اکونیوز گزارش می دهد/

نمایش توانمندی های زیست محیطی +عکس

اقتصاد ایران: نوزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست از تاریخ 7 تا 10 اسفندماه در سالن 35 نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ، این نمایشگاه در حالی برگزار شد که محیط زیست ایران با چالش هایی مانند آب، فرسایش خاک، انرژی، آلودگی هوا و خسارت تنوع زیستی روبرو است و انتظار می رود در کنار اصلاح ساختار مدیریتی؛ نمایشگاه هایی از این دست بتواند با نمایش دستاوردهای علمی- پژوهشی و فنی راه کارهای برون رفت از این چالش ها را ارایه دهد.

تولیدکنندگان صنعتی، شرکت های دانش بنیان و تولید کنندگان محصولات ارگانیک

نمایشگاه امسال در یک سالن برگزار شد و علی رغم همزمانی با برگزاری سومین نمایشگاه مدیریت پسماند و بازیافت، بازدیدکننده های آن محدود و تخصصی بودند. گرچه فضای اختصاصی به نمایشگاه کوچک بود اما برگزارکنندگان تلاش کردند تا همه بخش های درگیر با محیط زیست در نمایشگاه شرکت داشته باشند. یکی از چالش های زیست محیطی پساب های صنعتی است که تصفیه و بازیافت آن از مباحث اصلی این حوزه است. چندین شرکت های صنعتی و دانش بنیان که در زمینه تصفیه پساب های صنعتی با هدف برگشت آب و ترکیبات با ارزش به چرخه تولید و حذف آلاینده ها از محیط زیست فعالیت داشتند آخرین دستاوردهای خود در این زمینه را به نمایش گذاشته بودند. مشاوره و طراحی سیستم های تصفیه آب و فاضلاب، بهینه سازی سیستم تصفیه خانه های غیر اصولی و نگهداری و راهبرد سیستم های ساخته شده اهم فعالیت این شرکت ها بود. پرهیز از کاربرد مواد شیمیایی و عدم تولید لجن و اجرای کار بر مبنای مطالعات زیست محیطی، شعارهای تبلیغاتی بود که بر روی دیوار غرفه ها خودنمایی می کرد. اهمیت بخشی و پرداختن به بهینه سازی فاضلاب در این نمایشگاه مشهود بود. از مراکز دولتی حاضر می توان به شرکت فاضلاب تهران اشاره داشت که غرفه آرایی این شرکت، بنرهای پروژه های اجرا شده و در دست اجرا مانند تونل های فاضلاب بر در مناطق مختلف تهران بود. سازندگان پکیج های تزریق مواد شیمیایی، پکیج های فاضلاب بهداشتی، میکسرهای دینامیک، پنوماتیک و استاتیک و تولید ازن ژنراتور از دیگر حاضران نمایشگاه بودند. در کنار ناشران حوزه محیط زیست؛ تولیدکنندگان مواد غذایی ارگانیک، محصولات آرایشی و بهداشتی بیو و محصولات سازگار با محیط زیست و تجزیه پذیر از دیگر حاضران در این نمایشگاه بودند. البته به شکل محدودی، شرکت های دیگری که مستقیم با حوزه محیط زیست مرتبط نبودند هم در نمایشگاه حضور داشتند که می توان به یک شرکت تولید مصنوعات گازسوز اشاره کرد که شعار تبلیغاتی دوستدار محیط زیست را برای خود برگزیده بود. حضور انجمن علمی ساختمان های پایدار ایران نیز قابل تامل است که طراحی و ساخت و ساز پایدار، تدوین سامانه ارزیابی پایدار و ارایه خدمات ارزیابی اهم فعالیت این انجمن بود. این انجمن همچنین از آمادگی ارایه گواهینامه برای پروژه های ساختمان پایدار و تولیدکننده های مصالح پایدار نیز برخوردار بود. برگزاری چندین سمینار و سخنرانی در سالن اجتماعات از دیگر فعالیت های این دوره نمایشگاه بود که سرآمد آنها را می توان فناوری های نوین تصفیه فاضلاب های صنعتی دانست.  

چالش های زیست محیطی

در دهه های اخیر مهمترین چالش های زیست محیطی دنیا را می توان تغییرات اقلیم، کمبود منابع آبی(شیرین)، تغییرات (مصنوعی) آب و هوا، بیابان زایی، فقر، امنیت غذایی، فرسایش آب و خاک، آلودگی های زیست محیطی، ریزگردها و انقراض انواع گونه های گیاهی و جانوری دانست که کشور ما از همه این چالش ها بهره مند است و مواردی از آنها را در سطوح بالا دارد که در بسیاری موارد نوک پیکان مسئولیت به سوی سیاست گذاران و مدیران این حوزه است. در کشور ما و در حوزه محیط زیست، علی رغم وجود اصل قانون اساسی، سند چشم انداز افق و برنامه های توسعه پنج ساله؛ وجود نظام خط مشی گذاری عمومی که مسایل و موانع پرشماری را به همراه دارد، نمی تواند در حل مسایل محیط زیست موثر باشد. سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت محیط زیست کشور از ساختار مناسبی برای اجرای ماموریت ها برخوردار نیست و انتصاب مدیران ارشد آن نیز بر پایه سیاست روز است. از مواردی که می تواند در حوزه سیاست گذاری مطلوب محیط زیست موثر باشد این است که در گام نخست سیاست گذاری بر پایه ساختارهای حاکمیتی و بومی باشد و طرح های اجرایی تا رسیدن به اهداف اصلی؛ از هدایت مداوم کارشناسان خبره بهره مند باشد. همچنین سیاست گذاری باید به گونه ای باشد که در اجرای طرح منافع همه بخش ها در نظر گرفته شود و با داشتن شاخص های کمی، از قابلیت ارزشیابی نیز برخوردار باشد.

گزارش و عکس از: جواد عرفانیان عالی منش

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ