشتری می‌­رسند و سودآوری در کار زغال سازی بسیار بالاست، سفارش در این کار امان آدم را می­‌برد و اصلاً شما وقت سر خاراندن پیدا نمی­‌کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ