اجرای ۱۰ پروژه ملی در زمینه فناوری "ژئوماتیک"

اقتصاد ایران: "ژئوماتیک" فناوری کاربردی در علوم مختلف، چند سالی است که با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در کشور توسعه یافته است و شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری معاونت علمی، موفق به انجام ۱۰ پروژه ملی در این زمینه شدند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، "ژئوماتیک" فناوری کاربردی در علوم مختلف چند سالی است که با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در کشور توسعه یافته است. این فناوری که ارتباط تنگاتنگی با علومی چون نقشه‌برداری، هوافضا، هواشناسی، کشاورزی، حمل‌ونقل، محیط‌زیست و غیره دارد، زمینه توسعه این علوم را فراهم می‌کند به همین دلیل گسترش و توسعه محصولات در این حوزه یک ضرورت است.

فناوری مکان‌محور یا ژئوماتیک به مجموعه فناوری‌هایی گفته می‌شود که در یک یا چند مرحله شامل تهیه، ذخیره‌سازی، به هنگام‌سازی، بازیافت، حفظ و نگهداری، تجزیه و تحلیل، کاربرد و نمایش اطلاعات مکان‌محور موثر هستند.

در همین راستا نیز ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با هدف گسترش فناورانه این حوزه با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، به دنبال حمایت از تولید محصولات و خدماتی است که در عرصه‌های مختلف علمی کاربردی هستند.

این تلاش‌ها در قالب حمایت از تولید محصولات مختلف انجام می‌شود. همین اقدامات نیز طی 6 ماه اخیر منجر به اجرای پروژه‌هایی چون «طراحی سامانه مدیریت بحران مبتنی بر فناوری‌های GIS و سنجش از دور»، «آنالیز هوشمند و رصد جاده‌ای براساس تصاویر هوایی دوربین رقومی زنیت و تهیه مدل سه‌بعدی محدوده نقاط حادثه‌خیز»، «طراحی و ساخت آنتن گیرنده GNSS»، «تدوین نقشه راه به منظور شکل‌گیری زنجیره ارزش ژئوماتیک در کشور» و «سامانه پایش کشت مواد مخدر مبتنی بر فناوری‌های ژئوماتیک» شده است.

همچنین از دیگر پروژه‌های این حوزه می‌توان به «سامانه همراه برداشت خودکار اطلاعات مکانی پایگاه داده امداد و نجات»، «توسعه سامانه کشاورزی هوشمند و دقیق»، «استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان حوزه ژئوماتیک»، «توسعه زیرساخت نرم‌افزاری تعیین موقعیت مطلق ماهواره‌ای GNSS در کشور» و «توسعه سامانه مکان‌محور جانما» و «سامانه هوشمند مکان محور نگهبانی و گشت هوایی و زمینی (سهنگ)» تفسیر اشاره کرد.

شرکت‌ها و مجموعه‌هایی چون «دانشگاه تهران»، «دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی»، «شرکت تیزنگر پایش»، «شرکت فراعمران نگار»، «شرکت بوم‌نگاران هوشمند امید»، «دانشگاه تهران»، «شرکت توسعه علوم ژئوماتیک رهپویان»، «شرکت پیمایش و پردازش کیهانی» و «شرکت موج‌آفرینان اندیشمند» در اجرای این پروژه‌ها با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری می‌کنند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ