سخنگوی وزارت امور خارجه:

همه دستاوردهای هسته ای حفظ و صیانت می شود

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تیمی که در حال مذاکره در وین است، یک دستور کار روشن دارد. این تیم قرار نیست برجام جدیدی بنویسد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه شنبه شب در اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد گفت: تیمی که در حال مذاکره در وین است، یک دستور کار روشن دارد. این تیم قرار نیست برجام جدیدی بنویسد. نمی توانید درباره برجام صحبت کنید و بعد بگویید این تیم باید برجام را بر اساس نظری که من می گویم اصلاح کند.

وی افزود: برجام با هر مختصاتی که دارد، یک بار نوشته و امضا و مهر و موم شده است. انتقادات به آن را شنیدیم و نقاط قوت آن را هم شنیدیم. واقعیت این است که دکتر باقری قرار نیست یک برجام جدید بنویسد. دکتر باقری و تیم آنجا هستند تا مطمئن شوند اگر آمریکا می خواهد دوباره به برجام برگردد، این بار در مسیری برگردد که انتفاع وعده داده شده یا قول داده شده یا نوشته شده در برجام حاصل شود. در غیر این صورت آمریکا به این راحتی می تواند به برجام برگردد. این دستور کار تیم است. هر کار و مذاکره ای یک دستور دارد  و موفقیت بر مبنای دستور مذاکرات سنجیده می شود.

مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی راهبری می شود

خطیب زاده خاطرنشان کرد: هیئت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در وین اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کند، ماه ها قبل به نتیجه می رسیدیم. ضمن این که وزارت امور خارجه مجری مذاکرات است و مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی راهبری می شود. رئیس شورای عالی امنیت ملی، رئیس جمهور است. اعضای آن نیز ۵ نفر از اعضای دولت و ۵ نفر نیز به انتخاب مقام معظم رهبری هستند. پس تکلیف کار آنقدر پیچیده نیست.

تیم مذاکره کننده شب و روز ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تیمی که برای منافع یک ملت مذاکره می کند، شب و روز ندارد. قول می دهم آنچه که تا کنون اتفاق افتاده حداکثر رعایت حقوق و منافع فرد فرد ملت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات مکث دارد. به تنفس خورده است. هماهنگ کننده برجام اتحادیه اروپا درخواست مکث کرده است. ما چندین بار قبل از این هم تنفس و مکث هایی داشتیم که به درخواست هماهنگ کننده نبوده است.

خطیب زاده گفت: ما در نقطه اعلام توافق قرار نداریم. اگر قرار داشتیم اعلام می کردیم. البته پوشیده هم نیست که اخیرا روسیه درخواست جدیدی را مطرح کرده است. هر کشور می تواند درخواستی را مطرح کند. این درخواست ها همه در کمیسیون مشترک در وین بررسی می شود. آنچه که هدایت ما را انجام می دهد منافع ملت است.

بر اساس منافع ملت حرکت می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما بر اساس منافع ملت حرکت می کنیم. اگر رسیدیم به آن چند مشکلی که بین ما و آمریکا مانده حل شود، اصلا صحنه متفاوت می شود. اما ما الآن حداقل در یکی دو موضوع بسیار کلیدی در آن نقطه نیستیم.

باید انتفاع اقتصادی مردم ایران رعایت شود

خطیب زاده افزود: مباحث اساسی که بین ما و آمریکا مطرح شده، از جنسی است که باید انتفاع اقتصادی مردم ایران رعایت شود. یعنی گفته ایم همه تحریم هایی که مانع انتفاع اقتصادی ایران می شود باید برداشته شود. محل نزاع آنجاست که در تعریف این همه، ما یک چیز می گوییم و آنها چیز دیگری می گویند. ما می گوییم تمامی زنجیره اقتصاد ایران که تحریم ها بر آن بار شده است باید آزاد شود. نفت، پتروشیمی، فولاد، بخش های ساخت و ساز، فلزات گران قیمت، بیمه، کشتیرانی، صنایع هوایی، صنایع دریایی، راه آهن و ... . ما مذاکره کردیم که همه اینها را بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها گفتند ما ۳ لیست سبز و زرد و قرمز داریم. لیست سبز مورد قبول است. در این لیست منظور بیشتر افراد هستند. لیست زرد را در مورد آن مذاکره می کنیم. اما در مورد لیست قرمز اصلا مذاکره نمی کنیم. مثل موضوعات موشکی و حقوق بشری و منطقه و از این جنس که هسته ای نیست. همه مذاکرات در این بعد برای این بوده که بگوییم ما این لیست قرمز را قبول نداریم و به رسمیت نمی شناسیم. ضم این که مذاکرات ما نیز به صورت غیرمستقیم صورت گرفته است.

موضوع راستی آزمایی تقریبا حل شده است

خطیب زاده در پاسخ به پرسشی درباره راستی آزمایی اظهار کرد: موضوع راستی آزمایی برای این است که آمریکایی ها وقتی می گویند تحریم برداشته شده، در عمل هم این اتفاق بیفتد. این راستی آزمایی رفت و برگشت داشته است. الآن در نقطه ای هستیم که در این حوزه مسائل ما تقریبا حل شده است.

یکی از ابعاد مهم، تضامین هسته ای و حفظ دستاوردهای هسته ای ما بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در حوزه اخذ تضامین، بعدی است که تا امروز هم در حال بده و بستان هستیم و یکی از موضوعات جدی بوده که کمابیش بین ما رد و بدل شده است. در حوزه چگونگی اجرا و این که نخست آنها باید اجرا کنند بحث های مفصلی انجام شده است. اما یکی از ابعاد مهم، تضامین هسته ای و حفظ دستاوردهای هسته ای ما بوده است. ما گفته ایم ضرر زیادی متحمل شده ایم. سانتریفیوژهای ما را اسرائیلی ها خرابکاری کرده اند و ازبین رفته و IR6 آورده ایم. گفته اند همه آن باید خراب شود. ما گفته ایم این کار را انجام نمی دهیم. ماه ها مذاکره کرده ایم.

همه دستاوردهای هسته ای حفظ و صیانت می شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد: همه دستاوردهای هسته ای، حفظ و صیانت می شود. یک تضمین بالا در برجام حفظ می کنیم و آن، برگشت پذیری سریع برنامه هسته ای ایران است. قبول نمی کردند. گفتیم بزرگترین تضمینی که از شما می گیریم، این است که برنامه هسته ای را طوری متوقف کنیم یا کاهش دهیم که اگر یک بار دیگر، به فرض این که به توافقی با هم برسیم، اگر دوباره ترامپی پیدا شد و بایدنی خواست کاری انجام دهد، ما در کوتاهترین زمان ممکن بتوانیم هر آنچه امروز داریم را دوباره بسازیم. همه اینها نیز نه مخفی و نه پنهان است.

روزی که توافق صورت بگیرد آن را در معرض عموم می گذاریم

وی در پاسخ به پرسسشی درباره جزئیات توافق گفت: من نمی توانم وارد جزئیات شوم. چون توافقی نکرده ایم. جزئیات چه چیزی را بگویم؟ روزی که توافق صورت بگیرد آن را در معرض عموم می گذاریم. اگر توافقی انجام شود، عین متن توافق روی سایت وزارت امور خارجه قرار خواهد گرفت تا همه آن را بخوانند و غلط های دیکته ما را با نگاه پرسشگر خود بگیرند.

ما مخالف جنگ هستیم و جنگ را مردود می دانیم

خطیب زاده درباره تحولات اخیر و کشمکش میان روسیه و اکراین نیز گفت: ما در طول تاریخ معاصر لحظات حساس تاریخی کم نداشتیم. یک نقطه عطف تاریخی اتفاق افتاده و همه تلاش می کنند که رویارویی هسته ای اتفاق نیفتد و به سمت از کنترل خارج شدن جنگ پیش نرویم. مقام معظم رهبری موضع ما را فرمودند و وزارت خارجه هم اعلام کرده است. ما مخالف جنگ هستیم و جنگ را مردود می دانیم. هر چند جنگی که امروز اتفاق افتاده ریشه در چند دهه گسترش و توسعه طلبی ناتو با محوریت آمریکا  دارد امروز گلوله آن خارج شده است. چند دهه است که این جنگ اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی شروع شده است و امروز تبدیل به جنگی شده است که ما آن را مردود می دانیم. نه تنها آن را تایید نمی کنیم، بلکه تمام تلاش خود را می کنیم که گفت و گو ها آغاز شود و این جنگ تمام شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این ۳۳ سالی که سکان رهبری داهیانه انقلاب را دارند، همواره کشتیبانی بوده ند که این کشتی را از چنین رویارویی هایی دور کرده اند. برای ایشان هیچگاه جنگ انتخاب نبوده است. اصول سیاست خارجی ما در موضعگیریی های اخیر ما هم رعایت شده است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ