بدهی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی

اقتصاد ایران: رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در نشست خبری در ارتباط با آخرین وضعیت بدهی و مطالبه ۸۹ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی و اما اگرهای اجرای متناسب‌سازی در سال آینده توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در نشست خبری خود با اشاره به تعیین دستمزد کارگران در سال 1401 اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته در جلسه‌ای میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در شورای عالی کار تعیین و مصوب شد.

وی تصریح کرد: افزایش صورت گرفته در خصوص دستمزد کارگران و با عنایت به همکاری دولت و شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل تقدیر است اما این افزایش در حالی در سفره کارگران خود را نشان خواهد داد که تورم کمتر از رقم افزایش حقوق بازنشستگان باشد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران افزود: ما در خصوص دستمزد کارگران در سال آینده مواضع خود را در شورای عالی کار اعلام کردیم و انصافاً از دولت و آقای عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی باید تقدیر کنیم که همراهی خوبی را با گروه‌های کارگری داشتند.

دهقان‌کیا با اشاره به افزایش دستمزد 57 درصدی حداقلی بگیران و همچنین افزایش 38 درصدی سایر سطوح در بخش دستمزد در سال 1401 گفت: با این افزایش پرداختی کارگری که تازه به محیط کار وارد می‌شود 5 میلیون و 679 هزار و 750 تومان خواهد بود.

به گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، میزان بن کارگری و مسکن در سال آینده افزایش خواهد یافت به طوری که بن کارگری با افزایش 250 هزار تومانی امسال در سال آینده به 750 هزار تومان و در بخش مسکن نیز میزان آن از 450 هزار تومان سال جاری به 650 هزار تومان در سال 1401 خواهد رسید.

وی در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه انتظارات ما در بخش افزایش حقوق و دستمزد نسبت به سنوات گذشته تاحدودی برآورده شده است گفت: نگرانی ما نسبت به حذف ارز 4200 تومانی است که آثار تورمی‌ بر تمام کالاها خواهد داشت و اگر دولت در رابطه با این تورم اقدامی نکند، افزایش حقوق دستمزد کارگران در سفره آنها احساس نخواهد شد و انتظار ما از سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و همچنین دستگاه‌های نظارتی این است که بر تورم نظارت و کنترل داشته باشند چرا که در صورتی که تورم لجام‌گسیخته باشد هیچ تفاوتی در افزایش حقوق کارگران در سال آینده احساس نخواهد شد و اگر این شکاف بیشتر شود دیگر برای بازنشستگان قابل تحمل نیست.

دهقان‌کیا ادامه داد: به مرحله‌ای رسیدیم که دولت بیشترین تلاش خود را برای کنترل تورم باید داشته باشد و این افزایش نارضایتی را در بازنشستگان ایجاد کرده است و اگر در سال آینده آثار تورمی بیش از افزایش حقوق کارگران باشد این رضایت بین این گروه بوجود نخواهد آمد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران با اشاره به میزان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، گفت: این بدهی بر اساس برآورد صورت گرفته در 6 ماهه ابتدایی سال 1400؛ 450 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است و این بدهی ثمره 26 قوانینی است که در مجالس گذشته به تصویب رسیده و اجرا شده است به طوریکه در یکی از این قوانین کارفرمایان از پرداخت حق بیمه معاف شده‌اند و بر اساس آن دولت متعهد شده است که این حق بیمه را بپردازد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت ماهانه باید 5 هزار میلیارد تومان بابت بدهی جاری به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد گفت: اگر بدهی 450 هزار میلیارد تومانی به سال آینده موکول شود میزان آن نیز بر اساس سال 1401 محاسبه خواهد شد.

دهقان‌کیا با بیان اینکه اگر دولت بدهی 450 هزار میلیارد تومانی را در زمان خودش محاسبه می‌کرد ارزش آن به مراتب بالاتر از شرایط فعلی و رقم آن به میزان یک تریلیون و 550 هزار میلیارد تومان می‌رسید گفت: ما هیچ نیازی نداشتیم که دست به سوی دولت دراز کنیم و با این میزان می‌توانستیم هم مناسب‌سازی را و هم افزایش حقوق را و هم کیفیت درمان بازنشستگان را به مراتب از شرایط فعلی بهتر ارتقاء ببخشیم.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران  با بیان اینکه دولت بر اساس اصل 29 قانون اساسی مکلف است برای آحاد مردم خدمات بازنشستگی و درمانی را ارائه کند گفت: متاسفانه به دلیل قوانین نامناسب و با توجه به اینکه از سال 83، مدیریت سازمان بر خلاف اصل 44 قانون اساسی به دولت واگذار شد همین امر شرایط نامناسبی را برای بازنشستگان بوجود آورد.

وی با اشاره به اینکه از سال 89 و بر اساس ماده 113 قانون خدمات کشوری تعداد هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی نیز از 15 نفر به 9 نفر تقلیل پیدا کرد گفت: از این 9 نفر 6 نفر دولتی و تنها 3 نفر نمایندگان کارگری، کارفرمایی و نماینده صنوف هستند. البته اخیرا با پیگیری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک نفر از بازنشستگان به جمع هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی اضافه شده است.

دهقان‌کیا با اشاره به اینکه مجلس یازدهم در پایان سال گذشته؛ پرداخت رقم 89 هزار میلیارد تومان را برای بودجه 1400 به تصویب رساند گفت: بر اساس مصوبه مجلس قرار شد دولت بخشی از بدهی‌های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند و از محل آن این سازمان بتواند مرحله دوم متناسب‌سازی را عملیاتی کند اما متاسفانه تا امروز ریالی از رقم 89 هزار میلیارد تومانی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده استو از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود بر قوانینی که مصوب می‌کند نظارت کافی را داشته باشند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران  با بیان اینکه در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ماهانه مبلغ قابل توجهی را از بانک رفاه قرض می‌کند گفت: دریافت این منابع به همراه سود بانکی خواهد بود که تا پایان سال 1400 این رقم به 100 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و در واقع سازمان تامین اجتماعی این مبلغ را در راستای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از بانک رفاه به همراه سود آن قرض کرده است.

وی با اشاره به اینکه در مرداد امسال قرار شد بخشی از سهام 8 شرکت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود گفت: متاسفانه هیچ یک از این شرکت‌ها بورسی نیستند و شرایط خوبی را در بخش سوددهی ندارند و این در حالی‌ست که برای اجرای متناسب‌سازی نیاز به منابع پایدار است و در صورتی که این شرایط ادامه پیدا کند سازمان تامین اجتماعی ناچار است برای ادامه اجرای متناسب‌سازی اموال خود را بفروشد.

دهقان‌کیا با اشاره به اینکه در دولت روحانی قرار شد 69 هزار میلیارد تومان از 89 هزار میلیارد تومانی از منابع 8 شرکت به سازمان تامین اجتماعی واگذار و بیست هزار میلیارد تومان دیگر نیز از هولدینگ خلیج فارس به سازمان وگذار شود گفت: متاسفانه این کار نیز تا امروز عملیاتی نشده است علاوه بر اینکه باید به این موضوع توجه داشته باشیم که 3 شرکت از 8 شرکت ذکر شده قیمت کارشناسی صورت گرفته 13 هزار و 500 میلیارد تومان بوده اما این شرکت‌ها با رقم 22 هزار و 750 میلیارد تومان برای بازنشستگان محاسبه شده است و تقریبا 9 هزار و 200 میلیارد تومان تفاوت قیمت کارشناسی شده با قیمت واگذاری شده است و این کلاهبرداری در روز روشن بر سر بازنشستگان است.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران  ادامه داد: انتظار ما از دولت رئیسی این است که هر چه سریع‌تر به موضوع اشاره شده ورود کند البته ناگفته نماند آقای عبدالملکی وزیر رفاه نیز نامه‌ای به آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور نوشته‌اند و مکاتبه‌ای صورت گرفته که 3 درصد از صنایع پتروشیمی خلیج فارس به مبلغ 9 هزار و 496 میلیارد تومان و 5.3 سهام پالایشگاه شازند نیز در اختیار بازنشستگان قرار بگیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر واگذاری شرکت‌های ذکر شده عملیاتی شود گفت: برای اجرای متناسب‌سازی در سال آینده تامین اجتماعی با چالشی جدی روبرو است به طوریکه در حال حاضر این سازمان با بدهی 100 هزار میلیارد تومانی با بانک رفاه روبرو است و انتظار ما این است که هر چه سریع‌تر این نابسامانی‌ها و مشکلات برطرف شود چرا که ادامه این شرایط بحران جدی برای بازنشستگان رقم خواهد زد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ